PAGEVIEUWS

zaterdag 16 augustus 2014

Fietstocht omgeving Kerteminde

Het is een uur of acht dat we allebei besluiten om maar uit de kooi te komen en even later zitten we aan ons ontbijt.
Ik heb eergisteren een brood gebakken, en dat is niet helemaal goed gelukt maar desondanks gaan we hem wel opeten want wij zijn niet zo weggooierig  (na de oorlog denk ik meegekregen van onze ouders.).
Na het ontbijt en dergelijke, ga ik de fietsen klaarzetten op de wal, het is altijd even oppassen dat we niets beschadigen met al die uitstekende delen van een fiets.
Ik pomp met ons kleine compressortje op 12 volt nog even de banden op want dat rolt beter en daardoor word het bereik van de accu's ook groter.
Om een uur of halfelf zijn we zover, en na Karel goed te hebben geinstrueerd wat betreft de veiligheid van de boot gaan we op pad.
Eerst even naar het kantoor van Herr Habenmeister om een kaart, want we willen niet nog eens verdwalen in dit land met bijna geen borden.
Helaas de Havenmeester is er niet en dus kijken we of er een VVV kantoor is in het dorp, die vinden we al snel en we worden bijna direct geholpen door een medewerkster.

    De jockey op zijn paard in roestige stukken ijzer.

Na een kaart te hebben gekocht voor 50 kronen gaan we op pad, ons doel is om rond het meer te fietsen maar dat hangt wel van de wind en de hellingen af, want de VVV Medewerkster vertelde ons dat het 29 km was en dat is meer dan onze reikwijdte van de batterijen, enfin we zien wel hoe het komt.

Als we dan eindelijk Kerteminde zijn uitgefietst blijken de hellingen mee te vallen maar we hebben flink wind tegen.
Om de batterijen te sparen doen we op de vlakke stukken de helpfunctie uit en kunnen daardoor meer kilometers maken, zo nu en dan stoppen we even om de kaart te raadplegen want omrijden is niet de bedoeling.
Ook maken we hier en daar wat foto's van de omgeving en van huizen en boerderijen waarvan de meeste al erg oud zijn, het valt ons op dat de meeste woningen er goed onderhouden uitzien het gaat de mensen hier zeker goed.
Onderweg kopen we nog wat wilde pruimen 1 plastic zakje voor 10 kronen, maar als we even verderop komen liggen ze voor het oprapen Blauwe, Gele, en Rode pruimen allemaal aan de kant van de weg.
Aafke zoek er een plasticzak vol van, en dan vervolgen we onze weg verder, opeens komen we bij een Kasteel of Borg het is maar net hoe je het noemen wilt uit 1636 het is te bezichtigen maar we gaan liever verder fietsen.


Na wat te hebben gedronken uit onze meegebrachte flesje's, waarbij Aafke het hele ABC op zegt, want één van de flesje's heeft gelekt en nu zitten onze regenp akken onder de cola.
Ze behimmeld het zaakje en dan gaat de reis verder, we zitten op de goede weg en bij een kerk staat een bordje met de tekst "toilet" komt dat even goed uit want Aafke had al een poosje hoge nood, en wilde al de struiken in maar nu kan ze ongestoord haar boodschap doen.



Ondertussen bekijk ik de kaart nog maar een keer en ik weet haast voor 100% waar we nu zijn en waar we langs moeten.
Als Aafke met een opgelucht gezicht er weer aan komt lopen, springen we weer op onze fietsen en al snel word mijn gegist bestek bevestigd door het naambord van het dorp, het is nu nog 6 km naar Kerneminde, en dat halen we gemakkelijk met onze stroomvoorraad.



Wanneer we het dorp binnenkomen zie ik aan de linkerkant een uithangbord met "Italiaans ijs " erop
Ook hebben ze softijs, en ik haal voor Aafke een kleine, en voor mij een middelgrote, nou dit zijn wel erg grote hoor zegt Aafke als ik terugkom, en ze heeft er inderdaad een flinke kluif aan.
Dan is het tijd voor boodschappen en we fietsen door de hoofdstraat van het dorp we zien wel een Spar en nog een andere kleine winkel, maar niet zoiets als een Aldi of een Lidl.



Wel zien we als we de andere kant langsfietsen een Netto winkel en die winkelketen zie je hier veel, we gaan er gelijk op af en kopen de noodzakelijke dingen zoals brood en broodje's en bananen, ook wilde ik wat citroenen kopen om de gele kalkaanslag van de boot af te halen, maar die dingen kosten hier per stuk en dan praat ik over kleine citroenen 2,5 kroon dat is 35 eurocent per stuk, dus laat maar.
Als we uitgewinkeld zijn gaan we richting boot en Karel is blij dat we er weer zijn, als beloning mag hij buiten zitten, en naar de meiden fluiten die hier langs lopen.


    Karel is aan het papierversnipperen.

