PAGEVIEUWS

zaterdag 6 september 2014

02-09-2014 van Schleimunde naar Kiel-Holtenau.

Vanmorgen wilden we na ons ontbijt hier een rondje gaan fietsen, en daarom kijk ik alvast even op de wal of er hier een pad is om van Schleimunde naar Maasholm te komen.
Na een rondje over het haventerrein zie ik dat er een pad die richting uit gaat, en ik zeg tegen Aafke dat we de fietsen wel tevoorschijn kunnen halen.
Na één fiets op de steiger te hebben gebracht, loop ik door het gangboord weer terug om de volgende op te halen en dan word ik aangesproken door onze nachbär een Duitser die vraagt of we soms willen gaan fietsen, ik zeg ja dat is wel de bedoeling.
Nou dan heb ik slecht nieuws voor je, want je kunt hier geen kant op want waar je langs zou moeten kunnen is een natuurgebied en daar kun en mag je niet langs.
Ik zeg nog "scheisse"
 maar dat helpt niet, en de buurman zegt "Es tút mir leit "maar daar heb ik ook niks aan.
Dus breng ik de fietsen maar weer terug in hun hut, en zeg tegen Aafke dat we maar beter kunnen vertrekken naar Kiel.
We maken de boot zeilklaar, en vertrekken uit de haven, waar je nergens naar toe kunt en waar je de múhl ook niet kwijt kan en waar je de hele nacht wakker ligt van de rotdeining die hier met Oostenwind in de haven staat, maar waar je wel 25 Euro mag betalen.


Om kwart over elf zijn we bij de verkenner onder zeil, en dan volgt er over de marifoon die uiteraard altijd op 16 of 10 staat de mededeling dat er schietoefeningen zijn in het gebied waar wij net doorheen moeten, en dat word dus een nieuwe route plannen, want het zal je maar gebeuren dat er onder het zeilen opeens een onderzeeeër naast je boven water komt.
Het oefengebied is echter maar 3 mijl lang en 1 1/2 mijl breed dus dat maakt wat de koers betreft niets uit, en een goed halfuurtje later zijn we er alweer voorbij.
Het is precies bezeild en we lopen aan de wind met deze wind van 11-12 knopen zo'n 4,5 tot 5,5 mijl.
Appie houd ons keurig op het streepje dat ik op de kaart heb gezet en dus hoef ik alleen maar zo nu en dan even een blik in de rondte te werpen.


Bij het naderen van het Kielerfjord word het echter zo druk dat ikzelf het roer maar weer in handen neem want dan kan ik sneller ingrijpen mocht er opeens een kans op aanvaring zijn.
Om halfvier maken we vast aan de lange steiger bij de oude sluizen, en daar is nu nog genoeg plaats.
We drinken eerst maar een biertje zittend in het zonnetje, en karel vind het ook lekker om buiten te zitten.
Aafke wil nog even de stad in op de fiets, en dus haal ik de voertuigen maar weer tevoorschijn, en even later peddelen we door Kiel op zoek naar een plek waar ze WiFi hebben, maar helaas lukt het ons niet om ergens een open verbinding te vinden.
Wel lukt het om een spaarkasse te vinden met een pinautomaat, want ik heb geen euro,s meer op zak en die heb ik wel nodig om de sluis en de havenmeester te betalen.
We fietsen dan nog maar een stukje buiten Kiel, maar dat gaat naar het vliegveld toe, en het pad is zo oneffen dat ik weer behoorlijk last van mijn nek krijg.
Na nog een paar keer op de terugreis bij een Hotel geprobeerd te hebben verbinding met het internet  te krijgen, geven we de moed maar op en inplaats van te skypen bellen we John wel even om hem te feliciteren met zijn 30ste verjaardag.
Als we weer bijna bij de boot zijn zegt Aafke zullen we nog even kijken of er nog bramen te plukken zijn op de plek waar we op de heenreis zijn geweest.
Na wat gezucht van mij, van moet dat nou, gaan we maar even kijken maar de bramen zijn allemaal verdwenen in andere magen, en dus kopen we bij Herman Tiessen maar een waffel met twee kugels.
We slikken ze lekker op zittend in een tweepersoons strandstoel die daar staat en kijken naar de schepen die de sluis in varen.
Dan peddelen we maar naar de boot, en zetten de fietsen tegen de grannybars aan zodat we ze morgenmiddag zo weer kunnen pakken als we in Brünsbuttel zijn.
Jammer genoeg kunnen we niet in een keer door want dat komt niet uit met het tij, dus we gaan Donderdagmorgen maar richting Helgoland, om dan Vrijdag vandaar naar Vlieland te zeilen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten