PAGEVIEUWS

dinsdag 15 juli 2014

Opruimen, en Schoonmaken, en de was doen.

Voorlopig stoppen wij even met ons dagelijkse mededelingen, we pakken de draad weer op als we weer alle reparatie's achter de rug hebben, de verbogen scepter heb ik al weer mooi rechtopstaan.
Nu is de ankerlier aan de beurt, morgen ga ik even naar Kollum om materiaal en mijn lastoestel op te halen en daarna ga ik een steun voor de lier plaatsen die never weer kapot gaat.

Hier nog even een foto van vanavond tijdens het eten.


Ariane voert Novah

maandag 14 juli 2014

Starum, Kornwerderzand, Harlingen, Franeker.

Vanmorgen vertrokken om kwart voor twaalf, want de Oudje's en Aafke wilden nog even naar het dorp, en kwamen om halftwaalf pas weer terug ondertussen heb ik de kleine Novah rustig weten te houden.
De wind is nog steeds west tot noordwest kracht 4-5 en we gaan het eerste stukje op de motor om wat hoogte te winnen, en als we om twaalf uur de Genua erop trekken zeilen we met een koers van 355 graden richting Kornwerderzand, de verheid is 11,5 mijl en varen om halftwee de sluis in met een aantal klippers en andere platbodems.
Om twee uur varen we op de Genua het havencomplex van Kornwerderzand uit en gaan door de Boontje's richting Harlingen waar we om kwart over drie de sluis binnen varen, en we zijn er ook snel weer uit.
De lady's willen als we de sluis uit zijn, wel even naar de estafette winkel, maar we kunnen daar niet aanleggen want dat is daar niet toegestaan. En dus varen we maar door naar Franeker toe, Marina roept onderweg de bruggen op en zo gaat het lekker snel.
We arriveren om kwart over vijf op onze ligplaats aan de tuinen waar we bijna altijd liggen, en na schoon schip te hebben gemaakt gaan we er eentje op drinken, Aafke was al met het eten bezig en we eten om een uur of halfzeven gewoon aardappelen met een salade er bij, en als vlees eten we kip die gevacumeerd en zonder koeling houdbaar is, en die zo nu en dan bij de Aldi supermarkten zijn te verkrijgen.
Na het eten ga ik de Ankerbak opruimen, want er ligt nog 50 meter vieze ketting in en ook wil ik de ankerlier uit de ankerbak weghebben om zo een beter overzicht te krijgen van de te repareren steun
van de ankerlier.
Ik gooi alle ketting in het water en daarna haal ik de ketting weer boven en schud alle modder en klei eraf en leg de ketting op de wal in het gras.
Ik had de schade nog niet echt gezien, maar het valt volgens mij erg mee, ik ga hem nu op een RVS Frame zetten zodat hij niet meer heen en weer kan bewegen zoals het daarvoor was.
Morgen ga ik de zaak maar eens inmeten en dan naar Dokkum om RVS bij de ijzerboer te halen.






Richting het oude eiland Urk, en Starum.

