PAGEVIEUWS

zaterdag 6 september 2014

05-09-2014 De thuisreis van Helgoland naar Lauwersoog.

Vanmorgen redelijk op tijd uit de veren, en na het ontbijt ga ik eerst de havenmeester betalen, en dan gelijk door naar de drankwinkel voor een voorraad Schinken Häger en een fles Berendzen en ook nog wat lekkers voor als we weer thuis zijn.
Na de zware plastictassen met de stenen kruiken met drank langs de trap in de kademuur naar beneden te hebben gebracht, en alles aan boord verstouwd te hebben gaan we de haven uit naar Rickmers om diesel te tanken.
Als eerste vul ik de brandstoftank en volgens mijn berekeningen moet er 145 liter in gaan, maar dat blijkt niet het geval er gaat 124 liter in en dat kan eigenlijk niet!?.
Dan vul ik ook de vier lege jerrycans van 10 liter en tank dus in totaal 164 liter en dat is zo als ik altijd heb gedacht precies de inhoud van onze brandstoftank.
Nu weet ik ook dat dat niet 164 liter kan zijn maar waarschijnlijk 145 liter dus zo'n 20 liter minder.
Dit verklaart dan ook meteen de lege tank, ik heb altijd 164 liter gerekend I.p.v. 145 liter.
Als ik heb afgerekend in de winkel betaal ik hier 1,03 euro per liter en ook dus geen MWS.
Aafke heeft ondertussen alle cans alweer opgeruimd, en dan vertrekken we om 5 over half elf op de motor richting scheidingstelsel dat op ongeveer 16,5 mijl naar de kust ligt.


Bij de brulboei aangekomen trekken we de Genua erbij, en gaat de motor uit , we zeilen tot 16:35 want dan krijgen we de stroom tegen en loopt onze snelheid terug tot 3,5 mijl want de wind zakt steeds verder in elkaar.
Het zicht word er trouwens ook niet beter op, en ik hoop dat het niet gaat misten, uit voorzorg test ik alvast de Radar om er zeker van te zijn dat alles goed werkt, en dat blijkt inderdaad ook zo te zijn.
We gaan niet naar Norderney, en ook niet naar Borkum maar in één ruk door naar Lauwersoog.
Onderweg komen we alleen de Kustenwäche, en de Zeesleper tegen die altijd boven Norderney klaarligt voor eventuele Calamiteiten met het drukke scheepvaartverkeer in de Traffic Lane's.
Ook zien we achter ons heel langzaam iets op ons inlopen, naar later blijkt dit de Swaenne uit Lemmer te zijn, die op een gegeven moment de verkeerspost Schiermonnikoog oproept voor informatie, wat hij ook krijgt.
Wij luisteren mee via de Marifoon, en horen dat er geen bijzonderheden zijn, even later roept de Swaenne weer de toren op want hij kan de vuurtoren niet zien, en vraagt hoe het zicht is.
De vuurtorenwachter zegt dan ook dat het zicht matig is, maar wij kunnen de lichtflits van de toren wel zien.

    De Swaenne ligt hier voor ons in het Kielerkanaal toen we de tank leeg hadden.

De Swaenne zegt dat hij zich wel weer meld als hij bij de ingang van het Westgat is, en stopt.
Wanneer ik achterom kijk zie ik hun schip opeens niet meer, terwijl ze toch redelijk dicht bij ons zaten ik pak de verrekijker erbij en na wat zoeken zie ik hem nog juist varen, hij heeft zeker gas teruggenomen om eventueel bij licht het Westgat in te varen, nou dat is niet nodig want wij zien nu de betonning heel goed waarneembaar en binnenvaren is geen enkel probleem.
Even later zijn we al bij de eerste twee tonnen die VQ knipperen, en ook de rest kun je heel goed zien.
Als ik nog eens in de richting kijk waar de Swaenne zou moeten varen zie ik ze niet en ook geen boordlichten.
Wanneer wij al bij het Rif zijn hoor ik hem weer met de toren praten en hij is nu bij de  WG 1 hij is dus al wel bij het Westgat.
Omdat ik nu aan het roer sta en Aafke bij de mast om eventuele blinde tonnen te spotten, hoor ik niet goed wat er word gecommuniceerd.
Een poosje later vang ik nog wel het een en ander op van een gesprek van een Visserman met de toren die meld dat er een jacht ergens op een verkeerde plek zit, en ze hebben het er over dat het jacht probeert om het gat in te zeilen.
Zouden ze misschien zonder brandstof zitten denk ik, nou dan hadden ze dat wel gemeld aan de toren denk ik dan bij mezelf, en laten we hopen dat ze er in slagen om het hele stuk naar L'oog te kunnen zeilen, de stroom hebben ze in ieder geval nog tot  08:30 meelopen, en het is nu  04:30 en dat is dus nog vier uur te gaan 
Wij varen de haven binnen om vijf uur, en ik probeer eerst of ik bij het remmingswerk bij de sluis kan vastmaken, maar dat doe ik maar niet met al die uitstekende delen buiten de pontons die daar uit nood zijn neergelegd.
We besluiten om de Jachthaven maar te proberen, en na wat geklooi daar binnen in de haven waar ook de palen niet in de steiger zijn opgenomen, maar er voor staan en waardoor je erg beperkt word in je lengte om aan te meren.
Uiteindelijk maken we vast naast een groot jacht, volgens mij een Rogger net zoals Eelko Ijzer er een had, en nadat we vastliggen gaan we eerst maar even een blonde rakker naar binnen gooien op de goede aankomst.
Om een uur of zes gaan we proberen om nog wat slaap te pakken voor we verder gaan naar Dokkumernieuwezijlen, maar het slapen wil niet echt goed en om halftien zitten we alweer aan ons ontbijt met Croissantje,s en als we dan zijn verzadigd gaan we richting sluis.
De deuren zijn dicht, en ik roep ze maar even op, en krijg direct antwoord terug, er komen zo meteen een paar schepen uw kant op en dan kunt u erin.
De deuren gaan even later open en als de twee schepen er uit zijn gevaren kunnen wij naar binnen, de sluiswachter roept ons nog na dat we helemaal naar voren moeten varen, en achter eerst vastmaken.
Ik roep hem toe dat we eerst onze middenbolder vast gaan maken en dan pas onze achtertros.
De schutting gaat supersnel, en ze hadden de deuren allebei wel open kunnen laten dan hadden we zo door kunnen varen.
We brommeren in een dik uur naar D.N.Z toe en de Ekke staat ons al op te wachten en pakt de lijnen aan even later komt Rob onze havenmeester er ook bij, en kletsen we alvast even bij.
We moeten nog wel even verkassen want hier kunnen we niet blijven liggen, we gaan achter Jan Karel zijn nieuwe aanwinst liggen waar hij nogal wat aan heeft gespandeerd en waarbij hij het teakdeck en ook het teakhout op het kajuitdak heeft verwijderd.
Het ziet er weer allemaal netje's uit, maar wanneer ik al die zwaluwen bij hem in de mast zie zitten vrees ik dat het van korte duur zal zijn want die kleine vogeltje's schijten nogal wat.
We wilden graag op de fietsen naar Kollum, maar het begint nu we er aan toe zijn om te vertrekken opeens te regenen.
En zo is er ook weer een einde gekomen aan deze mislukte West Schotland Tocht die uiteindelijk weer een reis werd naar het Oosten.
Volgend jaar maar eens kijken of we nog fit genoeg zijn om het nog een keer te proberen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten