PAGEVIEUWS

zaterdag 6 september 2014

05-09-2014 De thuisreis van Helgoland naar Lauwersoog.

Vanmorgen redelijk op tijd uit de veren, en na het ontbijt ga ik eerst de havenmeester betalen, en dan gelijk door naar de drankwinkel voor een voorraad Schinken Häger en een fles Berendzen en ook nog wat lekkers voor als we weer thuis zijn.
Na de zware plastictassen met de stenen kruiken met drank langs de trap in de kademuur naar beneden te hebben gebracht, en alles aan boord verstouwd te hebben gaan we de haven uit naar Rickmers om diesel te tanken.
Als eerste vul ik de brandstoftank en volgens mijn berekeningen moet er 145 liter in gaan, maar dat blijkt niet het geval er gaat 124 liter in en dat kan eigenlijk niet!?.
Dan vul ik ook de vier lege jerrycans van 10 liter en tank dus in totaal 164 liter en dat is zo als ik altijd heb gedacht precies de inhoud van onze brandstoftank.
Nu weet ik ook dat dat niet 164 liter kan zijn maar waarschijnlijk 145 liter dus zo'n 20 liter minder.
Dit verklaart dan ook meteen de lege tank, ik heb altijd 164 liter gerekend I.p.v. 145 liter.
Als ik heb afgerekend in de winkel betaal ik hier 1,03 euro per liter en ook dus geen MWS.
Aafke heeft ondertussen alle cans alweer opgeruimd, en dan vertrekken we om 5 over half elf op de motor richting scheidingstelsel dat op ongeveer 16,5 mijl naar de kust ligt.


Bij de brulboei aangekomen trekken we de Genua erbij, en gaat de motor uit , we zeilen tot 16:35 want dan krijgen we de stroom tegen en loopt onze snelheid terug tot 3,5 mijl want de wind zakt steeds verder in elkaar.
Het zicht word er trouwens ook niet beter op, en ik hoop dat het niet gaat misten, uit voorzorg test ik alvast de Radar om er zeker van te zijn dat alles goed werkt, en dat blijkt inderdaad ook zo te zijn.
We gaan niet naar Norderney, en ook niet naar Borkum maar in één ruk door naar Lauwersoog.
Onderweg komen we alleen de Kustenwäche, en de Zeesleper tegen die altijd boven Norderney klaarligt voor eventuele Calamiteiten met het drukke scheepvaartverkeer in de Traffic Lane's.
Ook zien we achter ons heel langzaam iets op ons inlopen, naar later blijkt dit de Swaenne uit Lemmer te zijn, die op een gegeven moment de verkeerspost Schiermonnikoog oproept voor informatie, wat hij ook krijgt.
Wij luisteren mee via de Marifoon, en horen dat er geen bijzonderheden zijn, even later roept de Swaenne weer de toren op want hij kan de vuurtoren niet zien, en vraagt hoe het zicht is.
De vuurtorenwachter zegt dan ook dat het zicht matig is, maar wij kunnen de lichtflits van de toren wel zien.

    De Swaenne ligt hier voor ons in het Kielerkanaal toen we de tank leeg hadden.

De Swaenne zegt dat hij zich wel weer meld als hij bij de ingang van het Westgat is, en stopt.
Wanneer ik achterom kijk zie ik hun schip opeens niet meer, terwijl ze toch redelijk dicht bij ons zaten ik pak de verrekijker erbij en na wat zoeken zie ik hem nog juist varen, hij heeft zeker gas teruggenomen om eventueel bij licht het Westgat in te varen, nou dat is niet nodig want wij zien nu de betonning heel goed waarneembaar en binnenvaren is geen enkel probleem.
Even later zijn we al bij de eerste twee tonnen die VQ knipperen, en ook de rest kun je heel goed zien.
Als ik nog eens in de richting kijk waar de Swaenne zou moeten varen zie ik ze niet en ook geen boordlichten.
Wanneer wij al bij het Rif zijn hoor ik hem weer met de toren praten en hij is nu bij de  WG 1 hij is dus al wel bij het Westgat.
Omdat ik nu aan het roer sta en Aafke bij de mast om eventuele blinde tonnen te spotten, hoor ik niet goed wat er word gecommuniceerd.
Een poosje later vang ik nog wel het een en ander op van een gesprek van een Visserman met de toren die meld dat er een jacht ergens op een verkeerde plek zit, en ze hebben het er over dat het jacht probeert om het gat in te zeilen.
Zouden ze misschien zonder brandstof zitten denk ik, nou dan hadden ze dat wel gemeld aan de toren denk ik dan bij mezelf, en laten we hopen dat ze er in slagen om het hele stuk naar L'oog te kunnen zeilen, de stroom hebben ze in ieder geval nog tot  08:30 meelopen, en het is nu  04:30 en dat is dus nog vier uur te gaan 
Wij varen de haven binnen om vijf uur, en ik probeer eerst of ik bij het remmingswerk bij de sluis kan vastmaken, maar dat doe ik maar niet met al die uitstekende delen buiten de pontons die daar uit nood zijn neergelegd.
We besluiten om de Jachthaven maar te proberen, en na wat geklooi daar binnen in de haven waar ook de palen niet in de steiger zijn opgenomen, maar er voor staan en waardoor je erg beperkt word in je lengte om aan te meren.
Uiteindelijk maken we vast naast een groot jacht, volgens mij een Rogger net zoals Eelko Ijzer er een had, en nadat we vastliggen gaan we eerst maar even een blonde rakker naar binnen gooien op de goede aankomst.
Om een uur of zes gaan we proberen om nog wat slaap te pakken voor we verder gaan naar Dokkumernieuwezijlen, maar het slapen wil niet echt goed en om halftien zitten we alweer aan ons ontbijt met Croissantje,s en als we dan zijn verzadigd gaan we richting sluis.
De deuren zijn dicht, en ik roep ze maar even op, en krijg direct antwoord terug, er komen zo meteen een paar schepen uw kant op en dan kunt u erin.
De deuren gaan even later open en als de twee schepen er uit zijn gevaren kunnen wij naar binnen, de sluiswachter roept ons nog na dat we helemaal naar voren moeten varen, en achter eerst vastmaken.
Ik roep hem toe dat we eerst onze middenbolder vast gaan maken en dan pas onze achtertros.
De schutting gaat supersnel, en ze hadden de deuren allebei wel open kunnen laten dan hadden we zo door kunnen varen.
We brommeren in een dik uur naar D.N.Z toe en de Ekke staat ons al op te wachten en pakt de lijnen aan even later komt Rob onze havenmeester er ook bij, en kletsen we alvast even bij.
We moeten nog wel even verkassen want hier kunnen we niet blijven liggen, we gaan achter Jan Karel zijn nieuwe aanwinst liggen waar hij nogal wat aan heeft gespandeerd en waarbij hij het teakdeck en ook het teakhout op het kajuitdak heeft verwijderd.
Het ziet er weer allemaal netje's uit, maar wanneer ik al die zwaluwen bij hem in de mast zie zitten vrees ik dat het van korte duur zal zijn want die kleine vogeltje's schijten nogal wat.
We wilden graag op de fietsen naar Kollum, maar het begint nu we er aan toe zijn om te vertrekken opeens te regenen.
En zo is er ook weer een einde gekomen aan deze mislukte West Schotland Tocht die uiteindelijk weer een reis werd naar het Oosten.
Volgend jaar maar eens kijken of we nog fit genoeg zijn om het nog een keer te proberen.




04-09-14 van Duckerswisch naar Brunsbuttel en daarna door naar Helgoland

Vanmorgen sliepen we weer te lang en inplaats van zeven uur uit ons nest werd het halfacht, en dus snel wassen en aankleden en dan losgooien, onderweg eten we wel wat.
Om halftien varen we de jachthaven van Brunsbuttel binnen, maken vast en halen de fietsen naast de grannybars vandaan en zetten ze op de steiger.
Dan gaan we boodschappen halen bij de Aldi, en die zat vroeger dichtbij de haven maar nu is lopen geen optie meer en moeten we met de fiets er naartoe.
Eerst weet Aafke niet meer waar de winkel is en fietsen we te ver door, en ook op de terugreis fietsen we weer te ver door, maar uiteindelijk komen we er dan toch nog.
Ook heeft ze haar briefje vergeten, en dus kunnen we ook nog wel iets vergeten maar de belangrijkste dingen weet ze nog wel.
Om kwart over tien verlaten we de winkel en laden alles in twee dozen op onze fietsen, vervolgens peddelen we weer naar de boot en bergen alles op en ook de fietsen gaan weer op stal.
Dan gooien we los en varen naar de sluis die net dicht is gegaan, en wanneer ik op kanaal 13 de sluis oproep, krijg ik de mededeling dat de volgende schutting over een half uur is in de oude sluis noordzijde, ik zeg verstanden en over.
Om elf uur gaan dan eindelijk de deuren open, en we varen met twee jachten naar binnen, het andere jacht is de Skirnir uit Lauwersoog en ik ken de eigenaar niet.
Het schutten durft erg lang en pas om kwart over twaalf gaan de deuren open en varen we de sluis uit.
Wij gaan gelijk naar de groene kant en rollen de Genua af, de Skirnir gaat de rode kant op en gaat op de motor en even later horen we een oorverdovend lawaai van de scheepshoorn van een groot schip die de Skirnir waarschuwt omdat die in z'n vaarwater zit.
In eerste instantie dacht ik verheugt wat lopen we toch hard en wat hebben we een boel stroom mee, maar wat blijkt hij staat nog op KM inplaats van op knopen en dat scheelt nogal wat.
Maar de stroom loopt toch lekker mee en met het bakstagwindje lopen we gemiddeld 7,5 mijl over de grond. Maximaal was het een poosje 9,2 mijl vlakbij Cuxhaven.
Daarna gaat de snelheid afnemen en ik kies op het laatst een andere uitgang die minder tegenstroom geeft.
Na overgestoken te zijn naar de rode kant, krijgen we toch te maken met tegenstroom en moet uit pure noodzaak de motor wel weer aan.


Wanneer we weer wat verder zijn en we geen last van ondiepte,s meer hebben kunnen we een rechte koers uitzetten naar Helgoland en dan gaat de automaat erop.
Ondertussen heeft Aafke de rijst gekookt, het vlees gebakken, en het groentepakket er doorheen gehutseld en dan is het smullen maar, na twee borden houden we het voor gezien, en het toetje komt later wel als we weer wat zijn uitgebuikt.


We merken opeens dat de wind gaat toenemen want zat hij eerder tussen de 10 en 12 knopen nu is het opeens 14 en ik zeg tegen Aafke we trekken het grootzeil er bij en dan lopen we waarschijnlijk boven de vijf knopen en besparen we onze Dieselolie, zo gezegd zo gedaan en even later lopen we inderdaad vijf tot vijfeneen halve knoop over de grond.
Opeens begint de automaat te piepen ten teken dat hij het niet meer aan kan, en dus neem ik het over van Appie.
Het waait nu onderhands geen 14 meer maar 19 knopen en dat is windkracht vijf, ook de golven worden flink hoger en zo nu en dan maken we een schuiver.
Enfin om het verhaal kort te houden, het gaat steeds harder waaien en ook onze snelheid neemt flink toe zo nu en dan lopen we tegen de negen knopen en de windmeter geeft als hoogste 28 knopen ware wind aan.
We zijn nu nog 2,5 mijl van Helgoland af, en dus zit het venijn weer in de staart, maar ik kan hem nog steeds onder controle houden, en ik laat Aafke stukje voor stukje de Genua indraaien tot hij helemaal weg is en we nu alleen nog op het grootzeil varen, gelukkig kan ik het zeil aan bakboord houden en zoals het nu lijkt kan dat tot in de voorhaven maar ik weet dat er vlak voor Helgoland altijd een rotzee staat vanwege de verschillen in diepte en je hoeft maar even niet op te letten en je hebt een gijp en dat wil ik liever voorkomen.
Wanneer we nog een halve mijl van de haven af zijn zeg ik tegen Aafke dat ze de motor maar moet starten, maar ze krijgt het niet voor elkaar en dus doe ik het op laatst zelf maar..
We zijn nu bijna bij de Haveningang, en dan komt het er even op aan om geen vreemde haal te maken waardoor het grootzeil alsnog overkomt zetten.
Opeens zijn we erdoor en ik zeg tegen Aafke die bij de mast staat dat ik nog even wat meer lengte ga maken voor dat we in de wind op gaan draaien.
Ik vaar op de plotter zover mogelijk door als ik durf, want het is hier aardedonker in de voorhaven ze mogen hier wel eens wat aan de verlichting gaan doen.
Dan is het zover en draai ik over stuurboord in de wind op en Aafke laat zo snel mogelijk het zeil zakken, ik zet het stuur even vast en draai nog even de grootschoot aan zodat de giek wat minder heen en weer gaat, en roep tegen Aafke dat ze de zaak maar met de reeflijnen vast moet knopen want ik kan niet veel verder meer in de wind op varen, als ze de boel vast heeft laat ik de boot naar stuurboord draaien en vaar richting Haveningang.
Ook daar mogen ze wel eens wat meer licht maken, maar na goed op de plotter en op zicht te hebben gekeken varen we de haven binnen.
Aafke is al druk met de lijnen bezig en ik kijk alvast waar we tegen aan kunnen gaan liggen want het ligt hier zoals altijd flink vol met van alles en nog wat, ook liggen er veel schepen die betrokken zijn bij de aanleg van de geldverkwistende windmolenparken hier voor de kust over vijftien jaar kunnen ze die dingen er allemaal weer weg gaan halen want dan hebben we al weer wat anders en beters uitgedacht
Ik zie dat er achter in de haven nog plek is tegen een groter schip dan die van ons, en roep tegen Aafke dat ze zoveel mogelijk rubber aan de bakboordzijde van de boot moet gaan hangen.
Terwijl ik de boot voorzichtig naar het andere schip laat deinzen, zeg ik tegen Aafke dat ze de korte spring bij hun op de middenbolder vast moet zetten want op die manier hou ik controle over de boot en kan zij de voor en achterlijnen aanbrengen, en daarna een voor en achterspring.
We maken een zachte landing tegen het andere schip wat een in Amerika gebouwd schip is, het is een Island Packet, een duur en degelijk schip met een lange kiel, en dus erg koersvast.
Het is volgens mij een funkelnagelneue boot, en ze hebben zeker geen geld meer over gehouden voor een paar fenders voor het geval er iemand naast hun komt liggen.
Eerst dacht ik dat het Nederlanders waren, maar het zijn Duitsers, die nu net vanaf de wal aan boord stappen, we praten wat met elkaar, en ik vraag wanneer ze weggaan, en krijg als antwoord om halfelf.
Nou dat komt mooi uit want om die tijd zijn wij ook van plan te vertrekken.
Aafke en ik gaan verder met het beter opdoeken van het grootzeil, en ook gaan we onze rubbers nog wat beter er tussen doen want ik wil liever geen krassen op een nieuwe boot maken.
Dan zijn we klaar en duiken we naar binnen om ons toetje op te smikkelen met gelijk er achteraan een friezengeist van 56 % alcohol, nou dat brand de haren wel uit je strot moet ik zeggen! maar de tweede gaat al een stuk beter.
Ik neem er nog maar een pilsje bij om de brand te blussen en Aafke neemt nog een glas korenwijn.

03-09-2014 van Kiel naar Brunsbuttel

Vanmorgen word er om zeven uur op de boot geklopt, en horen we iemand zeggen: der Habenmeister.
Aafke springt als een jonge hinde uit de kooi, grist het 20 eurobiljet van de kaartentafel en gaat naar buiten en Herr Habenmeister vraagt hoelang is de boot?, waarop Aafke zegt 12 meter en dan zegt de Habenmeister 10 euro bitte.
Aafke geeft hem het 20 eurobiljet en krijgt 10 euri terug, en kruipt even later weer lekker tegen mij aan.
Hadden we er toen maar direct uitgegaan dan hadden we ons niet verslapen, want het is halftien als we er geschrokken uitspringen, snel ons ontbijt wegwerken, aankleden en losgooien want er varen al wel 10 boten voor de sluis heen en weer.
Als ook wij ons bij dat heen en weer varende groepje jachten voegen, en wachten op het witte licht dat moet gaan knipperen, gaat de deur van de sluis dicht en enkele jachten taaien af en gaan weer naar de steiger en maken weer vast.
Ik besluit om nog maar even te wachten en dat word beloond, want ineens begint het witte licht bij de andere sluis te knipperen en begint iedereen te varen als een gek, ik laat ze maar mooi gaan want we moeten toch wachten tot de voor ons varende boten vastliggen, pas dan kun je zelf aanmeren.
We varen door tot de boot voor ons vastligt, en dan springt Aafke op één van de langs de kant van de sluis op en neergaande vlotten, en maakt de lijn van de middenbolder vast aan één van de op het vlot aanwezige ringen, dan vaar ik de lijn langzaam strak en laat de motor langzaam in de vooruitstand draaien, en dan kunnen we een achter, en een voorlijn vastmaken.
Ik klim naar boven via een trap in de sluiswand, om bij de kiosk het sluisgeld af te rekenen, tot 12 m kost het 18 euro, en daarboven 35 euro en daarom zijn we altijd 11,75 m I.p.v onze 12,5 m lengte.
Het schutten gaat vrij vlot en om kwart over elf varen we de sluis uit, vervolgens krijgen we nog via de luidsprekers bij de sluis te horen dat we bakboord uit moeten want er varen net twee grote schepen de bakboordsluis binnen en daardoor kruisen we elkaar namelijk.
Als die schepen eenmaal voorbij zijn gaat het gas erop, om de verloren tijd van deze morgen in te halen.
Ik stel de snelheid in op 7,2 knoop dat is 13,33 km per uur en het kanaal is 100 km lang en dus doen we er dan goed 7,5 uur over, en is onze ETA 18:45 en dan kunnen we nog wel even op de fiets naar de Aldi toe in Brunsbuttel.
Jammer genoeg komt er weer een kink in de kabel, ik had het al gezien op de plotter dat de grote schepen voor ons maar 4 knopen voeren en dat is normaal 8 knopen en dus is er wat aan de hand.
Als ik nog een keer op de plotter kijk zie ik dat er twee grote jongens van de andere kant aan komen en dat ze elkaar daar vanwege de diepgang niet kunnen passeren en dus moeten ze wachten tot ze hier op dit brede stuk elkaar wel kunnen passeren.
Ook kunnen wij niet tussen de schepen en de hier aanwezige palen gaan varen want dat zou wel eens een lange slanke boot kunnen opleveren, en dat is niet de bedoeling.
Na een halfuurtje vaart alles weer op de normale snelheid, maar wij komen dus nu ook een half uur later in Brünsbuttel aan.
Net als we het 21 km bord zijn gepasseerd krijgt de motor kuren, ik had al even eerder wat vreemds gehoord, maar de motor liep gewoon door zoals altijd en ik had er verder geen aandacht meer aan geschonken, maar nu hoorde ik hem wat in toeren op en neergaan, en ik zet hem gelijk op een lager toerental en constateer dat er met de motor niets aan de hand is.
Wanneer ik weer wat meer gas geef, lijkt het erop dat we verstopte brandstoffilters hebben want hij gaat nu op en neer in toerental.
Aafke vraagt wat er aan de hand is en ik zeg dat het waarschijnlijk iets is met de filters, en dat we ergens aan moeten leggen, het geluk is weer met de dommen, want even verderop is een plek waar je tussen palen aan kunt meren, ik zet de motor op een laag toerental om te proberen er nog op de motor naar toe te komen, maar na wat gesputter gaat Johannes uit en drijven we hulpeloos in de goede richting dat wel gelukkig, maar of we het halen is vers twee.
Aafke heeft de landvasten al klaarliggen en ook al wat rubber langs de kant gehangen en zo glijden we langzaam naar de palen toe, even lijkt het dat we het niet halen, en ik zeg tegen Aafke dat we misschien de Genua erbij moeten zetten en dus gaan we die snel gereed maken om af te rollen.
Wonder boven wonder redden we het net, en kan ik de boot langs de palen aanmeren.
Even later liggen we perfect vast, en ga ik maar eens kijken wat er aan de hand is, eerst maar de kraan van de tank dicht, en dan een plasticbakje onder de filters.
Ik draai de filters los en daardoor stroomt de Dieselolie in het plasticbakje die er onder staat, maar de dieselolie is mooi schoon en ook in de filters zit geen troep.
Er blijft nog een mogelijkheid over en dat is het CAV filter dat achter op de motor zit en die ik de vorige keer niet vernieuwd heb, dus die schroef ik ook maar los met een plasticbakje eronder maar ook hier zit geen troep in en dus is er niets met de filters.
Dan blijven er nog twee dingen over, of de toevoerleiding is verstopt, of wat ook kan de tank is leeg.
Ik doe de kraan van de tank open en Aafke houd een plasticbakje onder het filter om te kijken of er nu ook Dieselolie uitkomt en dat is niet het geval.
Dan zou de tank wel eens leeg kunnen zijn, maar volgens mijn berekeningen zou er nog minstens 50 liter in moeten zitten.
Nou om dat te controleren moeten er eerst maar 4 jerrycans met diesel in en als ik dat erin heb gegooid en de kraan weer opendraai komt er inderdaad weer diesel uit de leiding dus dat was de oorzaak.
Ik begin nu eerst maar weer om alles te monteren en zet de filters er weer onder en vernieuw dan ook maar het CAV filter en ga aan het ontluchten, wanneer dan alle bubbels lucht eruit zijn maak ik de boel onder en bij de filters allemaal schoon zodat we geen dieselolielucht in de boot krijgen wanneer het door de warme motor gaat verdampen.
Dan start ik de motor en na een halve minuut starten slaat hij gelukkig weer aan, en hoef ik de verstuivers niet los te maken om die ook te ontluchten.
Zo nu eerst maar een blonde rakker, op de goede afloop en dan maar eens kijken hoe het kan dat de dieselolie op is.
Ik heb wel een vermoeden, maar daarvoor moet ik eerst nog maar even kijken of ik alles wel goed heb op geschreven wat het verbruik betreft.
Het zou kunnen zijn dat er tijdens het tanken bij Rickmers op Helgoland iets fout is gegaan, want tijdens het tanken gebeurde het wel tien keer dat de pomp er mee ophield en wanneer ik dan de het tankpistool weer inkneep begon hij wel weer te pompen en ook kwam er meer schuim dan normaal het geval is.
Ook zag ik toen ik in de winkel aan het afrekenen was dat de tank beneden werd gevuld uit de nieuwe grote tank die op de wal staat, het zou kunnen zijn dat ik niet 121 liter diesel heb gekregen, maar 50 liter minder en dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van dit debacle.
Na nog eens alles te hebben gecontroleerd van wat ik heb bijgehouden van deze vier weken, dan klopt er toch iets niet ik mis ergens zo'n 30 liter brandstof en ra ra waar is dat gebleven, of is het er nooit geweest.????.
Ik ga mijn verhaal proberen te halen bij Rickmers, en dan hoor ik wel wat die hier tegen aanvoerd.
Ik kan het natuurlijk nooit bewijzen, en dat weet hij ook, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt.



02-09-2014 van Schleimunde naar Kiel-Holtenau.

Vanmorgen wilden we na ons ontbijt hier een rondje gaan fietsen, en daarom kijk ik alvast even op de wal of er hier een pad is om van Schleimunde naar Maasholm te komen.
Na een rondje over het haventerrein zie ik dat er een pad die richting uit gaat, en ik zeg tegen Aafke dat we de fietsen wel tevoorschijn kunnen halen.
Na één fiets op de steiger te hebben gebracht, loop ik door het gangboord weer terug om de volgende op te halen en dan word ik aangesproken door onze nachbär een Duitser die vraagt of we soms willen gaan fietsen, ik zeg ja dat is wel de bedoeling.
Nou dan heb ik slecht nieuws voor je, want je kunt hier geen kant op want waar je langs zou moeten kunnen is een natuurgebied en daar kun en mag je niet langs.
Ik zeg nog "scheisse"
 maar dat helpt niet, en de buurman zegt "Es tút mir leit "maar daar heb ik ook niks aan.
Dus breng ik de fietsen maar weer terug in hun hut, en zeg tegen Aafke dat we maar beter kunnen vertrekken naar Kiel.
We maken de boot zeilklaar, en vertrekken uit de haven, waar je nergens naar toe kunt en waar je de múhl ook niet kwijt kan en waar je de hele nacht wakker ligt van de rotdeining die hier met Oostenwind in de haven staat, maar waar je wel 25 Euro mag betalen.


Om kwart over elf zijn we bij de verkenner onder zeil, en dan volgt er over de marifoon die uiteraard altijd op 16 of 10 staat de mededeling dat er schietoefeningen zijn in het gebied waar wij net doorheen moeten, en dat word dus een nieuwe route plannen, want het zal je maar gebeuren dat er onder het zeilen opeens een onderzeeeër naast je boven water komt.
Het oefengebied is echter maar 3 mijl lang en 1 1/2 mijl breed dus dat maakt wat de koers betreft niets uit, en een goed halfuurtje later zijn we er alweer voorbij.
Het is precies bezeild en we lopen aan de wind met deze wind van 11-12 knopen zo'n 4,5 tot 5,5 mijl.
Appie houd ons keurig op het streepje dat ik op de kaart heb gezet en dus hoef ik alleen maar zo nu en dan even een blik in de rondte te werpen.


Bij het naderen van het Kielerfjord word het echter zo druk dat ikzelf het roer maar weer in handen neem want dan kan ik sneller ingrijpen mocht er opeens een kans op aanvaring zijn.
Om halfvier maken we vast aan de lange steiger bij de oude sluizen, en daar is nu nog genoeg plaats.
We drinken eerst maar een biertje zittend in het zonnetje, en karel vind het ook lekker om buiten te zitten.
Aafke wil nog even de stad in op de fiets, en dus haal ik de voertuigen maar weer tevoorschijn, en even later peddelen we door Kiel op zoek naar een plek waar ze WiFi hebben, maar helaas lukt het ons niet om ergens een open verbinding te vinden.
Wel lukt het om een spaarkasse te vinden met een pinautomaat, want ik heb geen euro,s meer op zak en die heb ik wel nodig om de sluis en de havenmeester te betalen.
We fietsen dan nog maar een stukje buiten Kiel, maar dat gaat naar het vliegveld toe, en het pad is zo oneffen dat ik weer behoorlijk last van mijn nek krijg.
Na nog een paar keer op de terugreis bij een Hotel geprobeerd te hebben verbinding met het internet  te krijgen, geven we de moed maar op en inplaats van te skypen bellen we John wel even om hem te feliciteren met zijn 30ste verjaardag.
Als we weer bijna bij de boot zijn zegt Aafke zullen we nog even kijken of er nog bramen te plukken zijn op de plek waar we op de heenreis zijn geweest.
Na wat gezucht van mij, van moet dat nou, gaan we maar even kijken maar de bramen zijn allemaal verdwenen in andere magen, en dus kopen we bij Herman Tiessen maar een waffel met twee kugels.
We slikken ze lekker op zittend in een tweepersoons strandstoel die daar staat en kijken naar de schepen die de sluis in varen.
Dan peddelen we maar naar de boot, en zetten de fietsen tegen de grannybars aan zodat we ze morgenmiddag zo weer kunnen pakken als we in Brünsbuttel zijn.
Jammer genoeg kunnen we niet in een keer door want dat komt niet uit met het tij, dus we gaan Donderdagmorgen maar richting Helgoland, om dan Vrijdag vandaar naar Vlieland te zeilen.

01-09-2014 van Sønderborg naar Schleimunde

Net als gisteren worden we weer gewekt door zachtjes tikt de regen tegen de boot, we liggen nog heerlijk in onze kooi, maar Aafke gaat er toch maar uit om haar gymnastiekoefeningen te doen in de punt voor in't schip.
Ik blijf nog even lekker in mijn kooi liggen, maar moet er ook uitkomen zegt de directrice en dan kan ik maar gehoorzamen, want anders geen brood en dat is het ergste wat je kan overkomen.
Eenmaal als het ontbijt en alles weer aan kant is, zien we dat de brug open gaat en Aafke wil snel losgooien, maar dat gaan we niet doen, want als we los zijn en net onderweg naar de brug, dan zal je beleven dat het ding net weer naar beneden gaat, en kunnen we weer vast gaan maken.
We wachten nog wel even tot het ding weer opengaat voor de volgende brugopening
Wanneer ik nog eens op internet kijk, zie ik ergens staan dat de brug om het halfuur bedient word, dus de volgende opening is dan om 10 uur denk ik en ik zeg tegen Aafke het is vijf voor tien dus losgooien en er heen.
Als we bij de brug zijn aangekomen staan er alleen de twee puntje's in het midden van het display, en nu maar afwachten.


Als de klok in de toren 10 uur heeft geslagen, gaat het display opeens op halfelf staan, wat is dat nou weer, maar nu begrijp ik het opeens het is niet om het halfuur, maar op het half uur en dus halfelf en dan halftwaalf and so on and on.
Nou dan maken we eerst maar even vast aan een vissersboot die hier aan de wal ligt om een goede twintig minuten te wachten, en die zijn snel om.
Het word nu pas druk bij de brug en precies om half elf gaan de beide delen één voor één omhoog.
Wij mogen er het eerst door volgens mij, maar omdat het twee brughelften zijn gaat het van beide kanten even gemakkelijk en er varen zelfs jachten doorheen met het grootzeil omhoog die hebben alleen de Genua weggerold, en eenmaal door de brug kunnen ze zo weer verder zeilen.
Nu we door de brug zijn gaan we een plekje zoeken langs de kant en dat is niet moeilijk want de meeste schepen zijn al vertrokken.
Er is echter één probleem de palen staan voor de steiger en dus moeten we onze planken gebruiken bij het aanmeren.
Aafke vist gauw de planken uit de bakskist en even later liggen we netje's voor de kant met twee planken en vier fenders ertussen.


Ik ga eens op mijn kaart kijken waar we een supermarkt kunnen vinden, en ik vind een SuperBrügsen aan de klavergade, na even zoeken komen we er achter waar dat ligt en Aafke schrijft de straten op waar we langs moeten fietsen.
Dan brengen we de fietsen aan wal, maar net als we denken dat we weg kunnen begint het te regenen
en dus schuilen we even onder en poort tegenover de boot.
Na een dik kwartier te hebben gewacht wagen we de sprong en fietsen we de stad in, we volgen de straten die we hebben opgeschreven maar raken toch nog de weg kwijt, wel komen we opeens een minimarket tegen maar dat is niet ons doel en dus vraag ik aan de eerste de beste die langs komt waar we de SuperBrügsen kunnen vinden.
We hebben mazzel want de beste man spreekt goed Engels en legt ons uit dat die winkel daar niet meer is, maar legt ons de juiste weg er naartoe uit.
We fietsen weer helemaal terug waar we langs zijn gekomen en vinden wel een Mall maar daar zit geen SuperBrügsen bij in, wel is er tegenover een Netto
Omdat ik de fietsen niet onbeheerd bij de Mall wil laten staan, gaan we maar naar de Netto, dat is veiliger.(een Mall is het Engelse woord voor winkelcentrum).
We shoppen behoorlijk want we hebben twee dozen nodig om ze op de fietsen te laden, en dan hebben we ook de fietstasje's al vol.
Bij het terugfietsen raken we weer de weg kwijt maar na weer iemand gevraagd te hebben waar de brug en de haven zijn legt de mevrouw ons duidelijk uit waar we langs moeten om daar te komen.
Ze stuurt ons echter naar de jachthaven, maar die ligt gelukkig niet zo ver van onze ligplek in de gemeentehaven af, en dus komt alles weer op z'n pootje's terecht.
We laden de dozen af en sjouwen de boel aan boord, ook de fietsen want het begint weer te regenen.
Aafke wil graag weten wat we nu gaan doen, maar ik zeg tegen haar dat we eerst even naar het weer van de komende dagen moeten kijken, want als we de wind volgende week mee hebben dan moeten we daar wel gebruik van maken.
Nadat ik de weersvooruitzichten heb bekeken blijkt het dat er volgende week een hogedruk gebied onze kant op komt en daardoor hebben we een paar dagen wind vanuit het Oosten en dat is heel gunstig voor ons.
Ik moet Aafke teleurstellen, want die had graag nog wat willen zien van de omgeving hier maar we moeten ons verstand gebruiken en het weergaatje benutten.
We besluiten om dan maar richting Schleimunde te varen dat ligt op ongeveer 30 mijl en dat kost ons dus ongeveer 5 tot 6 uur zeilen.


Ik kijk nog even op de IPad wat de wind gaat doen, en dat blijkt voor ons halve tot aan de wind dus 90 graden tot 60 graden.
Als we dan om 10 voor drie de Genua afrollen klopt het precies, alleen is de wind erg vlagerig van 9 tot 14 knopen that's it.
Ik stel Appie precies in op onze gewilde koers en daar gaat ie dan, hij stuurt veel beter als wij dat kunnen en dus kunnen wij wat puzzelen en lezen ( en opletten natuurlijk ).
Onderweg komen we nog drie Nederlandse tweemasters tegen die onder vol zeil richting Sonderberg gaan, met natuurlijk allemaal gasten aan boord.
Ook horen we via de marifoon op kanaal 16 dat er op een schip iemand gewond is geraakt die waarschijnlijk de rechterbovenarm heeft gebroken, hij word door een boot uit Schleimunde van boord gehaald en naar een ziekenhuis gebracht.
Om een uur of zeven zijn we dan ook bij Schleimunde en varen er aan voorbij, want we willen liever naar Maasholm omdat we daar kunnen fietsen.


Als we na 20 minuten daar aankomen blijkt de jachthaven propvol te liggen, en gaan we maar naar Schleimunde terug, want daar was nog wel plek, en dus brommeren we nog 20 minuten weer terug en varen daar een box binnen die zo groot is dat onze achterlijnen zelfs te kort blijken, 
Dus knoop ik onze korte spring aan één van onze achterlijnen en nu kan het dus gemakkelijk
geholpen door een paar Duitsers (waar we nu dus tussen liggen) maken we ook voor vast en even later leg ik ook onze Duitse spring aan, want we willen nog even een brood bakken vanavond.
Het havengeld dat we hier moeten betalen is naar onze mening te hoog want dit is ergens een plek van niks, en kost 25,= Euro incl stroom dus gaan we daar profijt van maken door een brood te bakken.
Het word een meergranenbrood, en ik hoop dat deze beter lukt dan de vorige twee, want die ploften allebei na driekwart klaar te zijn in elkaar, ze waren nog wel eetbaar hoor, maar het luftige was er wel af.


zondag 31 augustus 2014

31-08-2014 van Baagö naar Sønderborg.

Vanmorgen wanneer we wakker worden regent het, en we draaien ons nog maar een keer om, tot we er op een gegeven moment maar uitgaan, want door lang op bed te liggen krijg je op het laatst ook last van pijn in je rug en dus gaan we er maar uit om een uur of negen.
Na het ontbijt, gaan we maar even via NPO het nieuws, en nog wat andere programma's bekijken die we gemist hebben en zo word het al gauw weer twaalf uur.
Om een uur of halfeen houd het eindelijk op met regenen en we besluiten om maar weg te gaan met als doel Sønderborg zo'n 30 mijl naar het zuiden toe.
Om kwart over één maken we los en varen op de motor die kant op want wind staat er nauwelijks.
We zijn niet de enigsten die de haven verlaten want na ons gaan er dus nog drie jachten weg.
Na twee en een half uur te hebben gemoterd begint er wat wind te komen en het word een bakstagwindje van zo'n 12 knopen en dat is genoeg om met 4,5 mijl de goede kant op te gaan,en dus rollen we de Genua af en gaat de motor uit.
Onderweg komen we steeds meer jachten tegen, die gaan de kant op waar wij vandaan komen en dat wil wel lekker zeilen zo hoog aan de wind.
Onderweg dreigt het wel een paar keer dat het zal gaan regenen, maar op wat spatje's na trekt alles bij ons langs.


Om halfacht arriveren we in Sønderborg, en gaan langs de oude kade liggen, waar we wel eens eerder hebben overnacht.
Of we hier nog wel mogen liggen weet ik niet, maar dat kan mij ook niks schelen, als het niet mag sturen ze ons wel weg.
Voor het eten drinken we nog een borrel op de goede afloop van onze reis, en dan gaan we eerst de door Aafke klaargemaakte koninginnesoep naar binnenwerken, nou dat valt er goed in en ook de rest die daarop volgt gaat vlot naar binnen.
Aafke gaat opruimen en gaat daarna weer verder met haar puzzelboek, en ik ga het weblog bijwerken.
Hier achter ons staan een stuk of wat asielzoekers te vissen, maar aan hun aas te zien geef ik ze geen enkele kans om er iets mee te vangen, want de vissen hier zitten niet te wachten op wat blinkertje's , maar die willen denk ik liever een lekkere harige zeepier.

    Asielzoekers op de kade aan het vissen

Morgen eerst maar door de brug en daarna aanmeren in de havenkom die er achterligt, dan kunnen we hier even de stad in om wat boodschappen te halen, wat we daarna gaan doen weet ik nog niet maar er zijn nog wel een paar haventje's hier in de buurt waar we naar toe kunnen.
We zitten nu nog 10 mijl van de Duitse grens af, en nog ongeveer 30 mijl vanaf Kiel, dus wanneer er straks een weergaatje komt om van Cuxhaven, of vanaf Helgoland naar huis te zeilen kunnen we dat in twee dagen overbruggen.