Vanmorgen om kwart over tien uit de Flevomarine vertrokken, omdat we aan de kop van de steiger liggen stel ik voor om op zeil te vertrekken want de wind is half en kracht 3 Beaufort en dat kan dus mooi, we varen echter nog maar net of we horen de havenmeester roepen "niet zeilen in de haven"
Nou dan de motor er maar weer bij aan en zo vertrekken we dus uit de Flevomarine.
Buiten de haven trekken we de Genua er weer bij en gaat de motor uit en hij gaat vlakbij de haven van Urk weer uit om 10 over één.
Nu eerst zoeken om een plekje, eerst dachten we mooi af te kunnen meren aan een lange kade maar daar zat roodwit lint gespannen en daar konden we dus niet liggen, dus verder gekeken en ik zie een mooie plek aan de kade vlakbij het dorp nou dat lijkt mij wel een goede plek toe, maar de dames zien aan stuurboord een paar lege boxen van onze maat met een groen schildje en die willen daar liever naar toe.
Dus draai ik de boot en vaar naar een box die in de luwte zit van een groot motorjacht en die vaar ik dus binnen, als we voor driekwart de box in zijn komt er uit het aan bakboord liggende motorjacht opeens een madam te voorschijn die Aafke de huid volscheld omdat ze de stootwillen nog niet heeft hangen, Aafke reageert door te zeggen dat we wel eerst tussen de palen door moeten voordat de stootwillen over de rand van de boot kunnen, maar het mens blijft mokken en ik trek ook maar eens van leer en zeg "mevrouw er is niks aan de hand en jullie hebben zelf ook stootwillen hangen , er kan dus niets gebeuren".
Dan komt opeens haar man er ook nog eens bij, die tegen mij zegt dat ik rustig moet blijven, en ik zeg tegen hem dat zijn vrouw zich beter wat rustig kan houden.
Zo gaat het nog een tijdje door, en de vrouw zegt tegen mij dat ik de batterijen eruit moet halen, ik had eerst geen idee dat ze daar mij mee bedoelde, maar dat legde Marina mij later uit.
Nou als we straks wegvaren zal ik haar er wel een paar geven, we hebben nog wel wat lege te liggen.
Het is ondertussen twee uur geworden en het reisgezelschap wil de wal op om naar het strandje te gaan, en om kibbelingen te halen.
Ondertussen is het nu halfvier, en ze zijn nog steeds niet terug en de wind is ook behoorlijk
toegenomen , er staat nu 15 knopen wind uit het zuidwesten, dus dat gaat straks als een speer richting
Stavoren.
Omdat onze buurman met zijn motorboot, die ons wat beschutting had gegeven weg is liggen we hier erg slecht om hier uit de box te komen want de stuurboordzijde heeft een vingerpier die korter is dan de paal die aan bakboord staat en we willen geen gedonder met die lui hier aan Bakboord hebben.
Wel kunnen we een lijn aanbrengen naar de volgende boxpaal en daar de lijn vanaf naar de bolder op onze boot, dan blijven we wel vrij van onze bakboordburen.
Juist als ik de windgenerator stop wil zetten, komt de meute thuis zonder kibbelingen, ook ik had er niet zo gauw aan gedacht maar hier op Urk is er geen winkel open op Zondag.
We gaan dus eerst maar even wat broodjes wegwerken, i.p.v kibbelingen, en daarna gaan we kijken hoe we hier weg moeten komen.
We hebben het plan om hier weg te varen goed doorgesproken, en John zal de boot van voren geleiden via de vingerpier, en Marina gaat de achterlijn die van de eigenaar van deze box is gebruiken om de boot achter te geleiden door naar voren te lopen, Aafke zal proberen af te houden bij de paal aan bakboord waar ook onze buitenboordmotor aan de hekrailing zit. Ik bedien de keerkoppeling en
geef door wanneer wie wat doet.
Op mijn sein gaat iedereen zijn taak doen en ik vaar langzaam achteruit, het gaat echter niet  goed, want Aafke kan de stootwillen niet snel genoeg in het gangboord krijgen, en één komt tussen paal en schip terecht en kan daar niet tussendoor, met als gevolg dat de reling hierdoor word strak getrokken en de stootwil niet verder wil dan de scepter, die daardoor dan ook verbuigt.
Getver dat had nu net niet moeten gebeuren, want het ding heb ik er drie week terug net nieuw opgezet.
Ik ga het wanneer we weer in Franeker zijn weer recht proberen te krijgen, en nu gaan we richting Stavoren.
We varen om een uur of vier de haven van Urk uit, en de wind is tussen 4 en 5 Bfrt maar de richting is goed zo zelfs dat we om de ondiepte bij Starum heen kunnen varen.
Als we een uur die kant op zijn ruimt de wind, en is het niet meer bezeild en moeten we straks nog een slag over de andere boeg maken.
Omdat het in het begin zo lekker liep, hadden we besloten om maar in een keer door naar
Kornwerderzand te zeilen, echter kwamen we er achter dat we dan wel het voetballen gingen missen dus we gaan dan toch maar naar Starum toe.
Om 19:45 varen we de jachthaven van Starum binnen, er zijn nog wat kleine bootje's aan het zeilen vlak voor de ingang van de haven, en we laveren er tussendoor en even later meren we aan bij de meldsteiger, ik loop nog wel even naar het havenkantoor maar daar is niemand, wel hangt er een epistel dat wanneer hij er niet is dat we in een box mogen gaan liggen aan de B steiger.
Ik besluit om dat maar niet meer te doen omdat we hier prachtig liggen en morgen ook zo weer weg kunnen varen.
Dan sluit ik de stroom aan die ik bij een andere boot z'n stopcontact weghaal, gelukkig staat er prik op en kunnen we voetballen gaan kijken, als ik de T.V. aandoe komen we er achter dat de eerste helft al voorbij is, en wij dachten dat de wedstrijd om 22:00 uur zou beginnen.
Uiteindelijk werd het dan toch nog met een mooie goal door de Duitse ploeg gewonnen met 1-0.
En nu word hetijd om wat uurtje's op de rug te staan.















zondag 13 juli 2014

Naar Het Eiland Marken, en dan naar Lelystad.

Vanmorgen na alle rituelen, om kwart over 10 vertrokken met bestemming Marken waar we om 11:00 uur een box invaren die aan de lange kant is en daardoor onze lijnen zijn net te kort.
Geen probleem we varen een meter of zes terug en doen een oog om de paal en zo hebben we wel genoeg lengte om vast te maken.
Om kwart over elf gaat de hel bubs weer de wal op, want er schijnt hier een heel mooi strandje te zijn heeft een vrouw John verteld.
Ik blijf maar op de boot, want mijn heup doet nogal pijn bij het lopen, en ook moet ik op Novah passen, ik zeg dat ze om een uur of twaalf terug moeten zijn, maar dat gaat anders dan ik gedacht had, om kwart over twaalf  krijg ik een sms'je dat het 12:40 word nou dat is wat mij betreft prima, want Novah slaapt als een roos.
Het word geen 12:40, maar 13:50 voor ze weer terug zijn, want het strandje was bij de vuurtoren genaamd het paard van Marken en dat was een halfuur heen en weer terug extra, en daardoor liep het dus uit.
We gaan gelijk maar de haven uit met John aan het roer, en dat gaat allemaal perfect en zo gaan we op weg naar Lelystad wat ongeveer 15 mijl verderop ligt, we kunnen zeilen want er staat een windje van twee tot drie Beaufort dat is niet veel, maar wel lekker stil en het is prachtig weer.
Onderweg wil Marina zwemmen, en ik stel voor om haar achter de boot aan een stootwil te laten voorttrekken.
Nou dat is leuk denkt ook John, en die springt er dus ook in, gevolgt door Aafke die het ook wel leuk lijkt, het water is 23 graden maar Aafke is 32 graden gewend en die springt er dus niet zomaar in maar gaat voorzichtig de zwemtrap af met zo nu en dan een kreet.
Ook proberen we onze redlijn uit, die je iemand toewerpt die overboord is gegaan, nou dat valt niet mee om iemand aan zo'n dun lijntje naar je toe te trekken, wij hebben Marina aan de lijn vast op 25 meter lengte en John probeert haar naar zich toe te trekken maar dat valt dus zwaar tegen, en ik probeer het dunne 4-5 mm lijntje om de lier te krijgen wat dus ook niks waard blijkt te zijn, conclusie
Een waardeloos ding zo'n werplijn die te dun is.
Gelukkig hebben we ook er nog een met zelfopblazende hoefijzerboei, en daar zit ook een dikkere lijn aan.
Na een uur te hebben gezwommen, en erin en er weer uit te zijn geklommen is het gebeurt met de pret, want de wind trekt wat aan en om met 5 knopen je aan een touw te laten voortslepen, dat hou je niet erg lang vol.
We zijn ondertussen lekker opgeschoten, en varen richting Houtribsluis waar we gelijk naar binnen kunnen en het duurt niet lang of we kunnen er ook alweer uitvaren.
We varen door naar de Houtribhoek, en daar is de Flevohaven waar we ook de bijeenkomst hebben gehad van de Schotlandtocht die we nu jammergenoeg gemist hebben.
We varen door naar de meldsteiger en we mogen van de havenmeester wel aan de dichtstbijzijnde kopsteiger aanmeren.
We bellen Erwin en Silvia dat ze met de kids deze kant op kunnen komen, echter zeg ik per abuis dat ze naar de Houtribhaven moeten komen I.p.v.naar de Flevomarine en dat kost hun dus wel enig zoekwerk maar zo komen er op het laatst wel.
Ze hebben van alles meegenomen om te eten, we hadden gevraagd om Chinees, maar het werd kip

met salade en nog een heleboel andere lekkernijen, we laten het ons dan ook lekker smaken.
Als het meeste is geconsumeerd, gaat de jeugd richting strandje, wat we gezien hebben toen we er langs voeren, achteraf viel dat zwaar tegen, en na een halfuur zijn ze dan ook alweer terug.
Ondertussen hebben we stroom op de steiger gevonden en dat aangesloten, want het voetballen gaat beginnen om 22:00 uur tussen Nederland en Brazilië.
Het is wel een leuke wedstrijd, en Nederland had in de eerste 2 minuten al een Penalty mee die door van Persie goed werd benut. 1-0 dus voor Nederland uiteindelijk werd er gewonnen met 3-0.
We komen dus weer flink laat ter kooi, maar dat hadden we er wel voor over.


Marina in plané!.



Nu de haren weer even drogen.