PAGEVIEUWS

vrijdag 22 augustus 2014

Toch maar weer naar Lundeborg

Vanmorgen worden we gewekt door de telefoon, Aafke is er net uit en ik lig nog wat te suffen, het is een kennis van ons en Aafke houd met haar een lang gesprek over van alles en nog wat.
Ik kom er dan ook maar af want het is inmiddels halftien en de dag moet nog beginnen voor ons
Na de gebruikelijke ochtendrituelen, gaan we ontbijten, en deze keer hebben we zelfs croissantje's met kanmewattus.
Wanneer de boel weer opgeruimd en aan kant is, ga ik de brandstoffilters maar eens vernieuwen, dat lijkt me beter dan dat het moet gebeuren als het te laat is want dat komt meestal niet op het moment dat het je Past.
De smerigheid in de filters valt mij eerlijk gezegd mee, ik had er rekening meegehouden dat ze vol troep zaten, en aan water zat er bijna niks in.
Dat zijn goede berichten want dat betekend dat ik altijd goede brandstof heb getankt, al was het dan wel hoofdzakelijk rode diesel getankt bij de Groot in Stavoren, alhoewel ik de laatste keer bij Rickmers op Helgoland heb getankt en dat was gewoon witte diesel voor iets meer dan een euro per liter.
Om twaalf uur hebben we alles weer onder controle en is de oude troep in plastic zakken verpakt, en kan het dus zo de container in van schadelijke stoffen.
Dan eerst nu maar even een bakje koffie met een broodje erbij en dan gaan we ons klaar maken om te vertrekken.
De wind is vannacht gedraaid en zit nu in het Zuiden, en dat is nu net de richting die wij uitwillen, helaas is het niet anders, maar de te varen afstand gaan we wel bijstellen, ons doel was even voorbij 
Svendborg naar het plaatsje Rantzausminde te gaan maar dat is te ver en we gaan dus naar het dichtbijgelegen Lundeborg.
Omdat de wind dwars op de Box staat gebruiken we de pikhaak en houd ik met het ding de boot naast ons bij een scepter vast, zo hou ik onze boot op zijn plaats, terwijl Aafke de lijnen voor en linksachter losmaakt.
Dan neemt Aafke de pikhaak van mij over, en tijdens het achteruitvaren maak ik de laatste landvast los die om de rechter achterpaal zit.
Het gaat goed, alleen vergeten we de stootwillen aan bakboord binnen te halen, en nu moet Aafke die als de weerlicht er weg plukken, en dat krijgt ze net op tijd voor elkaar.
Dan vaar ik langzaam de haven uit, en kan Aafke de stootwillen en landvasten opruimen.
Een mijl buiten de haven rollen we de Genua af, en proberen te zeilen, maar de wind is zo flagerig dat we de ene keer te veel, en de andere keer te weinig zeil hebben te staan.
Nadat we het zeil wat hebben ingedraaid loopt het wat beter, en kunnen we een redelijke slag naar buiten en naar binnen maken.
Na een uur te hebben gezeild, en niet veel voortgang te hebben gemaakt start ik de motor en draaien we het zeil weg.
Eigenlijk hadden we het grootzeil moeten hijsen, maar er staat nogal wat heisa, en het begint nu ook te regenen en dus doen we het dan zomaar.
We varen nu recht tegen de golven in, en dat gaat zonder veel gesproei, en naar Lundeborg is het nu nog zes mijl wat neerkomt op en uur varen op de motor.
We zijn niet de enigsten op het water, en we komen er ook nog een paar tegen die blijven zeilen ondanks dat het niet veel opschiet in de goede richting.


Om vier uur zijn we bij de haven en maken vast op bijna dezelfde plek als de vorige keer, als we vast liggen helpen we een Duitser die maar alleen aan boord is met aanmeren.
Dan is het weer tijd voor een borrel zegt Aafke, en we nemen maar weer een  Shinken häger dat bevalt ons erg goed.


Ondertussen regent het zo nu en dan en ook de wind gaat aan en uit.
Aafke gaat pannenkoeken bakken, en ik leg de Duitse spring aan ( elektrische kabel voor stroom) dit is het eerste wat de Duitsers vastmaken als ze de boot aanmeren.


,   Aafke bezig met haar hobby, het bakken van pannenkoeken, mijn hobby is het eten ervan.

donderdag 21 augustus 2014

Op verkenning in Nyborg

Het is ongeveer zo'n 35 jaar geleden dat we hier waren met auto en caravan, Silvia en Jan waren toen nog erg jong weet ik nog wel ik denk dat Jan 8 of 9 jaar was en Silvia tussen de 4 en 5 jaar oud.
Ik weet niet wat voor auto we toen hadden, maar ik denk een Mercedes 250 benzine die ik had omgebouwd op diesel.
De caravan hadden we van Auke en Griet uit Leeuwarden geleend, en toen we het ding ophaalden was hij zo groen als gras zolang had het ding onder de bomen gestaan buiten.
We hebben er veel werk van gehad om hem weer een beetje toonbaar er uit te laten zien, ik weet nog toen we hem weer terugbrachten dat ze ons voor het lenen, nog een flinke duit geld vroegen.
Maar nu zijn we hier met de boot, en is deze plaats sinds een jaar of 10 geen veerhaven meer want er ligt nu een brug tussen Fynen en Sjœland, ik had zo'n idee dat het hier wel eens net zo'n dooieboel zou kunnen zijn als in Gedser, maar dat valt mee, alles is hier bij de haven nieuwbouw en dat ziet er erg goed uit moet ik zeggen.


Ook verderop in de stad is het erg oud en mooi, we hadden zelfs in het centrum kunnen liggen als we dat hadden geweten, want waar we nu liggen is op het moment erg rommelig, ze zijn namelijk bezig met het aanbrengen van een nieuwe kade met damwandprofiel.
We brengen na koffie te hebben gedronken de fietsen aan wal, en dat moet via de punt van de boot.
Eerst brengen we de boot wat dichter naar de kade, en dan gaat Aafke aan wal om ze aan te pakken.
Na de fietsen één voor één naar voren te hebben gereden via het gangboord til ik ze op en steek haar het voorwiel toe, dan pak ik de pakjesdrager beet en schuif hem naar Aafke toe die na het voorwiel op de kade te hebben gezet de draagbeugel vast pakt en zo de rest van de fiets naar haar toetrekt.
Het is een fluitje van een cent, en bijna net zo gemakkelijk als bij het langs de kade liggen.
Na de batterijen en de zadels te hebben geplaatst, gaan we eerst maar eens een rondje door de stad fietsen, en meteen even naar de Aldi voor boodschappen.


Onderweg nemen we hier en daar foto's van bloemperken die hier erg mooi de stad opsieren, ook de oude gebouwen en het slot zijn erg groot en waren 600 jaar lang één van de belangrijkste verdedigingswerken van het eiland Fynen.
Als we dan bij de rand van de stad aankomen en via de andere kant van de weg terugfietsen zien we een kringloopwinkel en daar gaan we even een kijkje nemen, we vinden niets van onze gading en gaan naar de Aldi die een eindje verderop staat.
Als we bij de Aldi wegkomen zijn we min of meer afgeladen en gaan dus eerst maar naar de boot terug
Wanneer Aafke alles weer heeft opgeborgen gaan we eerst koffie met een broodje erbij maken en als we dat weer achter de knopen hebben gaan we naar het slot toe op de fiets.
Het slot ligt op een flinke hoge bult en is beschermt met grachten en wallen en de kanonnen die er staan zijn voor die tijd niet misselijk.


We gaan maar niet in het slot zelf, want dan slenteren we daar de hele middag om en daar hebben we geen zin in.
Dus fietsen we de grote bult op in de allerlaagste versnelling, en met behulp van onze accu's gaat dat probleemloos.
Bovengekomen staan er nog meer kanonnen, en een hele grote watertoren, het is mij niet helemaal duidelijk of dat ding uit die tijd stamt, maar oud is hij wel.


Het is nu onderhand al weer vier uur en we gaan naar de andere kant van de stad, en we lopen met de fiets aan de hand door de winkelstraat, het is hier niet erg druk, en we fietsen verder door naar de vestiging van Lidl om te kijken wat die voor aanbiedingen heeft van groente en vlees.
Ook daar slagen we, en gaan dan kijken waar we een softijsje op de kop kunnen tikken, en daarvoor rijden we terug naar het centrum, onderweg komen we langs het station wat nog stamt uit de tijd van de veerboten, in die tijd ging de hele trein met passagiers mee op de boot naar de andere kant.


Ook het station roept herinneringen bij ons op ik weet zeker dat we hier toen zijn geweest.
In het centrum aangekomen zien we nergens een ijssalon, en dus gaan we eens kijken bij de quickliwinkel, daar zit een jonge vrouw op een bankje een softijsje te eten, ik zeg Sorry want ze was in gesprek met een andere vrouw, en ik vraag haar "where did you buy that icecreme" ze wijst naar de quikliwinkel en zegt "there", ik bedank haar en we gaan de winkel in en bij de kiosk verkopen ze één soort ijsje voor 12 kronen je kunt hem krijgen in in bakje of met een vaffel.(wafel).
Wij nemen met een vaffel, het ijs is lekker, maar niet zo lekker.  als bij die Italiaan in Kerteminde.
Na het ijsje naar binnen te hebben gelikt, gaan we naar de boot toe, halen de zadels en de accu's eraf en dan gaat Aafke aan boord en ik steek haar weer het voorwiel toe en grijp daarna de pakjesdrager en zet het achterwiel op de preekstoel, dan zet ik één voet op de boot en schuif de fiets zo het dek op waar Aafke hem overneemt, geen centje pijn.
We brengen de fietsen gelijk maar weer naar binnen en leggen ze in de stuurboord achterhut neer eentje staat tegen de romp en de andere ligt op de kussens, met als bescherming ertussen een aantal kussentje's
Dan is het tijd voor een biertje voor mij en een wijntje voor Aafke, die even later met het krachttoer begint te maken voor vanavond het word macaroni a la chef Aafke.
Dan nog even een vreemd iets, gisteravond dacht ik dat mijn internet na zeven dagen was afgelopen, maar na even wat kijken op de site van TDC kreeg ik opeens mijn inlogscherm er weer voor zoals ik het de eerste keer had opgestart, ik druk nu weer op hetzelfde vakje om mijn voucher te activeren, en voilla daar doet ie het weer, terwijl ik geen enkele betaling heb gedaan, want dat kon niet omdat ik niet de juiste creditkaartje had (VISA).
Nou ik ben benieuwd hoelang ik hier weer mee uit de voeten kan, maar ik ben nu reeds de 5 Gig voorbijgeschoten.


 

woensdag 20 augustus 2014

Eindelijk weg uit Kerteminde

Vanmorgen denkt Aafke dat het halfacht is, maar als ik op mijn horloge kijk is het 10 voor negen, dus tijd om uit bedde te gaan.
We doen rustig aan want het waait nog steeds hard af en toe, maar de zon schijnt en na ons ontbijt zullen we eens even kijken wat we gaan doen vandaag, gaan we weg of blijven we nog een dagje.
Om 11:00 zegt Aafke wat doen we nu we kunnen nu toch wel weg, of wou je blijven liggen ?.
Ik zeg dat ik het weerbericht nog eens ga bekijken en ook wil ik eerst een bakje doen, als ik op de IPad het weer bekijk blijkt het dat het zo nu en dan 8 Bft kan waaien in buien, dat is nogal wat.
Ik kijk nog eens op de kaart en weeg alles tegen elkaar af, Aafke komt er ook even bij staan en ik leg haar de mogelijkheden uit.
Wanneer we naar het noordelijke gelegen Samseö gaan moeten we door 10 mijl onbeschut water gaan, en naar Bogense hetzelfde en dan moeten we recht tegen de wind in op de motor.
De andere optie is terug naar het zuiden en daar een aantal havens aandoen waar we nog niet eerder zijn geweest.
Ook de oversteken via open water zijn daar korter, en dichter onder de kust,en hoger wal.
Dus besluit ik om dat maar te gaan doen, dat lijkt mij de verstandigste keus, en ook de meest veilige.
Aafke maakt koffie en we nemen alles nog even door, de ramen moeten dicht, de luiken dicht, de afsluiters dicht, etc etc.
Net als we van plan zijn te vertrekken krijgen we nog een bui over ons heen, en we doen dan toch maar onze regenpakken aan, en de zwemvesten er overheen, en nog een bakje koffie.
I.p.v 12:00 uur vertrekken we nu om 12:30, ik start de motor en vaar de spring vast, en nu kan Aafke alle lijnen eraf halen, wanneer die er dan allemaal af zijn maakt ze de spring ook los en varen we langzaam vooruit weg, uitgezwaaid door onze Poolse buurman die morgen wil vertrekken.
De eerste vijf mijl gaan heel rustig, maar wanneer we wat verder op open water komen krijgen we toch meer golven en ook de wind haalt aan, er is weer een bui op komst, dat kun je wel zien aan de lucht
In de bui gaat de windmeter tot 24 knopen en dat is dus 6 Bft, maar even later neemt de wind toe tot 30 Bft en dat is een dikke zeven, we lopen nu en dan 9 knopen over de grond.


En zo gaat het steeds op en af met de wind totdat we bijna bij de brug zijn want daar krijgen we opeens vlagen over ons heen met snelheden van 35 knopen wind en dat is een dikke acht Bft, en we surfen er zo nu en dan over, met als top een keer 11 knopen over de grond.
Wanneer we eenmaal onder de brug door zijn word het voor ons halve wind, maar even later word het aan de wind en zo is Nyborg waar we naar toe willen opeens niet meer bezeild, en ook moeten we zeil minderen en dus draaien we de Genua voor een part weg en kijken we wat er wel haalbaar is.
Al gauw komen we er achter dat Lundeborg wel bezeild is, maar Aafke zegt daar zijn we al geweest en daar wil ik niet weer naar toe, nou mij maakt het niet uit, maar Aafke houd voet bij stuk, en dus word het moteren tegen de wind en de golven in, met als gevolg dat er bakken sproeiwater overkomen die ik over me heen krijg, en mevrouw staat mooi onder de buiskap te navigeren.
Om drie uur start ik dus Johannes, en zo brommeren we richting Nyborg waar we om vijf uur na wat gezoek in een box aanmeren met de nodige moeilijkheden die daar meestal mee gepaard gaan 
wanneer je met harde wind op de kont een box invaart, maar het gaat allemaal weer net goed gelukkig.
Na een kwartiertje met de lijnen te hebben gestoeid, liggen we vast en kunnen de pakken uit, en gaan we een blonde rakker uit de koeling halen.
Hè, wat zit het hier weer heerlijk in het zonnetje achter in de kuip, na al dat gehuppel en gesproei op zee.
Het is warempel al weer zes uur en dus etenstijd, het worden gebakken aardappelen met sperzieboontje's en met een kippebout erbij.
Na het toetje wat uit blanke en chocolade vla met een toefje slagroom erop bestaat, ga ik een knipperke doen, als ik daarna wakker word heeft Aafke de ramen en het zonnepaneel alweer vrij gemaakt van alle zout wat erop is blijven zitten na onze Bumpi Ride.
Dan gaan we maar even een wandeling maken naar het Havenkantoor wat zich aan de andere kant van het water bevind, en betalen daar weer via een terminal zoals die zo langzamerhand in alle havens
z'n intrede heeft gedaan.
Na 165 kronen betaald te hebben, valt er en sticker in het bakje en die plakken we bij thuiskomst op de preekstoel van de boot.
Het is nu onderhand halfnegen, en morgen gaan we hier de fietspaden onveilig maken, tenminste dat wil Aafke graag.
Ook is mijn internetkaartje na 7 dagen op, en naar nu blijkt dat je hem wel op kunt waarderen maar alleen met een VISA creditcard en die heb ik dus niet, dat had de verkoper er niet bijgezegd dat het alleen met een VISA card op te waarderen was.
Ik heb er trouwens wel mooi even meer dan 5 gigabyte mee gesurft op internet en dat voor 21 euro.
Morgen maar even kijken of ze hier ook een TDC winkel hebben in Nyborg.




