PAGEVIEUWS

zaterdag 6 september 2014

01-09-2014 van Sønderborg naar Schleimunde

Net als gisteren worden we weer gewekt door zachtjes tikt de regen tegen de boot, we liggen nog heerlijk in onze kooi, maar Aafke gaat er toch maar uit om haar gymnastiekoefeningen te doen in de punt voor in't schip.
Ik blijf nog even lekker in mijn kooi liggen, maar moet er ook uitkomen zegt de directrice en dan kan ik maar gehoorzamen, want anders geen brood en dat is het ergste wat je kan overkomen.
Eenmaal als het ontbijt en alles weer aan kant is, zien we dat de brug open gaat en Aafke wil snel losgooien, maar dat gaan we niet doen, want als we los zijn en net onderweg naar de brug, dan zal je beleven dat het ding net weer naar beneden gaat, en kunnen we weer vast gaan maken.
We wachten nog wel even tot het ding weer opengaat voor de volgende brugopening
Wanneer ik nog eens op internet kijk, zie ik ergens staan dat de brug om het halfuur bedient word, dus de volgende opening is dan om 10 uur denk ik en ik zeg tegen Aafke het is vijf voor tien dus losgooien en er heen.
Als we bij de brug zijn aangekomen staan er alleen de twee puntje's in het midden van het display, en nu maar afwachten.


Als de klok in de toren 10 uur heeft geslagen, gaat het display opeens op halfelf staan, wat is dat nou weer, maar nu begrijp ik het opeens het is niet om het halfuur, maar op het half uur en dus halfelf en dan halftwaalf and so on and on.
Nou dan maken we eerst maar even vast aan een vissersboot die hier aan de wal ligt om een goede twintig minuten te wachten, en die zijn snel om.
Het word nu pas druk bij de brug en precies om half elf gaan de beide delen één voor één omhoog.
Wij mogen er het eerst door volgens mij, maar omdat het twee brughelften zijn gaat het van beide kanten even gemakkelijk en er varen zelfs jachten doorheen met het grootzeil omhoog die hebben alleen de Genua weggerold, en eenmaal door de brug kunnen ze zo weer verder zeilen.
Nu we door de brug zijn gaan we een plekje zoeken langs de kant en dat is niet moeilijk want de meeste schepen zijn al vertrokken.
Er is echter één probleem de palen staan voor de steiger en dus moeten we onze planken gebruiken bij het aanmeren.
Aafke vist gauw de planken uit de bakskist en even later liggen we netje's voor de kant met twee planken en vier fenders ertussen.


Ik ga eens op mijn kaart kijken waar we een supermarkt kunnen vinden, en ik vind een SuperBrügsen aan de klavergade, na even zoeken komen we er achter waar dat ligt en Aafke schrijft de straten op waar we langs moeten fietsen.
Dan brengen we de fietsen aan wal, maar net als we denken dat we weg kunnen begint het te regenen
en dus schuilen we even onder en poort tegenover de boot.
Na een dik kwartier te hebben gewacht wagen we de sprong en fietsen we de stad in, we volgen de straten die we hebben opgeschreven maar raken toch nog de weg kwijt, wel komen we opeens een minimarket tegen maar dat is niet ons doel en dus vraag ik aan de eerste de beste die langs komt waar we de SuperBrügsen kunnen vinden.
We hebben mazzel want de beste man spreekt goed Engels en legt ons uit dat die winkel daar niet meer is, maar legt ons de juiste weg er naartoe uit.
We fietsen weer helemaal terug waar we langs zijn gekomen en vinden wel een Mall maar daar zit geen SuperBrügsen bij in, wel is er tegenover een Netto
Omdat ik de fietsen niet onbeheerd bij de Mall wil laten staan, gaan we maar naar de Netto, dat is veiliger.(een Mall is het Engelse woord voor winkelcentrum).
We shoppen behoorlijk want we hebben twee dozen nodig om ze op de fietsen te laden, en dan hebben we ook de fietstasje's al vol.
Bij het terugfietsen raken we weer de weg kwijt maar na weer iemand gevraagd te hebben waar de brug en de haven zijn legt de mevrouw ons duidelijk uit waar we langs moeten om daar te komen.
Ze stuurt ons echter naar de jachthaven, maar die ligt gelukkig niet zo ver van onze ligplek in de gemeentehaven af, en dus komt alles weer op z'n pootje's terecht.
We laden de dozen af en sjouwen de boel aan boord, ook de fietsen want het begint weer te regenen.
Aafke wil graag weten wat we nu gaan doen, maar ik zeg tegen haar dat we eerst even naar het weer van de komende dagen moeten kijken, want als we de wind volgende week mee hebben dan moeten we daar wel gebruik van maken.
Nadat ik de weersvooruitzichten heb bekeken blijkt het dat er volgende week een hogedruk gebied onze kant op komt en daardoor hebben we een paar dagen wind vanuit het Oosten en dat is heel gunstig voor ons.
Ik moet Aafke teleurstellen, want die had graag nog wat willen zien van de omgeving hier maar we moeten ons verstand gebruiken en het weergaatje benutten.
We besluiten om dan maar richting Schleimunde te varen dat ligt op ongeveer 30 mijl en dat kost ons dus ongeveer 5 tot 6 uur zeilen.


Ik kijk nog even op de IPad wat de wind gaat doen, en dat blijkt voor ons halve tot aan de wind dus 90 graden tot 60 graden.
Als we dan om 10 voor drie de Genua afrollen klopt het precies, alleen is de wind erg vlagerig van 9 tot 14 knopen that's it.
Ik stel Appie precies in op onze gewilde koers en daar gaat ie dan, hij stuurt veel beter als wij dat kunnen en dus kunnen wij wat puzzelen en lezen ( en opletten natuurlijk ).
Onderweg komen we nog drie Nederlandse tweemasters tegen die onder vol zeil richting Sonderberg gaan, met natuurlijk allemaal gasten aan boord.
Ook horen we via de marifoon op kanaal 16 dat er op een schip iemand gewond is geraakt die waarschijnlijk de rechterbovenarm heeft gebroken, hij word door een boot uit Schleimunde van boord gehaald en naar een ziekenhuis gebracht.
Om een uur of zeven zijn we dan ook bij Schleimunde en varen er aan voorbij, want we willen liever naar Maasholm omdat we daar kunnen fietsen.


Als we na 20 minuten daar aankomen blijkt de jachthaven propvol te liggen, en gaan we maar naar Schleimunde terug, want daar was nog wel plek, en dus brommeren we nog 20 minuten weer terug en varen daar een box binnen die zo groot is dat onze achterlijnen zelfs te kort blijken, 
Dus knoop ik onze korte spring aan één van onze achterlijnen en nu kan het dus gemakkelijk
geholpen door een paar Duitsers (waar we nu dus tussen liggen) maken we ook voor vast en even later leg ik ook onze Duitse spring aan, want we willen nog even een brood bakken vanavond.
Het havengeld dat we hier moeten betalen is naar onze mening te hoog want dit is ergens een plek van niks, en kost 25,= Euro incl stroom dus gaan we daar profijt van maken door een brood te bakken.
Het word een meergranenbrood, en ik hoop dat deze beter lukt dan de vorige twee, want die ploften allebei na driekwart klaar te zijn in elkaar, ze waren nog wel eetbaar hoor, maar het luftige was er wel af.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten