PAGEVIEUWS

zaterdag 26 juli 2014

Frame in ankerbak geplaatst

Woensdagmorgen om halflnegen begonnen om de ronde gaten in het frame zo dat de slotbouten die een vierkante vorm hebben met een vierkante vijl  zo te bewerken dat ze passen.
Het vijlen is in roestvast staal niet erg gemakkelijk en het kost veel elleboogstoom maar om half elf  heb ik het klusje weer geklaard.
Na nog wat schuurwerk heb ik het frame zover dat het goed vlak met het schuine schot van de ankerbak ligt en dan kan ik de onderste gaten aftekenen op het schot, want ik kan het frame niet gebruiken als mal voor het boren, omdat ik er niet bij kan met de boormachine ( toch nog maar eens een om het hoekje hulpstuk daar voor kopen.)
Na de gaten te hebben geboord, ga ik naar binnen om te kijken waar ik ben uitgekomen maar ik zie slechts twee van de vier gaten.
De andere twee zitten precies op de plaats waar ik een plateau heb gemaakt voor de tassen van de mensen die in de voorpunt slapen.
Er zit dus niets anders op dan het plateau er af te schroeven en ja hoor daar zijn de andere gaten, nu is het tijd om de bouten m10 x 80 erdoor te steken en met een sleutel 17 aan de ankerbakkant en ikzelf aan de binnenkant de bouten vast te schroeven, ik gebruik nu grote platte ringen maar ik ga daar nog een paar contraplaten voor maken want bij een grote belasting van de ankerlier moet het niet los raken of op z'n ergst er doorheen trekken.
Nadat de vier bouten goed vastzitten, ga ik de gaten boren voor de slotbouten die in het verticale deel komen van het schot en even later kan ik die ook vastschroeven, het zit nu als gegoten en alles komt mooi uit met de plaats en de uitlijning van de ketting.
Dan is het zover om de ankerlier erop vast te zetten, maar eerst even de schroefdraad zuiveren van de behuizing met een tap zodat de RVS bouten goed in het aluminium draaien voor isolatie tussen de beide materialen ga ik kit gebruiken zodat er geen opoffering van het aluminium ontstaat met het R V S.
Ik kom tot de ontdekking dat de gehaalde inbusbouten te lang zijn, en daar moet dus wat af worden gezaagd, en dus kan ik hem niet vastzetten.
Nu is het zover dat de bekabeling er aan kan worden gezet, eerst de soldeerogen van de oude kabels
er af smelten boven het gasstel, en daarna ze weer aan de nieuwe kabels solderen en dan doe ik er een
stuk slang omheen voor bescherming tegen contact met het frame.
Als dat dan zit ga ik de andere kant ook klaarmaken en ik schroef de doos los waar ze in zitten en waar de connectors in zitten voor de relais.
Ook hier smelt ik de soldeerogen er boven het gasstel weer af en soldeer ze ter plekke weer vast aan de kabels.
Aafke helpt mij daar bij om de kabels weer door de aansluitopeningen te duwen, als dan alles is aangesloten, ga ik de zekering er weer inzetten maar wanneer ik op de schakelaar druk hoor ik alleen een klik en verder gebeurt er niets, shit wat is er nu weer aan de hand.
Wanneer ik op de schakelaar druk hoor ik wel het relais klikken en gaat de ankerlier heel heel langzaam iets draaien en ook de kabel word warm.
Dan haal ik de motor die met drie inbusbouten vastzit op de lier eraf, en probeer de motor zonder dat hij iets in werking hoeft te brengen met als resultaat geen draaiende motor.
Conclusie de motor is naar z'n ouwemoer.
Toch maar eens binnen in het ding kijken, want wat heeft dat ding nou eigenlijk gedraaid, praktisch
niets.
Ik neem het ding mee naar de kuip en demonteer het, het ziet er allemaal pico bello uit en hij stinkt ook niet naar verbrande dooie koeien.
Ik meet de veldwikkeling met de multimeter door, en ook test ik het anker en de borstelhouder.
Alles is oké, en dus zet ik het ding maar weer in elkaar.
Ik vraag aan Aafke waar onze startkabels zijn, en dat weet ze gelukkig, na de kabels te hebben aangesloten test ik de motor, en hij draait als een trein dus het ligt niet aan de motor, waarom het kreng het eerst niet deed is mij een raadsel, maar vermoedelijk een borstel die geen goed contact maakte en een klap met een hamer was waarschijnlijk ook goed geweest om hem weer aan de praat te krijgen.
Ik monteer de motor weer op de ankerlier, sluit de bedrading weer aan en jahoor hij doet precies waar hij voor gemaakt is.
Er is alleen één probleem hij draait alleen de richting uit waarmee je het anker laat zakken, en dat is
niet de bedoeling dus dat word even de rode en de zwarte kabel verwisselen en dan draait hij de boel weer binnen.
Het probleem voor het uitdraaien van de ketting zit hem in de kast waarin het relais in zit, daar is corrosie want het is daar groen uitgeslagen, maar dat kan ik wel verhelpen als al het andere weer op z'n plaats zit.
Ik vind het welletje's voor vandaag en kap ermee.

















Naar Dick en Yvonne in Otterloo for Diner.

Vandaag word er niks gedaan aan de ankerperikelen, want we zijn voor een Diner uitgenodigd door Dick en Yvonne Reitsma die hier op vakantie zijn en morgen terugvliegen weer naar Australië.
Ook moet ik nog wat administratie doen op de computer thuis in Kollum, en ook nog even wat polyesterhars halen bij ASD in Dokkum voor het vastlamineren van het frame in de ankerbak.
Als we al deze dingen hebben geregeld, gaan we om vier uur vertrekken naar Otterloo waar we om zes uur aankomen.
We wachten even op een parkeerplaats, want we hadden om 18:30 afgesproken bij hun hotel.
Als we daar dan zijn op de afgesproken tijd, staat Dick ons al op te wachten en hij helpt ons bij het zoeken van een parkeerplek.
Hij neemt ons daarna mee naar het hotel en besteld wat te drinken voor ons, Yvonne komt even later er ook bij, met nog natte haren van het douchen.
Na een halfuurtje met elkaar nieuwtje's te hebben uitgewisseld, gaat Dick ons voor naar een ander restaurant een eindje verder het bos in, en even later zitten we met z'n vieren de kaart te bestuderen.
Het komt er op neer dat drie van ons het menu van de dag nemen en alleen Dick kiest voor zalm I.p.v ons lamsvlees.
Het Voorgerecht en het Hoofdgerecht zijn matig, maar het Nagerecht maakt veel goed.
Na een hele avond gezellig te hebben gepraat en gegeten en gedronken te hebben gaan we om halfelf
afscheid van elkaar nemen, en we wensen hun een goede en behouden vlucht terug naar huis toe.
Ik ga in de auto de Tom Tom opstarten, en tik per ongeluk Hardegarijp in, en denk wat maakt het ook uit als we weer in bekend gebied zijn kan het ding wel weer uit, maar de Tom Tom stuurt ons letterlijk en figuurlijk het bos in.
We raken steeds verder op smalle landweggetje's en rijden een paar keer langs dezelfde huizen, maar hij blijft ons overal heen sturen behalve naar de grote weg.
Ik stop en voer de boel nu maar eens goed in, maar ik denk dat de bomen hier de GPS antenne het zicht ontnemen, en ik begin dus maar weer op goed geluk te rijden, en dan zien we eindelijk een handwijzer en zijn we weer op de grote weg, en ook de Tom Tom doet het nu weer goed.
Na twee uurtje's rijden zijn we dan om kwart voor één weer in Franeker, en drinken er nog maar ééntje op.









maandag 21 juli 2014

Aflassen en gaten boren steun Ankerlier

Vanmorgen uitgeslapen, want het is een regenachtige morgen, als het om half twaalf ophoud met regenen gaan we naar John en Marina toe, en drinken daar eerst maar een bakje koffie, daarna gaan John en ik ons bemoeien met de steun voor de ankerlier John doet nog wat flexwerk, en daarna moet hij naar z,n werk om twee uur.
Het is ondertussen toch weer begonnen te regenen, en omdat ik niet binnen in de garage kan staan doen we de deuren open en brengen we daar overheen een dekzeil aan zodat ik droog kan staan te werken dat lukt wonderwel en ik kan er verder zonder nat te worden de hele middag staan te werken.
Ik ga alleen verder en las de oude RVStalen plaat waar hij voorheen mee vast zat op de nieuwe steun, het lassen gaat nu beter dan eerst, ik zie het nu wat beter waar ik moet lassen omdat het donker weer is en eerder was het de felle zon die van invloed was op het zicht van het te lassen deel.
Na 20 elektroden en wat slijp en afbraamwerk is de steun wat laswerk betreft klaar.
Nu ga ik de gaten boren waarmee hij vast moet worden gezet aan het voorste schot van de ankerbak
Het boren gaat moeizaam, en ik heb hier geen goede boormachine, en die haal ik dus maar even op van de boot, ik zoek op de boot naar mijn kortgeleden gekochte boormachine maar kan hem niet vinden, wel vind ik de oude boormachine en neem ik die dus maar mee, het ding is echter wat onbetrouwbaar want de aan en uitschakelaar blijft soms aanstaan zodat de boormachine niet stopt je hebt echter wel een goede boormachine nodig om dit materiaal mee te boren, want het materiaal is hard en niet alle boren zijn in staat om een gat te boren in RVStaal, het kost mij zelfs een paar boren, maar na een goed uur heb ik er toch 10 gaten van 10 mm in geboord.
In de oude steun moet ik nog wel wat vijlwerk doen, om het wat gemakkelijker passend te maken.
Ik ga opruimen, want er ligt zo langzamerhand allerlei troep om de werkplek heen en het is nu 18:30 en we kunnen eten.
Na het eten vouwen Aafke en ik het dekzeil weer netje's op want daar willen we nog een tentje van maken voor op de boot over de kuip.

zondag 20 juli 2014

Fietsen op Texel, en dan naar Kornwerderzand

Vandaag zijn we zaterdag 19-07 en we zijn ondanks de korte nacht vroeg uit de veren, na wassen en ontbijt klimmen de Oudje's met de kinderen en Aafke over drie vissersschepen naar de wal om fietsen te huren en ook een wagentje waar de kleintje's in kunnen zitten.
Ik heb besloten om vandaag maar een rustdag te nemen, na het stoeien met het frame van de ankerlier want ik heb me een flink stuk uit mijn linker wijsvinger geflext, wat nogal wat heeft gebloed maar Marina heeft me professioneel verbonden, want anders was het de eerste hulp geworden voor hechtingen.
Ik breng de dag door met van alles en nog wat, en kijk s'middags naar de tour de France.
Om kwart voor zes arriveert het gezelschap weer aan de steiger en brengen we alles weer aan boord.
Omdat er slecht weer dreigt aan te komen, besluit ik na overleg met de crew, om naar Kornwerderzand te varen om te proberen het onweer en de regen te ontlopen.
Om acht uur varen we de haven uit, en varen later op de genua in oostelijke richting zolang als het bezeild is, maar 10 mijl verder word het recht in de wind op en gaat het oliezeil aan.
De stroom staat nog steeds tegen, en dat komt niet overeen met mijn laagwatertijd bij Oudeschild die aangaf dat L.W om 20:26 zou zijn.
Pas als we nog acht mijl van Kornwerderzand krijgen we de stroom mee, en om kwart over twaalf maken we vast aan een platbodem die waarschijnlijk morgen het IJsselmeer op gaat, later zal blijken dat ze om 05:30 op de boot kloppen want ze willen vertrekken via de Waddenzee.
Wij gaan na de boot verlegd te hebben maar weer voor een aantal uren onder zeil.
De volgende morgen worden we om een uur of halfelf wakker, en dan ontdekken we ook dat deze hele steiger met het water op en neer gaat, en we dus niet hadden hoeven aan te meren aan die platbodem.
Als we bijna ons ontbijt op hebben word er op de boot geklopt, ik ga kijken wie daar is en daar staat Ekke van de Reaklif op de steiger, hij kwam net uit de sluis en zag ons liggen en was nieuwsgierig
hoe het met ons was.
We praten even bij, en dan word het tijd om te vertrekken naar Harlingen, dat voor twee derde bezeild
 blijkt. Het middelste stuk van de Boontje's is net niet bezeild en dus motersailen we dat stuk maar.
Als we bij de ligplaats van de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling langs varen zien we één van de uit de sluis varende schepen onze richting uitkomen ik herken gelijk het schip en natuurlijk de opvarenden, het zijn Jan en Lidy de Jager onze oude buren uit Oostmahorn, we wisselen een paar woorden en dan vervolgen we weer elk onze eigen weg.
De Tjerkhiddessluis gaat ook snel, maar eenmaal erdoorheen moeten we 25 minuten wachten voor de Koningsbrug want die staat op dubbel rood tot 13:00 uur.
Ik maak zolang vast aan een ring op de kade via mijn middenbolder en laat de schroef langzaam in z'n vooruit draaien de anderen liggen wat rondje's te varen, dan gaat de brug om 13:00 uur omhoog en kunnen we weer verder.
Als de hele groep van ongeveer 12 schepen bij de brug van Kiesterzijl aankomt laten ze ons daar wel vijf minuten wachten voor de brug eindelijk draait, de Frisiabrège gaat snel voor ons open en even later zijn we bij de ons vertrouwde ligplaats in Franeker aangekomen, echter ligt er nu een tot woonschip omgekatte vrachtboot op onze plaats van wel 30 meter en voor en achter kunnen we ook niet meer liggen dus meren we maar af aan de stadskant ondanks dat dat meer lawaai van het verkeer
geeft gelukkig is het vandaag zondag en valt dat wel mee.
Later in de middag gaan de Oudje's en Aafke de stad in om onder andere even thuis de auto op te halen en dan meteen even wat eten te halen bij de Chinees

Om even over zevenen gaan de oudje's naar huis want de kinderen vallen om van de slaap, en wij gaan afwassen en opruimen en zo is er weer een weekend voorbij.
Morgen ga ik weer verder met mijn hobby de "Ankerbak met de Ankerlier."







Frame van de ankerlier vernieuwen

Vanaf woensdagmorgen tot nu vrijdagmiddag bezig geweest om het oude steunplatform van de ankerlier met mijn oscillerende machine eruitgezaagd, en een nieuw frame in elkaar te lassen en te monteren.
Eerst het oude frame eruitgehaald, daarna het ontstane gat opnieuw opgevuld met polyestermatten, hars, en hout van een centimeter dik er ingelamineerd.
Daarna naar Kollum gereden waar ik nog een RVS kokerbalk van 9x9 cm had liggen met een lengte van 2,5 meter.
Ook nog een strip van 11x120 cm dik 4 mm meegenomen en arosta elektroden, en uiteraard een lastoestel want dat neem je niet mee op een polyester jacht.
Eerst een tekening gemaakt van mijn idee, en alles opgemeten, en daarna bij John en Marina het frame in elkaar gelast.
Tussentijds nog een keer gecontroleerd of het paste, en dat was op een kleinigheid na oké, weer terug bij J en M. het frame verder afgelast en vandaag nog eens gepast, en er moet nu nog een gat voor de stroomkabels in worden geboord , of gebrand, of gezaagd.
Dan moeten er nog een aantal gaten in het frame worden geboord, en als dat klaar is moet het frame er in worden geplaatst om die vervolgens met slotbouten van binnen uit bij het voorste schot worden vastgezet.
Als het frame vast zit, ga ik het nog helemaal vastlamineren met hars en matten zodat het onwrikbaar vast komt te zitten, en dan kunnen we weer rustig achter onze spijker liggen.
Om drie uur komt Aafke weer thuis met de auto, en zegt dat ze boodschappen gaat halen en dat we toch maar naar Texel gaan, ik ben er niet zo happy van want ik zit middenin mijn ankerbakreparatie en die moet ik nu onderbreken voor een dag of drie.
Dus ga ik maar meteen maatregelen treffen, en leg de ketting van 50 meter die op de wal ligt weer terug in de ankerbak en ook nog eens de 30 meter touw gaat er weer in.
Als John om kwart voor vijf met de kinderen arriveert doen we de ankerlier bij hem in de kofferbak want ik wil dat zware ding liever niet los hebben liggen in de ankerbak.
Om even na vijfen komt Marina er ook aan op de fiets, en we hebben de buurman aan de wal gevraagd of haar fiets bij hem voor huis mag staan, en dat was oké.
Even later varen we weg, maar omdat we hier in de prut liggen valt dat nog niet mee, ik probeer het met een voorspring zodat we de kont van de boot wat meer uit de wal krijgen, en daarna achteruit varen om voorbij de achter ons liggende boot te komen maar door het wieleffect van de schroef en de prut lukt dat maar half en moeten we nog een keer vooruit varen en nogmaals weer achteruit en proberen snelheid te krijgen om voorbij het achter ons liggende schip te varen.
Deze keer lukt het wel, en dan varen we achteruit naar de andere kant waar de waterslang is en we
gaan eerst water tanken omdat alle drie tanks zo goed als leeg zijn.
Om halfzes zijn we klaar met watertanden, en om 17:35 varen we weg richting Harlingen.
De drie bruggen passeren we bijna zonder oponthoud, en ook de sluis gaat snel doordat er net een schutting van platbodems de sluis uitkomt en dus kunnen wij er direct daarna in.
Om 18:10 varen we de sluis uit, en gaan de haven uit en even later rollen we de Genua uit en varen zo met een bakstagwind van 12-15 knopen richting Kornwerderzand.
Doordat er flink stroom mee staat lopen we gemiddeld 6 knopen over de grond en na een uur zijn we
Korwerderzand voorbij , we houden de stroom mee tot kwart over negen, maar dan krijgen we hem tegen en ook neemt de wind af zodat we nu een gemiddelde snelheid van slechts 3,5 knopen over de grond maken.
Om kwart over twaalf varen we de haven van Oudeschilt  op Texel binnen, en volgen in de donkere nacht het vaarwater naar de jachthaven.

Wanneer we bij de ingang van de haven komen staat er een rond rood bord met horizontaal een witte balk, en op de witte balk staat VOL.


Shit wat nu, ik kijk eens om ons heen en zie een visserschip liggen iets links van ons het is de Harlingen 11 en ik zeg tegen de crew dat we daar maar aan vast gaan maken, zo gezegd zo gedaan en om halfeen s'nacht zitten we even later aan een biertje hè hè dat valt er lekker in met deze warmte.
Marina moet de kleine Novah nog de borst geven, en wij nemen er ook nog maar eentje, en gaan dan om halftwee naar kooi.
Morgenvroeg zien we wel of we hier blijven liggen of dat er misschien wat ruimte in de haven komt.