dinsdag 19 augustus 2014

Eindelijk toch nog naar Odense


Vanmorgen om kwart over zeven zijn we allebei wakker, maar het waait nog steeds de stront van de dijk en dus draaien we ons nog maar een keer om in ons warme holletje.
Om halfnegen gaan we er dan op het laatst maar uit., want je kunt ook niet best de hele dag in je nest blijven, da's zonde van de tijd zegt Aafke.
Gaan we vandaag nog weg zegt Aafke tegen mij, waarop ik antwoord, geen denken aan!, nou dan gaan we vandaag met de bus naar Odense zegt ze, want ik blijf niet de hele dag hier op de boot zitten.
Ik zeg oké we gaan met de bus naar Odense, en om een uur of twaalf gaan we naar het busstation toe wat toevallig net bij het VVV Kantoor blijkt te zijn.
Ik vraag bij het VVV Kantoor even aan een van de dames waar ik buskaartjes kan kopen, en ze zegt gewoon in de bus bij de chauffeur, nou dat was vroeger bij ons ook zo, maar nu moet je een ov-kaart hebben.
Even later komt er een bus aan waarop staat Assens, maar na op de dienstregeling te hebben gekeken gaat dat via Odense en dus stappen we in de bus en ik zeg tegen de vrouwelijke bestuurster two tickets to Odense please, en zij zegt dat is dan 82 kronen ik vraag of ik ook een retourkaartje kan krijgen, maar ze zegt dat ik in Odense weer een enkeltje moet kopen.
Nou dan doen we dat maar, en we zoeken een plaatsje in de nog lege bus, de chauffeuse gaat buiten even een sigaretje smoken en nadat er nog een aantal mensen is ingestapt gaat de bus rijden.
Aafke en ik wijzen elkaar de plekje's aan waar we gisteren hebben geschuilt voor de regen toen we het op de fiets hebben geprobeerd, en als we dan verder rijden is het maar goed ook dat we toen teruggegaan zijn, want het was een behoorlijk eind nog langs een kale weg met wind en regen tegen.
In het centrum aangekomen stopt de bus bij het treinstation, wat natuurlijk logisch is en daar stappen wij dan ook uit, omdat het nu bijna één uur is gaan we eerst maar zien of er wat te snaaien valt hier.
Na even zoeken vinden we een Mac Donalds en gaan daar maar eens kijken, ik bestel voor ons allebei een Amerikaans broodje met van alles en nog wat erop met kip, "just five minute Sir" zegt de vliegende keep achter de kassa, en ik betaal hem 99 kronen voor deze beide broodje's.
Na vijf minuten gewacht te hebben kan ik ze inderdaad ophalen, en ik moet zeggen dat het er heerlijk uitziet, en het is ook erg lekker is onze conclusie nadat we er in geslaagd zijn, er een paar happen vanaf te hebben gebeten.
Een kwartier later is de doos leeg en wij vol, dus nu gaan we maar eens kijken wat er hier zoal te zien is in dit stadje, ik heb de IPad meegenomen om hem te gebruiken voor een dergelijk doel, en heb laatst een app gedownload van alle steden in alle landen van de wereld.
Eerst zoek je het land op, dan de stad waar je bent, en dan zoek je naar points of interest.
Ik zie dat hier op 400 meter vandaan het grootste spoorwegmuseum van Scandinavië is en vraag of Aafke wel zin heeft om daar dan eerst maar even heen te gaan, en die vind het een poging waard en even later staan we na enig zoeken bij de ingang van het museum, het is inderdaad erg groot en er staan wel vijftig verschillend locomotieven.

   Het lijkt allemaal zo echt met al die poppen.
Het museum is gehuisvest in een oude werkplaats van de spoorwegen en de opstelling is in een halve cirkel, en op die manier kunnen de locomotieven via een draaibaar deel naar de verschillende sporen worden gereden.


Omdat het nu twee uur is, en het museum om vier uur al sluit moeten we, willen we tenminste nog wat zien er met een sneltreinvaart bijlangs.

  Aan Aafke haar lengte kun je zien hoe groot die wielen wel niet waren van zo'n Locomotief.

Nou in twee uur kun je toch nog heel wat zien, en we hebben het na twee uur dus wel gezien, we drinken bij de uitgang nog even een bakje chocola, en gaan dan weer naar het busstation om weer naar Kerteminde te vertrekken, al snel is er een bus en om kwart voor vijf staan we al weer bij de boot.
Zo nu eerst maar een borrel zegt Aafke, nou mij hoor je geen nee zeggen, en even later zitten we aan een Shinkenhäger, dat is een soort jenever waarin ook radijsje's bij zijn gebruikt en driedubbel gestookt
Nou ik moet zeggen, het smaakt goed.
Opeens zien we het ene na het andere jacht de haven uitlopen, en we zeggen tegen elkaar er komt zeker beter weer aan dat iedereen nu weggaat, maar het blijkt dat er vanavond een zeilwedstrijd is en daar doen na eerst even goed geteld te hebben 23 jachten groot en klein aan mee.
Deze baai leent zich dan ook uitstekend voor wedstrijden want hij is ruim en overal is er genoeg diepte.
We kunnen er dan ook onder het eten, dat Aafke weer snel voor elkaar heeft gekregen, buitenzittend naar kijken.
Het word ons echter op het laatst te koud buiten en we gaan naar binnen en laten de wedstrijd voor wat het is, ook Karel gaat weer mee inside want die zit ook te schudden op z'n stok.
Ik zie nog even op NPO naar het journaal van 18:00 uur, en daarna doe ik even een knipperke tot kwart over acht, maar dan moet ik nog snel even naar Herr Habenmeister om te betalen voor liggeld en stroom.
Ik had al 165 kronen in kleingeld in mijn zak gedaan en daar aangekomen geef ik hem op 2 kronen na het handjevol geld, hij telt, en telt nog eens, en zegt "two crowns left " waarop ik hem ook het laatste muntje geef, hij lacht, en ik lach ook.
Ik zeg tegen hem dat ik hem liever niet weer zie, waarop hij antwoord "O, I Will see you tomorrow"
Waarop ik zeg " I hope not".
Terug bij de boot kijk ik nog even naar de wedstrijd die nu bijna afgelopen is en wanneer dan de laatste vier jachten éën voor één met een toetersignaal over de meet gaan, ga ik ook maar naar binnen.


 



maandag 18 augustus 2014

Op de fiets naar Odense

Aafke was nog niet eens uit bed, of ze wil mij strikken voor een dagje Odense het dringt nog niet helemaal door in mijn duffe kop en ik zeg dat zien we straks wel want het zal vandaag ook regenen en hard waaien net als gisteren.
Na het ontbijt, komt ze op het idee om op de fiets te gaan en dan daar ergens onze batterijen weer opladen, nou dat kan wat mij betreft wel.
Het is uiteindelijk half twaalf dat we op de fiets zitten richting Odense., ik vind het maar frisje's want het is recht in de wind op en dat neemt uiteraard ook meer power uit onze accu's.
Onderweg moeten we zo nu en dan ook schuilen want het regent zo nu en dan, het is niet veel maar wanneer je door zou gaan word je zonder regenpakken aan wel mooi zeiknat, echter als je doorfietst met een regenpak aan word je ook zeiknat, maar dan van je eigen lichaamsvocht.
Het is 21 km naar Odense en we komen bij een bord waar opstaat dat het nog 13 km is dus we hebben in een halfuur 8 km afgelegd met 2 x even schuilen en onze batterijen zijn nog redelijk vol.
Na weer een half te hebben gefietst komen we bij een bord waarop staat Odense 11 km, nou dat moet een vergissing zijn, want het eerste halfuur 8 km gereden en het tweede halfuur maar 2 km ?.
Even verderop zie ik een bushokje en we zetten onze fietsen aan de zijkant neer, en gaan zelf lekker op het bankje zitten om te overleggen wat we zullen gaan doen.
Als het naar Odense nu nog 11 km is, dan halen we dat waarschijnlijk niet eens en moeten we het laatste stuk onze vetreserve's aanspreken.
Tijdens ons overleg stopt er plotseling een bus voor het hokje, de chauffeur denkt natuurlijk dat we meewillen met de bus nou dat zou mooi zijn maar hij zal onze fietsen wel niet mee willen nemen en om ze hier te laten staan is ook geen goed plan.
De chauffeur blijft nogal lang staan en gunt ons de tijd, maar rijd dan toch maar verder.
Wij besluiten om het er maar niet op aan te laten komen, want we hebben nu waarschijnlijk nog wel genoeg power om weer naar Kerteminde te komen en we gaan via de landweggetje's waar we ook gisteren langs zijn gefietst terug.
Onderweg zien we weer het bord van Vikingmuseum 1 km. We besluiten om daar maar eens een kijkje te nemen.
Daar aangekomen stelt het volgens mij niet veel voor, maar Aafke gaat even naar binnen en komt even later met wat foldertje's terug.
Ook zijn er twee mannen bezig met een Vikingschip te bouwen en daar zijn ze al best ver mee, ik denk nog twee gangen erop en dan kan het zaakje te water.
Wanneer ik op mijn fiets stap begint die ineens zwaar te trappen, en ja hoor mijn accu is strontleeg.
Nou het valt gelukkig mee want we hebben de wind in de rug en het gaat tot Kerteminde heel langzaam naar beneden toe.
Eenmaal in het dorp aangekomen gaan we weer een ijsje halen, ik stel voor om nu eens ergens anders een te halen maar na goed te hebben rondgekeken komen we toch weer bij de Italiaan uit, maar nu haal ik er twee van 20 kronen want die zijn praktisch hetzelfde als van 30 kronen.
Het ijs is weer verrukkelijk, maar de zon is er vandaag helaas niet bij, en we zetten de terrasstoelen tegen de voorgevel aan, want dan waait het ijs tenminste niet van de wafel af.
Dan gaan we naar de winkel, en nu naar Brügsen in plaats van de Netto, eens kijken wat ze daar hebben voor lekkere dingen.
Nou dat valt tegen, de winkel is wat luxer opgezet, maar de producten zijn verder hetzelfde.
We kopen weer broodje's, Bockworsten, en worstebroodje's en nog een brood.
Dan gaan we naar de boot, en ruimen gelijk de fietsen maar weer op, en de batterijen aan de lader zodat we morgen weer op Aerœ kunnen fietsen.
Na alles te hebben opgeruimd, gaan we buiten een borrel drinken, en ik ga nog even met mijn blog bezig.
Even later neemt Aafke de IPad , en zegt Durk is online nou Skype em maar even en even later zitten we met Durk en Greta te kwekken.
Wanneer we uitgepraat zijn is er werk aan de winkel want een Duits jacht van 41 ft wil graag voor ons aanmeren maar de schipper denkt dat er niet genoeg ruimte is, dus ga ik een beetje dichter naar onze Poolse buurman toe die verrassend goed Engels spreekt en ook al bezig is om mee te helpen het Duitse jacht goed op zijn plek te krijgen.
De Duitse schipper komt er nu aanvaren, maar heeft te weinig snelheid en word door de sterke stroming die hier loopt naar ons toegezet, ik roep dat ze het opnieuw moeten proberen anders lopen we allebeide schade op.
Ze taaien weer af en maken een nieuwe aanloop en deze keer gaat het wel goed, de snelheid is goed en de Pool pakt hun voorlijn en ik hun achterlijn en beleg hem als spring zodat hun boot niet door de stroom op ons word gezet.
Zo nu is het weer tijd voor het tweede slokje, want we kunnen niet op één been lopen.
Na ons avonddiner ga ik naar de havenmeester, en ik tref hem deze keer in persoon, de andere keren moest ik bij de automaat betalen maar nu kan het bij hem ik reken 165 kronen af inclusief stroom.
Hij zegt  tegen mij u bent zeker de Hollander, ik zeg ja inderdaad I am the Dutchman.
Hij vraagt of we morgen blijven, waarop ik zeg van nee, want we willen naar Ballen toe.
Hij wenst ons een goede reis, en ik taai af, op de terugweg loop ik met onze Poolse buurman en zijn vrouw terug naar de boot, ik vraag of hij de boot zelf heeft gebouwd en hij antwoord, nee ik heb de boot in Frankrijk gekocht, en ben toen ik hem ophaalde ook door Holland gevaren "de staande mast route" 
Bij de boot gekomen vraagt hij mij wat voor type lieren ik op de boot heb, na even gekeken te hebben zeg ik Barbarossa type 42-2. maar Barbarossa is overgenomen door Harken.
Hij zegt ik word wat ouder en ik ben toe aan een stel zwaardere lieren, ik zeg dan kun je beter een lier nemen met drie versnellingen I.p.v. Twee want dat vind ik soms al zwaar genoeg.
Hij vraagt of we morgen weggaan en ik zeg ja en ze wensen ons een goede reis toe.



zondag 17 augustus 2014

Verwaaid in Kerteminde

Vandaag blijven we wat langer liggen dan normaal, niet omdat het zondag is maar omdat roezig waar is hjoed.
Er is vannacht zonder dat we het hebben gemerkt een jacht achter ons aangemeerd, het is een Pools schip want ze hebben een rood witte vlag achterop de boot.

   Onze Poolse achterburen.

We gaan eerst maar eens ontbijten, Aafke heeft de laatste plakken van onze door de broodmachine gebakken brood afgesneden en ik slaag erin om er twee van door mijn strot te krijgen, ze zijn namelijk nogal taai en hard, het derde sneetje brood is nog rozijnenbrood uit Duitsland en daarna eet ik nog een lekker volkorenbroodje met kaas op.
Dan vraag ik Aafke of ze haar zondagse programma's van de EO ook wil zien, en dat wil ze wel graag en dus start ik de IPad en zoek op NPO naar de aflevering die ze wil zien, ik heb nu al 1500 mb van mijn prepaidcard kaartje van TDC opgeconsumeerd maar ik weet niet exact hoeveel Gbyte ik deze eerste 7 dagen mag gebruiken.
Nadat ze haar programma heeft uitgekeken zit ik al over de 2100 Mbythe dus dat was 600 Mbyte.
Al een tijdje horen we geknars en gekreun naast ons, en als ik uit het raam kijk zie ik tegen de steiger aan, en gister keek ik daar nog van boven op neer, het water is dus gezakt, of beter gezegd het is weggewaaid richting Zweden met deze harde wind.

   Regen, regen, en nog eens regen.

Ik was me en kleed me aan, en ga naar buiten toe om het schip van de kant te duwen en de Fenders er weer tussen te duwen maar dat lukt mij niet alléén en dus roep ik Aafke's hulp in.
Terwijl ik met mijn rug tegen de verstaging hang druk ik het schip zover weg van de steiger dat Aafke er een stootwil tussen kan krijgen, als de eerste er weer tussen zit gaan de anderen een stuk sneller en zo liggen we er weer netje's bij.
Aafke vraagt of we nog weggaan vandaag, ik antwoord daarop dat ik er niet over peins, want we moeten om naar Ballen te varen op Aeræ een stuk water over steken dat 9 mijl onbeschut I s, en dat de golven zich over een lengte van 30 mijl op kunnen bouwen.
Ze is duidelijk teleurgesteld, en denkt dat ze mij wel kan ompraten, maar dat heb ik wel eens eerder laten gebeuren, en een dergelijke fout maak ik niet weer.


Nou dan moeten we ons vandaag maar zien te vermaken, en wat puzzelen en lezen, of een spelletje doen met ons tweeën.
Ook komt er even later een Duitse driemaster binnenlopen met een man of twintig erop, die allemaal met regenpakken aan op dek staan.
Zo af en toe gaat er een bootje in en uit de haven om te vissen of zoiets, maar verder is het regen, regen, en nog eens regen.
Als het zo meteen even droog word, ga ik maar even het havengeld betalen en ook neem ik er dan voor 15 kronen stroom bij zodat we weer even een brood kunnen bakken.
De weersvooruitzichten zijn niet zo goed, stormachtige wind en regen voor morgen, misschien dat het dinsdag wat droger word, maar pas volgende week zie ik wat verbetering.
Het is nu net zes uur geweest en Aafke gaat eten klaarmaken, het worden vandaag raasdonders oftewel capucijners met spekje's, appelmoes en mosterd, het toetje word yoghurt met zelfgezochte en goed schoongemaakte wilde pruimen en slagroom.

    Aafke puzzelt wat af vandaag gelukkig is het een dik puzzelboek.

Wanneer we onze magen weer gevuld hebben, gaan we skypen met John en Marina en natuurlijk de beide meiden, zij zitten nog te eten en we praten een kwartiertje met elkaar, wisselen nieuwtje's uit, en dan laten we ze nog even de haven zien, dat kan omdat het nu net even droog is.
Na de skypesessie ga ik met paraplu op naar het havenkantoor en als ik nu betaal komt er opeens wel een sticker uit het apparaat, bij terugkomst op de boot sluit ik het elektrisch gelijk maar aan want droog word het zo te zien voorlopig toch niet meer.
Aafke sluit de acculader, en nog wat andere dingen aan die opgeladen moeten worden, want de zon levert nu niets en de windgenerator kan het alleen bijna niet aan, dus dan maar ff stroom van de wal.