Aafke maakt koffie en we eten alvast een aantal worstebroodje's met knakworst op.
Zo de middag zit er nu ook bijna op, en we besluiten om maar te blijven liggen vannacht en dan morgenvroeg maar eens kijken hoe de wind en de windrichting zijn.
Nou het is nu 22:30 en we horen buiten luide knallen, snel kijken wat er aan de hand is, en warempel aan de overkant van het water steken ze vuurwerk af, en niet zo'n klein beetje ook, ik haal snel de IPad en film ongeveer drie minuten en het is werkelijk prachtig.
Net zoals het plotseling begon eindigt het ook weer, en we horen mensen applaudiseren aan de overkant van het water.
We gaan maar weer naar binnen en ik kijk even waar we morgen eventueel heen kunnen, en ik denk dat het Ballen word op het eiland Samsoæ, als ik dan ook nog even naar het weerplaatje kijk voor morgen dan ziet het er niet vrolijk uit 99% kans op regen en een hoeveelheid hier van 10,5 mm en op Samsoæ 17,0 mm nou we zien het wel morgen, maar om vijf uren in de regen te gaan zeilen lokt ons ook niet erg en ook zal de wind gaan toenemen van 4-5 naar 6 Bft.
Moarn mar wer efkes ien ut waar sjen.


vrijdag 15 augustus 2014

Lundeberg naar Kerteminde


Om kwart over tien varen we de haven van Lundeberg uit, hier komen we nog graag eens terug want het is een mooie haven en de prijs van 160 kronen inclusief water en elektriciteit is vrij normaal hier.
Het windje wat er staat is iets achterlijk dan dwars en we lopen 4,5 op het log maar 5,5 over de grond en dus 1 mijl stroom mee.
Om twaalf uur moet het oliezeil erbij want de wind is helemaal ingekakt.
Om dertien uur dertig, oftewel halftwee varen we onder de brug door bij een deel dat 28 mtr doorlaathoogte heeft, mijn route had ik al gepland door het meer naar het landgelegen deel maar bij nader inzien was dat toch te laag met een doorvaart van 18 mtr..

    Zo nu eerst een witbiertje

Hier vandaan is het nog zo'n 12 mijl naar Kerteminde en onderweg kunnen we de regenbuien allemaal net ontwijken, echter zo nu en dan voelen we wat druppen maar de echte buien vallen allemaal om ons heen.
Opeens zijn er uit de middel of nowhere twee meeuwen die als straaljagers achter elkaar aan zitten en dat allemaal om onze boot heen, ze vliegen steeds rakelings langs onze voorstag. Karel die buiten zit doet het geschreeuw van de meeuwen na, en zit met de vleugels omhoog want hij zou natuurlijk ook wel even om de boot heen willen vliegen.
Dan zijn we bijna bij de jachthaven en we hangen alvast onze rubbers klaar in het gangboord en ook de landvasten liggen voor het grijpen.

   Ons uitzicht aan het begin van de haven.

We varen tussen de rode en de groene ton door en dan varen we de Haveningang binnen, er is een Duits jacht vlak voor ons naar binnen gevaren, en die parkeerd z'n boot door in een te nauwe box aan te meren met veel gepiep en geknars van stootkussens.
Wij klooien nog een poosje door de haven, maar er is nergens iets vrij en dus zeg ik tegen Aafke dat ik naar de vissershaven wil, maar zij wil hier toch liever een plekje zoeken, nou dat gaat mooi niet door want de manoeuvreerruimte tussen de steigers is miniem en ik wil niet liggen klooien en misschien ergens tegenop of aanvaren.


Ik vaar de haven weer uit en we vinden gelijk een prachtige plek direct bij de ingang van de haven, na
een mislukte poging door de stroom die het schip met de kont wegzette, maak ik een nieuwe bocht en meren we exact op de plaats waar ik hem wil hebben.
Even later zitten we alweer aan een blonde rakker, en wat tuc koekje's, wat wil een mens nog meer.


Na onze biertje's te hebben opgedronken, later we Karel op het schip passen en gaan wij even naar de Havenmeester z'n kantoor, er staat weer een betaalautomaat en deze keer betaal ik voor een schip van 10 tot 15 mtr 150 Deense kronen en dat komt neer op 21 euro.




donderdag 14 augustus 2014

Svendborg naar Lundeberg op 14-08-14


Vanmorgen om 09:30 maken we de lijnen los, Aafke duwt de boot van de steiger en ik vaar voorzichtig achteruit naar Bakboord, en die kant wil de boot wel op vanwege het schroefeffect.
Bij de splitsing aangekomen wil Aafke dat ik Stuurboord uit ga, maar ik zeg dat we naar Bakboord uit moeten ze zegt dat de kaart op de kop word weergegeven, en ik moet zelf maar komen kijken.
Wanneer ik na Aafke het roer te hebben gegeven , op de kaart kijk zeg ik dat er niets aan de hand is en dat de kaart op Noord boven staat ingesteld en niet op koers boven.
Enfin we gaan dus gewoon Bakboord uit en na een paar bochten van het vaarwater te hebben gevolgd zien we na een kwartier varen een bekende boot aankomen, het zijn Cees en Anje van de Antje C .
Antje staat aan het roer en grijpt naar de verrekijker want ze ziet zeker niet dat wij het zijn, ook Cees komt nu naar buiten en we zwaaien ff naar elkaar, en dan zijn we ook al weer buiten schreeuwafstand.
Later zegt Aafke je had ze wel even voor de marifoon op kunnen roepen, maar helaas was de verrassing groot en het verstand op nul.
En zo zijn we aangekomen bij de plek waar we de Genua afrollen en met een lekker vaartje van 5,5 tot 6,0 knopen richting Noord kunnen varen.
Als we twee uur hebben gevaren komt het plaatsje Lundeberg in zicht en overleggen we of we doorzeilen of dat we daar de haven gaan binnenlopen.

    In de Deense bocht.
Omdat het bijna 12:00 uur is gaan we de haven aanlopen en hebben zo een mooie middag nog voor ons om een fietstocht te maken door de omgeving.
Na aangemeerd te zijn gaat Aafke eerst even een soepje maken met wat crackers erbij, en wanneer we dat allemaal naar een plek hebben gebracht waar het donker en zuur is gaan we de fietsen naar buiten brengen.


Na alles te hebben gechecked, en Karel een goede wacht te hebben gewenst stappen we met de fietsen aan de hand de kade langs want fietsen is hier denk ik niet verstandig met het losse grind dat hier ligt.
Bij het Havenkantoor te zijn aangekomen staat er weer een terminal waar je de gegevens van de bot invoert en dan krijg je nadat je hebt betaald met je bankpas, een sticker om aan de preekstoel te plakken zodat de Havenmeester kan zien dat je de zaak niet hebt belazerd.
Dan zijn we, ik, wij, zo stom om weer te gaan fietsen zonder een kaart te hebben georganiseerd, en we hadden nog zo gezegd dat doen we niet weer om zonder kaart te gaan fietsen!!!!!!.$£|\{}¥£$"~}#%^_.
Na zo'n uur te hebben gefietst, waar we met ware doodsverachting hellingen zijn afgedaald waarbij we denk ik wel snelheden hebben gehaald van boven de 50 km per uur komen we tot de ontdekking dat we verdwaalt zijn.
Ik vraag op het laatst maar een jongen die met een kar vol kranten en tijdschriften aan het rondbrengen is of hij een beetje Engels spreekt nou dat heeft niks over en hij weet van niks als ik hem vraag waar we langs moeten naar Lundberg.
Als ik hem op mijn telefoon de naam van het plaatsje laat zien valt het kwartje en zegt hij dat we eerst naar Hesselager moeten en daar is dan wel een bord waar we kunnen zien war we langs moeten.
Dus we gaan naar Hesselager en daar is warempel een supermarkt van Spar waar een kaart van de omgeving op staat, al snel weten we waar we langs moeten en het komt er op neer dat we dezelfde route weer terug moeten dus ook bij de hellingen op waar we eerst met een bloedgang vanaf raasden.
Na de eerste helling te hebben genomen gaan we ff uitrusten, want omhoog neemt meer energie dan eraf te te sjezen.
Na onze rustpauze waarbij we een appel consumeren en wat drinken ruilen we van fiets want die van mij is bijna leeg en die van Aafke nog bij lange niet.
Het verschil zit hem in de kilo's ik weeg 100 kg en Afke slechts 65 kg en op deze manier houden we genoeg power over om weer thuis te komen.
Het lijkt niet zo best met het weer want we zien een erg zwarte lucht onze kant opkomen, en we zetten nog even de sokken erin omdat we de boel graag droog willen houden, we zijn nog maar net klaar met alles weer aan boord te hebben gebracht, of we krijgen een korte maar heftige bui over ons heen.
Dan is het tijd om een biertje te gaan drinken, maar eerst sluit ik de Duitse spring aan, en ook tank ik water want dat is hier allebei bij de prijs inbegrepen van 160 Deense Kronen ( 22,40 euro ).



Het avondeten bestaat voor vanavond uit kliekje's o.a.Pannenkoeken, en Zuurkool met Worst, het smaakt allemaal zoals het hoort, nog een klein toetje met slagroom er achteraan en dan kunnen we er 
Wel weer even tegen.
Morgen ligt het in de bedoeling om zo'n 20 mijl verderop te gaan naar een plaats die Kerteminde heet.
Ook dan gaan we hopelijk weer een fietstocht maken maar dan wel met een kaart erbij, we willen naar Odense daar zijn we eerder geweest, al is dat wel zo'n 35 jaar geleden en met de auto en caravan toen Jan en Silvia nog klein waren.







woensdag 13 augustus 2014

Op naar Svendborg op 13-08-2014

Vanmorgen nadat we alles gereed hebben gemaakt om te vertrekken, maken we om 5 minuten voor 12 los van de kade en varen achteruit de box uit.
Het gaat zoals het wel vaker gaat allemaal net goed, we moeten weer bij één van de palen langs en daardoor moeten de nog hangend stootwillen z.s.m van de zijkant van de boot af, Aafke is er snel bij en wipt ze één voor één over de relingdraad in het gangboord.


Ik zwaai de boot in de goede richting en daar gaan we na twee dagen en drie nachten Marstal verlaten, met bestemming Svendborg.
Langzaam keutelen we de haven uit en als Aafke de landvasten en fenders heeft opgeruimd rollen we de Genua af en zo zeilen we met halve wind tussen de boeien door, die hier het vaarwater markeren, het is een gegraven kanaal en het is op 3,6 meter diepte gebaggerd.
Even verder maakt het kanaal een haakse bocht en hebben we de wind van achteren, en na een paar mijl gaat het weer Bakboord uit en moeten we een gijp maken.
Het hele traject naar Svendborg is 18 mijl en we komen veel schepen tegen, maar slechts een paar die dezelfde route hebben genomen, en dat ligt hem waarschijnlijk aan het feit dat er hier een behoorlijke stroming staat van zo nu en dan drie knopen.
Als we bij de haven zijn gekomen die ik in gedachten had en die ik ook als eindpunt in de kaart heb gezet, blijkt die nadat we de haven nog maar net binnen zijn gevaren te klein voor ons te zijn en mensen die daar met hun motorboot aan de wal liggen maken ons er op attent dat we hier niets te zoeken hebben, ik kom er dan ook met moeite weer weg want het water is hier nogal onstuimig vanwege de stroming die hier natuurlijk te hoop loopt.
We proberen het even later bij de andere ingang van de haven die meer aan de Oostkant ligt, maar als ik vlak bij de ingang ben ga ik toch maar weer terug want het stroomt hier onhurig
Gelukkig komen we de haveningang zonder problemen weer uit, en varen verder door, ik had op de kaart ook een haven gezien die meer Noordelijker lag en daar gaan we nu maar op af.
Dit lijkt beter, want dit water is een stuk rustiger, en even verderop zie ik de jachthaven en we meren na goed te hebben rondgekeken af aan een drijvende steiger, het is wel lagerwal maar dat zien we wel als we weer weggaan.
We nemen eerst maar even een blonde rakker van 8 % en dat had ik beter niet kunnen doen merk ik later als we een wandeling door de stad maken om er een prepaidcard kaartje voor de IPad te kopen.
Eerst maar eens naar het havenkantoor, daar aangekomen moeten we via een automaat betalen en ook moeten we een soort creditkaartje nemen van 50 kronen met een tegoed erop van 30 kronen, die je kunt gebruiken voor water en elektriciteit, gebruik je dat niet dan krijg je het bij vertrek weer terug.
Dan gaan we nadat Aafke de sticker van het havengeld op de preekstoel van de boot heeft geplakt richting winkelstraat, al bij de eerste splitsing zie ik een winkel met het logo van TDC staan en we lopen er naar toe.
In de winkel trek ik eerst een nummertje zodat je kunt zien wanneer je aan de beurt bent, na een kwartier word ik geholpen door een van de twee medewerkers en redelijk snel komen we er uit dat ik een prepaidcard kaartje kan nemen van 7 dagen en 2 GByte dataverkeer en daarna kan ik het steeds opwaarderen met mijn creditcard.
Aafke wil nog even een verjaardagskaart kopen voor Jan van Jelle en die óók z.s.m op de bus doen en ook dat lukt allemaal.
We slenteren nog wat door de stad, en nemen ook even een heerlijk Softijsje, die net als de vorige in Marstal in een heel klein hoorntje komt met een joekel van een toren er bovenop, je moet goed je best doen met slikken want anders flikkert het hele zaakje er af.
We gaan er maar even bij zitten en na het apparaat heelhuids naar binnen te hebben gewerkt, gaan we weer richting boot.
Op de boot aangekomen probeer ik meteen het kaartje uit, maar het lukt mij in eerste instantie niet om het aan de praat te krijgen, maar even later heb ik het toch voor elkaar, ik moest eerst een voucher
activeren en daarna liep het als een trein.
Na het eten wat weer door Aafke is klaargestoomd ( zuurkool met aardappelen en rookworst ) kijk ik voor het eerst weer eens het journaal, en zie dat er met de ellende in de wereld nog niets veranderd is.
Opeens gaat mijn telefoon af, en houd er net mee op als ik hem opneem, ik zeg tegen Aafke of zij het nummer ook herkent, maar dan gaat Aafke haar telefoon opeens en het blijkt Ietie te zijn, ze praten een hele poos met elkaar, en zo weten we ook weer even wat er allemaal bij hun en ons is gebeurt de laatste tijd.
Ondertussen is het alweer na negenen en ik stop er mee, want het theewater kookt.




dinsdag 12 augustus 2014

Nog steeds in Marstal

Vanmorgen om halfnegen uit onze kooi gekropen, het loeit nog net zo als gisteren en het is grijs om ons heen.
na het ontbijt gaan we de fietsen een ander plekje geven aan boord want hier in de salon geeft teveel rompslomp want we kunnen niet bij onze voorraad proviand en er liggen ook diverse andere dingen waar we niet bij kunnen.
Als de fietsen zijn verhuisd naar de stuurboord achterhut zijn we een stuk beter af, en kan ik ook weer bij de papieren kaarten komen in geval dat nodig zou zijn.
Zo nu eerst maar een bakje doen en dan ga ik bezig om een stopcontact bij het aanrecht aan te leggen voor de waterkoker.
Ik zoek de gereedschappen om een gat te boren van 60 mm in hout van 4 cm dik bijelkaar en ga aan de slag, nou ver kom ik niet want mijn accu van de boormachine is al snel leeg dus die eerst maar eens opladen.
Intussen ga ik op zoek naar een stopcontact en een drieaderige kabel en een stekker met randaarde
Na enig zoeken heb ik alle attributen gevonden en is mijn accu ook weer vol, ik boor verder en kom tot halverwege want de boor kan niet verder dan 2 cm., dus boor ik eerst een gat er doorheen, en begin dan vanaf de andere kant.
Enfin na drie keer opladen en weer boren heb ik het gat erin, intussen heb ik de stekker en de kabel al met het stopcontact verbonden, dat ging echter niet zonder moeite want van het stopcontact brak een lipje af waarmee de kabel beklemt word en er bleef dus niets anders over dan de draden er maar aan te solderen.
Na het zaakje gemonteerd te hebben, ga ik verder met het koffiezetapparaat daarvan kan het deksel niet ver genoeg open omdat ik het ding te ver naar links heb vastgeplakt met montagekit.
Aafke helpt mij om de oude kittroep van het aanrecht, en het koffiezetapparaat af te halen, en dan ga ik hem drie centimeter naar rechts weer met montagekit vastplakken.
Ook dat karwei is weer achter de rug, nu eerst een biertje zegt Aafke en dan moeten we de vlaggenlijn erin proberen te krijgen.
Als het bier in onze magen zit ga ik Aafke in het bootsmansstoeltje omhoogdraaien met de lijn en de harpsluiting met katrol die weer aan de radarreflector moet worden vastgemaakt.
Als ik om me heen kijk zie ik dat er regen onze kant op komt en ik maan Aafke tot actie want anders krijgt zij een bui over haar heen.

Aafke maakt voort en ik laat haar snel zakken, ze wil nu ook nog snel even de huik over het grootzeil doen, en dat lukt ons warempel ook nog, net op tijd zijn we na alles te hebben opgeruimd binnen.
We delen nog maar weer een biertje op de goede afloop, en daarna gaat Aafke met het eten bezig.
Het word vanavond Kip Piri Piri met rijst en dat lust Pieterman wel, het is wel behoorlijk kruiderig en aafke haalt nog maar weer een biertje te voorschijn voor het nodige bluswerk.
Na drie borden hou ik het voor gezien, en als er dan ook nog een toetje achteraan komt moet ik eerst wel ff een knipperke doen.
Het knipperke duurt niet lang want ik moet eerst maar even een ei kwijt op de wal, daar is het druk want er zijn meer mensen die hoge nood hebben, ik duik het invalidentoilet maar in, en daar zit het lekker ruim.
Aafke heeft ondertussen de foto's bekeken die ik op het Archostablet heb gezet, en zegt dat ze het wel erg fletse foto's vind, ik zeg dat ik zal proberen om het wat helderder te krijgen en dat lukt want de helderheid stond maar op 60 procent en nu op 100 procent en dat maakt veel verschil.


Verwaaid in Marstal op 11-08-2014

Als we vanmorgen uit onze kooi komen is het nog steeds windkracht 6-7 en af en toe regent het, niet dat het bij bakken uit de lucht komt maar gewoon korte hevige buien.
Enfin eerst maar wassen, scheren, en een ontbijt naar binnen werken dan zien we wel wat we vandaag gaan doen.
Na al deze bezigheden gaan we eerst maar het water onder de motor weghalen, want de pomp lekt weer eens, en de er onderstaande plastic jerrycan waarvan ik de zijkant heb afgezaagd zit helemaal vol en er is ook een deel onder de motor gelopen.
Aafke wil het deze keer doen en ik vind dat een goed idéé, want ik heb toch weer meer last van mijn nekhernia gekregen door al die afmeerperikelen.
Als dat weer achter de rug is gaan we maar eens bij de voorljnen langs om te kijken hoe die er voor staan, de plasticslangen die ik er omheen heb gedaan zitten er nog wel om, maar dat kan beter en ook willen we de boot wat meer naar voren hebben zodat we er beter op en af kunnen komen.
We proberen het eerst maar om de lijn los te maken, dan vlug de plasticslang er weer goed omheen en daarna de boel weer aantrekken, maar dat mislukt steeds en ik ga nu eerst de motor starten en de lijnen achter een beetje slack geven en dan de keerkoppeling in z'n vooruit zetten zodat we daardoor meteen ook wat beter op en af kunnen klauteren.
Deze keer lukt het ons wel om de plasticslangen op hun plaats te krijgen en ook blijven ze daar zitten nadat ik de keerkoppeling weer in neutraal heb gezet, zo dat is ook weer geregeld, ik ging trouwens bij onze eerdere poging bijna door mijn rug en ik ga dus maar even een poosje liggen na al dat geharrewar.
Om elf uur gaan we van boord om naar de winkels te gaan voor o,a, een prepaidcard voor de IPad, en een Dsluitinkje voor de vlaggenlijn en ook gaan we brood, groente en ander proviand inslaan.
Het postkantoor waarvan ik gister dacht dat die wel prepaidcards zou verkopen blijkt ze niet te hebben en wijst me de weg naar de supermarkt Brügsen die binnen een kiosk heeft waar ze waarschijnlijk wel een kaartje voor de IPad hebben, nou mooi niet dus en na de proviand te hebben ingeslagen gaan we verder zoeken.
Onderweg komen we langs een scheepswerf waar ze een houten schip aan het bouwen zijn, vorige keer dat we hier waren lag alleen de kielhalen er en twee spanten dus er word nog wel wat gedaan al hadden ze daar vroeger veel sneller een boot klaar.


Naast het postkantoor was een TV en Radiozaak en daar probeer ik het ook maar eens even, maar ook nul op het request, die stuurt ons de hoofdstraat op en daar moet een winkel zijn die in computer
handeld.
Dan komen we langs de bank, en ik probeer nog maar even of er nu geld uit de automaat is te krijgen, maar helaas mislukt het ook deze keer, en loop ik maar even naar binnen, na even wachten op mijn voorgangers word ik geholpen en als ik heb uitgelegd wat het probleem is gaat de baliemedewerkster met mij mee naar buiten en probeer ik het dus nog een keer, maar uiteraard vreet het ding mijn pasje niet, en zegt dat er zich een technische fout heeft voorgedaan. De Mevrouw zegt dat mijn pasje niet goed is en dat er niets mis is met de geldautomaat, ik zeg tegen haar dat ik zojuist nog zonder problemen heb gepind bij Brügsen, maar het mens blijft bij haar mening, wel stuurd ze me naar een andere bank een straat eerder en dus beproef ik daar mijn geluk en met succes, geen centje pijn en ik haal er 2000 kronen uit.
Dan ga ik naar de winkel voor een D sluiting en die krijg ik voor 22 kronen en zo is dat ook weer voor de bakker.
Aafke ziet opeens een ijssalon die softijs verkoopt, dus ik haal er twee, eentje voor Aafke van 20 kronen en voor mij een grotere voor 30 kronen, de griet die de machine bedient doet ze allebei in een gelijk hoorntje, en op die van mij zit een iets grotere punt, het is me al eens eerder overkomen dat ze dat doen en op die manier word je dus weer een oor aan genaaid.
Na het ijsje naar binnen te hebben geslobberd gaan we weer op jacht naar een prepaidcard bij de computerwinkel, we vinden hem redelijk snel en ik loop naar binnen, er zijn twee klanten voor mij en het duurt dan ook lang voor ik aan de beurt ben, ik leg hun uit wat de bedoeling is, maar de man die er het meeste verstand van heeft is er vandaag niet het enige wat ik kan krijgen is een card die zeven dagen mee gaat en die is 1Gygabyte dataverkeer voor 199 kronen dat is omgerekend 30 euro voor maar 1Gb nou dat is mij veel te duur en ik zeg tegen hem dat ik vorig jaar in Zweden en Finland 25 euro voor 3 Gbyte betaald heb.
De verkoper zegt dat ik het beter bij een telefoonzaak in een grotere plaats op het vasteland maar moet proberen, en dat lijkt me een strak plan.
We gaan nu maar weer naar de boot, en we willen proberen om naast het havenkantoor, dus dicht bij de WiFi te skypen met John en Marina en dat lukt, de verbinding is hier snel genoeg en ook video werkt prima.
Marina spreken we slechts heel kort want die moet om één uur op haar werk zijn, maar met John en de twee meiden praten we wat langer bij hun is alles oké en John z'n vader komt vanmiddag helpen bij het plaatsen van het hek om het huis.
Na een kwartier zijn we wel uitgepraat en stoppen we ermee, thuisgekomen op de boot ga ik nog een stroomaansluiting maken onder de buiskap voor de IPad, ik heb het redelijk snel klaar want stroom was daar al doordat de zender voor diepte en speed er eerst heeft gezeten.
Dan is het al weer etenstijd en de kok heeft pannenkoeken op het menu staan, nou die gaan er wel in, ook bij karel want van elke gebakken pannenkoek wil hij ook een stukje hebben, ook nog steeds als wij aan het eten zijn, hij maakt veel lawaai door met het deurtje van zijn kooi te knallen.
Aafke gaat na het eten zitten puzzelen, en ik doe even een tukje na al die pannenkoeken.
De vlaggenlijn zal tot morgen moeten wachten want het waait nog steeds 20 tot 28 knopen en dat is dan houwen en keren voor Aafke in de mast ze hoeft maar tot de eerste zaling, maar dat is nog steeds vrij hoog en we willen wel veiligheid voor alles.

maandag 11 augustus 2014

Van Kiel naar Marstal op 10-08-2014

Aafke is er al af, als er om halfacht door de havenmeester op de boot word geklopt, en geeft de man 10 euro in een handvol kleingeld even later zegt ze dat ze hem maar negen euro heeft gegeven.
Na wassen en ontbijten ruimen we de boel op en gooien om kwart over acht de trossen los en zo varen we dwars tussen de wachtende jachten voor de sluis door.
Even later rollen we de Genua af en zeilen met een gangetje van 5,5 mijlen het Fjord uit, ikwil eerst wel even zien hoe de wind is als we het fjord eenmaal uit zijn.
Om een uur of negen gaan we recht op Marstal af en het loopt zo prima, alleen op het voorzeil de wind is Zuidoost en we moeten een koers aanhouden van 25 graden en dat houd in dat we bakstagwind hebben.
We zitten allebei wat te lezen want Appie doet het stuurwerk en er is weinig verkeer, de meeste jachten die we zien zeilen vlakbij de kust en de grote schepen zitten in de vaargeul.
Als we halverwege zijn begint de wind flink aan te trekken en we lopen nu op alleen de Genua zo'n 8 knopen nu en dan, ook worden de golven hoger want met deze windrichting kunnen ze zich over een grote afstand opbouwen ik schat ze op 1,5 tot 2 mtr.
Ondertussen heb ik ontdekt dat mijn kaart op de plotter niet tot Marstal doorgaat, en ik moet nu of een ander kaartje er in doen of verder gaan op de IPad met Isailor kaarten.
Ik kijk of het kaartje in de plotter beneden het juiste kaartje erin heeft, maar dat zijn Cmap kaarten en die dekken ook dit gebied niet, nou dan gebruik ik gewoon de IPad voor navigatie zoals we vorig jaar ook hebben gedaan.
Het nadeel is nu dat ik de IPad niet bij de stuurstand kan hebben staan, en dus ben ik afhankelijk van Aafke die nu niet de beste navigator aan boord is, maar daar gaan we vanavond proberen iets aan te doen.
Ondertussen zien we de kust al, en het is nu nog ongeveer een mijl of 10 te varen en dan zijn we bij het geultje van Marstal.
Ik heb ondertussen het sturen van Appie maar overgenomen want hij had er nogal wat moeite mee zo nu en dan, en ik vraag Aafke of ik op de goede koers lig naar het geultje, wat geultje zegt Aafke ik zie geen geultje op de kaart. 
Ik zeg tegen haar dat ze de kaart wat in moet zoomen, maar als ze dat dan heeft gedaan ziet ze nog steeds het geultje niet.
Ik zet Appie maar weer aan het werk en ga naar haar toe om haar uit te leggen waar ze naar moet kijken en nu ziet ze de geul dus wel, en ik leg haar uit dat ze me daar naar toe moet sturen.
Tien minuten later zien we de betonning liggen en nu is het varen op zicht geworden en kunnen we de koers verleggen naar de verkenner die aan het begin van de geul ligt.

Als we dan in de geul zijn aangekomen is het voor het lapje, en ik zeg tegen Aafke dat ze de Genua wel naar binnen kan draaien terwijl ik de schoot langzaam laat vieren.
Dan zijn we bij de Haveningang en varen we tegen de wind in naar de jachthaven, het ligt hier behoorlijk vol en er komen ook al jachten terug en die gaan in de haven voor de beroepsvaart tegen de kade liggen.
Ik zeg tegen Aaf dat ze even op de kaart moet kijken hoe diep het overal in de haven is en dat blijkt overal meer dan 2,5 m te zijn.
Ik vaar langs de steigers, maar pas bij de laatste is er een plekje vrij dus dat moet hem maar worden, ik vaar langzaam naar voren, en Aafke geeft haar lijn aan een man die op de wal staat, ik zag helaas geen kans om een lijn om een van de achterpalen te gooien en daar gaan we, als we voor vastliggen wat aan doen.
We liggen  met onze stuurboordzijde tegen een jacht aan, maar wij hebben fenders ertussen en de buurman ook en dus liggen we mooi rustig en kunnen we proberen om een lijn om de bakboordpaal achter ons te krijgen.
Aafke gaat een lijn brengen naar het schip dat aan bakboord van ons ligt en met behulp van de vriendelijke buurvrouw legt ze onze lijn op hun achterbolder, nu leg ik de lijn om de lier en trek ik onze boot naar die van hun toe, waardoor ik een stuk dichter bij de paal ben gekomen, en nu ga ik proberen om er een dunne lijn omheen te gooien en ja hoor na een aantal pogingen krijg ik de lijn voorbij de paal nu moet ik hem nog met de pikhaak op zien te pikken en onze landvast er aan te knopen en dan liggen we eindelijk goed.
Ook de andere paal gaat voor de bijl en dan zijn we ondertussen al met al een uur bezig geweest.
Ook brengen we nog een spring uit met een rubber elastiek voor het bonken en dan ga ik tussen de verhaalkammen een stuk plastic slang aanbrengen tegen het doorschavielen van de lijnen.
Aafke heeft ondertussen de soep klaar met een broodje erbij, nou dat gaat er natuurlijk in als een preek in een ouderling.
Ondertussen zijn er nogal wat jachten binnengekomen, en het gaat niet altijd zoals de schippers het zich hadden voorgesteld.
Dan is er opeens consternatie op de wal en mensen wijzen naar iets, ook wij kijken nu die kant op en ik zie een jacht dat aan lager wal is geraakt, iedereen zegt wat kunnen we doen, en ik ga de marifoon eens even afluisteren ik hoor echter niets op kanaal 16 en besluit om Lyngby radio op te roepen en zeg tegen de mevrouw die er voor komt dat er een jacht aan de grond gelopen is in de geul naar Marstal toe. Ze vraagd mij om over te schakelen naar kanaal 01 en even later doe ik mijn verhaal nog eens.
Dan komt Aafke eraan met de mededeling dat het jacht ondertussen weer vaart en ik geef door dat hulp niet meer nodig is.
Lyngby Radio bedankt mij voor de melding en we stoppen er mee.
Al met al een dag met uitersten, maar we zijn er weer heelhuids en zonder problemen doorheen gekomen.
Na het eten wat weer voortreffelijk door mijn echtgenote was geproduceerd, ga ik nog maar even wat dreft tussen de knierpende lijnen doen, maar met het stuk plasticslang erom, is het knerppunt moeilijk te bereiken en ik doe er dus maar een flinke kwak op, en baat het niet het schaad ook niet.
De wind heeft de hele middag tussen de 25 en 30 knopen gezeten en het lijkt er nog niet op dat er verandering in komt.
Morgen zien we wel weer, en openlijk kunnen we dan met de fiets de wal op.

Brunsbüttel naar Kiel -Holtenau op 9 augustus

Als we deze morgen wakker worden is het halftien en wanneer ik door het raam naar buiten kijk zie ik een bijna lege haven de buren hebben zeker heel rustig gedaan toen ze vertrokken, want we hebben helemaal niets gehoord.
We gaan eerst maar even ontbijten, en daarna douchen als dat dan allemaal weer achter de rug is maken we los en varen om 11:05 de haven uit ik zet meteen de gang er maar in en stel de motor af op 12 km per uur en aangezien het kanaal 99 km lang is doen we er dus 99:12= 8 uur over naar Kiel.
Ook zien we nu dat onze dieptemeter is genezen van zijn kwaal, en hij geeft nu constant de juiste diepte aan, het was dus wel een storing, of door de dynamo, of door andere kabels waar de kabel van de transducer te dicht bij langslag.ik ben blij dat het nu werkt zo het hoort, want een dieptemeter is een belangrijk instrument aan boord van een schip.
Onderweg doet zich niets bijzonders voor, alleen een transport van een aantal onderdelen van windmolens op een groot ponton met een sleepboot voor en eentje erachter zorgt voor erg woelig water met draaikolken erin we gaan alle kanten op behalve de goede, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.

    Even een kopje soep naar binnenwerken

We komen veel Nederlandse jachten tegen die op de terugreis zijn naar huis toe, en we zwaaien naar elkaar .

   Even na Rensburg is een oude marinewerf, daar worden nu luxe jachten gebouwd


We komen ook geen grote schepen tegen, en worden slechts één keer ingehaald door een achteropkomend schip van ongeveer 100 meter lang.
Als we om 19:00 uur de sluis binnenvaren meren we af achter het achterste jacht wat er al in ligt en als ik naar de kiosk ga om te betalen zie ik pas dat we slechts met drie jachten zijn, en ik had dus beter door kunnen varen naar het voorste deel van de sluis, want nu moet ik een paar honderd meter lopen.
Bij de kiosk aangekomen blijkt dat ik alleen cash kan betalen, en dat is vreemd want vorig jaar stond er een terminal waar je de lengte van de boot moest invoeren en dan kon je met je pinpas betalen.
Ik vraag aan de vrouw hoeveel het is voor 11,50 meter en dat is 18 euro, nou dan zal ik dat gaan halen zeg ik tegen haar.
Als ik terug ben bij de boot stuur ik Aafke er maar met 18 euro naar toe want die kan ook wel wat beweging gebruiken.
Als ze terug is gaat de deur langzaam open en even later varen we de sluis uit en gaan een plekje zoeken in de sluishaven, gelukkig vinden we snel een plek achter in de haven en meren af aan een stalen paal met aan de buitenkant een verticale rubberbalk we hangen onze grootste stootwil er horizontaal tegenaan en een lijn naar voren en naar achter en een voor en achterspring liggen we muurvast.
Zo nu eerst maar een biertje ter aanvulling van het vocht,want het was vandaag een lange en hete dag.

Rustdag in Kiel wegens Regen

Het regent vanmorgenvroeg aan één stuk door, en we besluiten om maar hier te blijven vandaag en morgen proberen we dan wel om naar Sønderborg of Marstal te zeilen.
Na alle verplichte nummers zoals wassen en ontbijt te hebben voltooid, gaan we de fietsen uit onze hut halen want we hebben voor en stuurboord achter geslapen, maar het beste plek is toch onze Bakboord achterhut.
Daarna ga ik de grootzeilval opnieuw van een takeling voorzien want het oude touwtje vertrouw ik niet erg en ik had nog een hele kluwen voor in de punt liggen dus die gebruik ik en dat geeft weer een veilig gevoel.
Dan is het de beurt aan onze kegel voor het motorsailen die was altijd slecht op te hangen en dus deden we dat dan maar niet, maar in Duitsland zijn ze daar erg streng in en dus gaan we dat beter organiseren door er drie stukken elastisch koord met haken aan te maken en op die manier is het een fluitje van een cent om het ding op te hangen, hij kan nu wel niet meer opgevouwen worden maar dat hoeft ook niet hij komt nu te liggen in de ankerbak want het is allemaal plastic met elkaar en dus nergens corrosie.
Ook willen we een nieuwe vlaggenlijn in het stuurboordwant maken, maar ik heb nergens meer een 
D sluiting dus die moeten we ergens gaan halen, nu was hier voorheen een shipchandler met de naam Tiessen die erg bekend was, maar dat bedrijf is er mee gestopt en iemand anders heeft het stokje overgenomen echter met veel minder artikelen dus gaan we daar maar even naar toe wandelen.
Daar aangekomen blijkt het nu een eetcafé te zijn en er is verder nergens iets te vinden, dus wandelen we maar door, we komen achter een aantal nieuwe flatgebouwen langs en ontdekken dat daar erg veel brummelstruiken staan die smoorvol zitten van die heerlijke vruchten, helaas hebben we niets bij ons om ze ergens in te doen om mee te nemen dus werken we er maar een flinke partij van naar binnen.
Om kwart over vijf zijn we weer op de boot en de zon schijnt heerlijk op ons terras en dus gaan we er even voor zitten ik met een biertje en Aafke met een glas witte wijn.
Het is al haast zeven uur wanneer Aafke het eten gaat klaarmaken, nou dat gaat snel het lijkt overtoom wel, binnen vijf minuten heb ik een bord met macaroni voor me staan, dat was nog over van eergisteren maar het smaakt zo uit de magnetron weer best en snel klaar, nog een toetje er achteraan 
en dan kunnen we er weer even tegen voorlopig.
Ondertussen kwamen er ook nog een stel Duitsers naast ons liggen (nur fur eine stunde) zeggen ze, maar ze liggen er nu al meer dan anderhalf uur.
Aafke heeft ondertussen haar puzzelboek opgehaald en ik ga even een oedel produceren *** en daarna ga ik proberen of ik hier ook TV kan kijken.