PAGEVIEUWS

zaterdag 6 september 2014

03-09-2014 van Kiel naar Brunsbuttel

Vanmorgen word er om zeven uur op de boot geklopt, en horen we iemand zeggen: der Habenmeister.
Aafke springt als een jonge hinde uit de kooi, grist het 20 eurobiljet van de kaartentafel en gaat naar buiten en Herr Habenmeister vraagt hoelang is de boot?, waarop Aafke zegt 12 meter en dan zegt de Habenmeister 10 euro bitte.
Aafke geeft hem het 20 eurobiljet en krijgt 10 euri terug, en kruipt even later weer lekker tegen mij aan.
Hadden we er toen maar direct uitgegaan dan hadden we ons niet verslapen, want het is halftien als we er geschrokken uitspringen, snel ons ontbijt wegwerken, aankleden en losgooien want er varen al wel 10 boten voor de sluis heen en weer.
Als ook wij ons bij dat heen en weer varende groepje jachten voegen, en wachten op het witte licht dat moet gaan knipperen, gaat de deur van de sluis dicht en enkele jachten taaien af en gaan weer naar de steiger en maken weer vast.
Ik besluit om nog maar even te wachten en dat word beloond, want ineens begint het witte licht bij de andere sluis te knipperen en begint iedereen te varen als een gek, ik laat ze maar mooi gaan want we moeten toch wachten tot de voor ons varende boten vastliggen, pas dan kun je zelf aanmeren.
We varen door tot de boot voor ons vastligt, en dan springt Aafke op één van de langs de kant van de sluis op en neergaande vlotten, en maakt de lijn van de middenbolder vast aan één van de op het vlot aanwezige ringen, dan vaar ik de lijn langzaam strak en laat de motor langzaam in de vooruitstand draaien, en dan kunnen we een achter, en een voorlijn vastmaken.
Ik klim naar boven via een trap in de sluiswand, om bij de kiosk het sluisgeld af te rekenen, tot 12 m kost het 18 euro, en daarboven 35 euro en daarom zijn we altijd 11,75 m I.p.v onze 12,5 m lengte.
Het schutten gaat vrij vlot en om kwart over elf varen we de sluis uit, vervolgens krijgen we nog via de luidsprekers bij de sluis te horen dat we bakboord uit moeten want er varen net twee grote schepen de bakboordsluis binnen en daardoor kruisen we elkaar namelijk.
Als die schepen eenmaal voorbij zijn gaat het gas erop, om de verloren tijd van deze morgen in te halen.
Ik stel de snelheid in op 7,2 knoop dat is 13,33 km per uur en het kanaal is 100 km lang en dus doen we er dan goed 7,5 uur over, en is onze ETA 18:45 en dan kunnen we nog wel even op de fiets naar de Aldi toe in Brunsbuttel.
Jammer genoeg komt er weer een kink in de kabel, ik had het al gezien op de plotter dat de grote schepen voor ons maar 4 knopen voeren en dat is normaal 8 knopen en dus is er wat aan de hand.
Als ik nog een keer op de plotter kijk zie ik dat er twee grote jongens van de andere kant aan komen en dat ze elkaar daar vanwege de diepgang niet kunnen passeren en dus moeten ze wachten tot ze hier op dit brede stuk elkaar wel kunnen passeren.
Ook kunnen wij niet tussen de schepen en de hier aanwezige palen gaan varen want dat zou wel eens een lange slanke boot kunnen opleveren, en dat is niet de bedoeling.
Na een halfuurtje vaart alles weer op de normale snelheid, maar wij komen dus nu ook een half uur later in Brünsbuttel aan.
Net als we het 21 km bord zijn gepasseerd krijgt de motor kuren, ik had al even eerder wat vreemds gehoord, maar de motor liep gewoon door zoals altijd en ik had er verder geen aandacht meer aan geschonken, maar nu hoorde ik hem wat in toeren op en neergaan, en ik zet hem gelijk op een lager toerental en constateer dat er met de motor niets aan de hand is.
Wanneer ik weer wat meer gas geef, lijkt het erop dat we verstopte brandstoffilters hebben want hij gaat nu op en neer in toerental.
Aafke vraagt wat er aan de hand is en ik zeg dat het waarschijnlijk iets is met de filters, en dat we ergens aan moeten leggen, het geluk is weer met de dommen, want even verderop is een plek waar je tussen palen aan kunt meren, ik zet de motor op een laag toerental om te proberen er nog op de motor naar toe te komen, maar na wat gesputter gaat Johannes uit en drijven we hulpeloos in de goede richting dat wel gelukkig, maar of we het halen is vers twee.
Aafke heeft de landvasten al klaarliggen en ook al wat rubber langs de kant gehangen en zo glijden we langzaam naar de palen toe, even lijkt het dat we het niet halen, en ik zeg tegen Aafke dat we misschien de Genua erbij moeten zetten en dus gaan we die snel gereed maken om af te rollen.
Wonder boven wonder redden we het net, en kan ik de boot langs de palen aanmeren.
Even later liggen we perfect vast, en ga ik maar eens kijken wat er aan de hand is, eerst maar de kraan van de tank dicht, en dan een plasticbakje onder de filters.
Ik draai de filters los en daardoor stroomt de Dieselolie in het plasticbakje die er onder staat, maar de dieselolie is mooi schoon en ook in de filters zit geen troep.
Er blijft nog een mogelijkheid over en dat is het CAV filter dat achter op de motor zit en die ik de vorige keer niet vernieuwd heb, dus die schroef ik ook maar los met een plasticbakje eronder maar ook hier zit geen troep in en dus is er niets met de filters.
Dan blijven er nog twee dingen over, of de toevoerleiding is verstopt, of wat ook kan de tank is leeg.
Ik doe de kraan van de tank open en Aafke houd een plasticbakje onder het filter om te kijken of er nu ook Dieselolie uitkomt en dat is niet het geval.
Dan zou de tank wel eens leeg kunnen zijn, maar volgens mijn berekeningen zou er nog minstens 50 liter in moeten zitten.
Nou om dat te controleren moeten er eerst maar 4 jerrycans met diesel in en als ik dat erin heb gegooid en de kraan weer opendraai komt er inderdaad weer diesel uit de leiding dus dat was de oorzaak.
Ik begin nu eerst maar weer om alles te monteren en zet de filters er weer onder en vernieuw dan ook maar het CAV filter en ga aan het ontluchten, wanneer dan alle bubbels lucht eruit zijn maak ik de boel onder en bij de filters allemaal schoon zodat we geen dieselolielucht in de boot krijgen wanneer het door de warme motor gaat verdampen.
Dan start ik de motor en na een halve minuut starten slaat hij gelukkig weer aan, en hoef ik de verstuivers niet los te maken om die ook te ontluchten.
Zo nu eerst maar een blonde rakker, op de goede afloop en dan maar eens kijken hoe het kan dat de dieselolie op is.
Ik heb wel een vermoeden, maar daarvoor moet ik eerst nog maar even kijken of ik alles wel goed heb op geschreven wat het verbruik betreft.
Het zou kunnen zijn dat er tijdens het tanken bij Rickmers op Helgoland iets fout is gegaan, want tijdens het tanken gebeurde het wel tien keer dat de pomp er mee ophield en wanneer ik dan de het tankpistool weer inkneep begon hij wel weer te pompen en ook kwam er meer schuim dan normaal het geval is.
Ook zag ik toen ik in de winkel aan het afrekenen was dat de tank beneden werd gevuld uit de nieuwe grote tank die op de wal staat, het zou kunnen zijn dat ik niet 121 liter diesel heb gekregen, maar 50 liter minder en dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van dit debacle.
Na nog eens alles te hebben gecontroleerd van wat ik heb bijgehouden van deze vier weken, dan klopt er toch iets niet ik mis ergens zo'n 30 liter brandstof en ra ra waar is dat gebleven, of is het er nooit geweest.????.
Ik ga mijn verhaal proberen te halen bij Rickmers, en dan hoor ik wel wat die hier tegen aanvoerd.
Ik kan het natuurlijk nooit bewijzen, en dat weet hij ook, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten