PAGEVIEUWS

zaterdag 30 augustus 2014

30-08-2014 fietsen op het eilandje Baagö

Vanmorgen maar weer uitgeslapen want het weer is miezerig, en grijs buiten, na ons ontbijt zetten we de spullen om te gaan fietsen alvast klaar, maar het miegelt nog steeds en Aafke gaat nog even naar het winkeltje hier op de haven om nog iets kopen van Pandora sieraden wat je aan een armband kunt aanbrengen.
Het winkeltje is maar een paar uur per dag open, en de dingen die ze er verkopen zijn van glas of iets dergelijks, ook kun je er een patatje of een ijsje kopen, het is hier echt een toeristisch plekje, want er staan fietsen die je kunt huren, en het geld kun je in een melkbus doen.
Vanmorgen kwam er een groep mensen van het veerbootje af, en die stapten allemaal in een wagen omkleed met plastic met een tractor ervoor, zeker voor een rondrit over het eiland.
Wij zitten hier wat in de boot te wachten tot het ophoud met regenen.

    Oude Boerderij opgetrokken in natuursteen.

Eindelijk tegen halftwee houd het op met regenen, en breekt de zo'n door de wolken, en vlug gaan we onze fietsen van stal halen en die staan al te trappelen van ongeduld.
We krijgen er al wat handigheid in om ze via de punt van de boot op de steiger te krijgen, maar voorzichtigheid is geboden want het kan je zomaar ontkomen en dan ligt één van ons met fiets en al in het majum.
Ik zet het zaakje op de steiger weer in elkaar, en dan gaan we het eiland verkennen, het is groter dan ik dacht, en er boeren hier nog best veel mensen zo aan de boerderijen is te zien, het koren is van het land, maar de mais moet nog wat doorgroeien denk ik, want het staat nog overal in de plaatsen waar we tot nu toe geweest zijn.


Het dorp is klein, en we volgen eerst een pad dat na de kerk overgaat van asfalt in een landweggetje met split en andere verhardingsmiddelen, zoals puin.
Dat lijkt ons niet goed toe en we keren om en fietsen naar een bord waar op staat "klinsende" en dat weggetje ziet er ook al niet zo florisant uit, maar we proberen het toch maar.
Als we ongeveer een kilometer verder zijn ontdekken we dat dit het pad is naar de fiskerhuske's en dat komt ergens vlak bij de haven uit.
Wanneer we bij een bocht in het pad komen roept Aafke dat er bramen langs de kant staan en ja hoor het zijn weer hele dikke en rijpe bramen.
Nadat we onze buikje's hebben rondgegeten gaan we weer verder, tot we weer op de asfaltweg uitkomen en fietsen we daarna maar weer richting dorp.
In het dorp aangekomen nemen we de grunroute, en die gaat na een meertje te zijn gepasseerd helemaal langs de zeekant terug.

    Een prachtige mooie oude boerenhoeve 
Onderweg jagen we met onze fietsen, en ons gepraat, een hele grote groep ganzen op die zich hier aan het volproppen waren met gras.
Als we dan bijna bij het einde zijn van het meertje, wat bestaat uit schorren en slik stop het pad plotseling, we kunnen wel verder, maar dan te voet en niet met de fiets.
Terwijl we om ons heen staan te kijken zie ik opeens een gans voor dood langs de boomwal liggen, ik ga er naar toe, en dan blijkt het beest nog te leven, en ik vermoed dat hij bij het opvliegen van daarstraks in de boomwal is terecht gekomen en daardoor iets met z'n vleugels heeft.
Wat doen we hiermee, zo vraag ik aan Aafke en die zegt "mooi laten liggen" nou dat vind ik niet echt een goed antwoord, maar wat moeten we dan?.
Ik zou hem natuurlijk de nek om kunnen draaien, maar daar heb ik in mijn diensttijd slechte ervaringen mee opgedaan, en daar begin ik dus maar niet aan.
Ik leg het arme beest wat in een betere houding neer, en zet hem nog even voor het nageslacht op de foto, en dan wens ik hem sterkte toe, en stappen we weer op onze vervoermiddelen en peddelen we maar weer terug richting dorp.
Halverwege begint het ook nog eens te regenen, en er is hier geen beschutting te vinden en dus zetten we de sokken erin om bij de dichtstbijzijnde boomwal te schuilen.
Dat lukt aardig, maar als het weer wat lichter word fietsen we maar weer verder richting dorp zodat we ergens onderdak kunnen staan, we staan een tijdje in een boerenschuur te schuilen, met een hond die ons nauwlettend in de gaten houd het is een soort Drentse Patrijs en die zijn over het algemeen niet erg bijterig en we doen net of zien we hem niet.
Ik heb het zo langzamerhand wel gezien, en als het iets minder gaat regenen sprint ik richting haven, Aafke roept me nog wat na, maar ik ga linia recta richting haven.
Wanneer ik bij het havenkantoor ben en afstap is Aafke in geen velden of wegen te zien, pas een kwartier later zie ik haar de bocht om komen fietsen en als ze dan afstapt en ik haar vraag waar bleef je nou toch, zegt ze "we zouden toch koffiedrinken bij die paardenstal."


Nou daar had ik niet weer zo gauw aan gedacht, en om daar nu nog weer naar toe te fietsen lijkt me geen strak plan want mijn batterij is ook bijna leeg, dus dat word hem niet.
Aafke spoelt met de daar aanwezige waterslang de fietsen schoon want die zitten onder de modder.
We kijken nog even bij het winkeltje, of er nog iets van onze gading bijzit, maar we zien niets speciaals meer, en gaan naar de boot waar we onze fietsen weer via de punt op de boot zetten.


Aafke gaat ze nog even inspecteren op achtergebleven modderresten, en als ze daar mee klaar is ga ik nog even een aantal reparatie's doen, zoals de voorrem bijstellen van Aafke haar fiets en ook de ophangsteun voor het mandje zet ik beter vast, want dat ding heeft nogal wat te houden als het wegdek niet zo vlak is, en door al dat gedender gaat de steun dan draaien en naar beneden zakken.
Wanneer alles weer spik en span is, en alles weer vastzit brengen we de fietsen weer naar hun plekje in de stuurboord achterhut.
Dan is het tijd voor een borrel of in dit geval een biertje, en gaat Aafke met het eten bezig het word deze keer boerenkool uit een zakje, ook wel wonderstampot genoemd en het zal mij benieuwen hoe het deze keer smaakt.

.


vrijdag 29 augustus 2014

29-08-2014 van Haderslev naar Baarø op het Oliezeil.

Vanmorgen draaien we ons nog maar even een keer om in onze kooi, want het regent en als we de weersvoorspellingen moeten geloven dan gaat dat de hele dag zo door.
Aafke gaat er om halftien alvast uit, maar ik hou het uit tot halfelf, en dan gaan we gelijk maar even ontbijten, als alles weer achter de knopen zit, pak ik de IPad en kijk even op buienradar voor dit gebied, en dat lijkt goed en we besluiten om na de koffie maar te vertrekken naar het eilandje Baagö dat vanaf hier zo'n 18 mijl naar het Oosten ligt.
Om halftwee is het dan zover, en maken we de lijnen los, niet dus aan de kant waar de stroom, die hier dwars op de box staat vandaan komt, maar aan de andere kant en dan proberen we de boot naar achteren te trekken naar de paal toe die nogal ver weg staat, en hierdoor moet Aafke haar lijn loslaten, en gaat de boot met de voorkant door de stroming naar rechts waardoor de kont achter naar links gaat, en als ik achteruit sla, verergerd het schroefeffect het ook nog eens, met als gevolg dat we recht op de paal afvaren en die dus ook raken.
Eerst met de vlaggenstok, die ik nog net behoeden kan voor afbreken door af te duwen, en dan met onze hoefijzerboei die achterop de boot hangt, nou die is zacht en kan wel tegen een stootje en gelukkig raken we de BBMotor die daar ook hangt net niet.
Ik vaar eerst weer wat vooruit, en dan gaan we achteruit tussen de palen van de box naast ons eruit, en dat gaat dus goed want er ligt God zij dank niets naast ons.
Aafke ruimt alles weer op, en ik vaar alvast de rivier op.
Na een uur of anderhalf op de motor zijn we weer op open water, en onderweg op de rivier komen we nog een kustzeiler tegen n.l. de "Claudia" een Halberg Rassy van onze lengte, Aafke kijkt even in het boek waar alle leden instaan, en deze mensen hebben hun boot in Augustenborg te liggen, maar komen zelf uit Wageningen.
Als we om ons heen kijken zijn het allemaal buien om ons heen, en we worden wonder boven wonder door geen enkele bui geraakt, wel doen we een paar keer de regenpakken aan maar die kunnen even later ook weer uit.


Het zicht is door al dat vocht om ons heen matig en we moeten soms zoeken om de boeien te kunnen zien.
Om vier uur liggen we in een box op het eiland Baarö, en de haven is op enkele jachten na leeg.
Omdat we onderweg al een Mango hebben weggewerkt, hebben we nu wel zin in iets stevigers en dat worden worstebroodje's met Frankfurters voor mij, en Aafke mag haar zo geliefde Chinese Tomatensoep nuttigen met stukje's Frankfurters erin.


Ik ontdek als ik de IPad aan doe dat er hier een WiFi is, en daar moet voor worden betaald denk ik, want ik krijg wel bepaalde site's die gratis zijn, maar je moet om het te gebruiken een inlognaam en wachtwoord hebben.


Nou eigenlijk heb ik het niet nodig want ik heb nog steeds supersnel 3G internet van TDC en ben nu al 550 mb over de 10 GByte heen en het gaat gewoon "door en door"en dat voor 140 kronen. 21 euro.
Het is nu onderhand kwart over vijf geworden en we gaan de havenmeester met een bezoek vereren.

donderdag 28 augustus 2014

28-08-2014 Van Fynshav naar Haderslev

Vanmorgen de landvasten losgemaakt om 09:15 en deze dag word er alleen maar met het oliezeil gevaren, want er staat totaal geen wind en de zee is als een biljardlaken zo vlak.
Gelukkig is het stralend weer met een blauwe lucht, en alleen in de verte boven land wolkje's rondom.
Onderweg komen we nog twee grote Hollandse schepen tegen, we zwaaien enthousiast maar er zitten natuurlijk allemaal Denen, of Duitsers op en die zijn niet zo zwaaierig als ze een Hollands bootje zien.


We laten Johannes op 2500 toeren draaien en het log geeft dan 6,5 mijl / uur aan, de verheid is om en nabij de 30 mijl en we zijn dan ook om kwart over twee in Haderslev, waar het nog niet meevalt om een box te vinden waarbij de palen wijder zijn dan onze boot van 4 meter breedte.
Na een kwartiertje zoeken vinden we er eindelijk een die aan al onze wensen voldoet en we liggen vast om halfdrie.
Zo nu eerst maar een colaatje, voordat we fietsen gaan, want Aafke had tijdens het varen al het één en ander klaargemaakt zodat we direct konden vertrekken om rond het meer te fietsen dat hier landinwaarts ligt, deze route werd ons door een Deen die we op het eiland Lyø naast ons hadden liggen aanbevolen om te doen.
Het is nu drie uur en we gaan de fietsen op de wal brengen via de punt van de boot, de andere delen zoals de zadels, en de accu's en het mandje heeft Aafke al op de steiger klaargelegd.
Net als ik bezig ben om de fietsen over de reling aan Aafke over te geven komt er net een man in een motorpak aanlopen en die vraagt of hij kan helpen, nou graag en zo hoeft Aafke geen halsbrekende toeren uit te halen.
We bedanken de beste man, en dan ga ik de fietsen weer voorzien van de zadels en van de accu's.
Ook hebben we deze keer de IPad mee, want daar heb ik nu gedétailleerde kaarten opstaan van deze omgeving.
We fietsen eerst de stad uit en gaan dan even kijken waar het pad begint dat om het meer loopt.
Al snel zijn we bij het gehejmrädens sti" pad dat om het hele meer loopt, het is een pad vol verassingen blijkt later want soms is het smal, dan weer twee sporen voor als je tegenliggers hebt, en het gaat behoorlijk op en neer moet ik zeggen, dit in tegenstelling van wat die Deen me had vertelt toen ik hem vroeg of het ook heuvelachtig was.


Ook komen we onderweg een flinke hindernis tegen, namelijk een trap en daar kun je met de fiets niet bij omhoog fietsen.
Er zit voor mij niets anders op dan de fietsen één voor één omhoog te sjouwen, en dat was geen kattepis dat kan ik je wel vertellen de tong hing me bijna op mijn schoenen.
Na een korte rustpauze gaat het weer verder, en Aafke die race't maar naar beneden als een jonge meid met de duivel achter zich aan.
Als we bij een hek komen, denken we eerst dat het daar ophoud, maar na nog eens op de IPad gekeken te hebben moeten we daar wel langs, het hek kan open, en valt vanzelf weer achter je dicht.
Bij een helling naar beneden stuiven er opeens wel 15 reeën met jongen vlak voor ons langs, we schrikken er van, want dat hadden we niet verwacht.
Aafke probeert nog snel even een foto te maken, maar de beesten zijn al te ver weg om ze er goed op te krijgen.
En zo gaat het pad steeds verder en verder tot we bij een brug komen en daar is een dam die het meer in twee delen splitst.
We kunnen nog wel een klein eindje verder, maar ik vind het zo langzamerhand welletje's, want mijn nek begint weer op te spelen door het gehobbel op deze gravelpaden met kuilen en soms weggespoelde stukken door de vele regenbuien die er vorige week zijn gevallen.
We steken dus de brug over en even later word het pad echt onbegaanbaar door het vele water wat er is gevallen en we besluiten om maar via de gewone weg terug naar Haderslev te fietsen.
Aafke ziet een toiletgebouwtje en gaat daar even de geit verzetten, terwijl ik nog even op de IPad kijk of er misschien verderop nog weer een mogelijkheid is om weer op dat "gehejmrädens sti" pad te komen, maar dat is niet mogelijk.
Terug-gekomen in de stad blijkt er in het centrum een Internationale markt te zijn met stands uit tien landen, dus ook uit ons land, er is een stand met stroopwafels en andere lekkernijen, en natuurlijk eentje met Kaas.
Na onze wandeling over de markt, gaan we weer fietsen, en gaan we wat te eten halen bij de cafetaria vlakbij waar we met de boot liggen, ik neem een hamburger, en Aafke patat met vis erbij dus gewoon Fish And Chips.
Omdat we hier helaas geen softijsje kunnen krijgen fietsen we weer terug naar de markt, maar daar zijn ze bezig met de boel op te ruimen, en zijn we helaas te laat.
We doen nog een poging om ergens nog een iistoko te vinden, maar net als we de moed hebben opgegeven staan we er plotseling voor.


Ik ga naar binnen en bestel twee Lille softijsje's voor 25 kronen elk, als de ijsje's klaar zijn valt de hoeveelheid, en ook de smaak tegen, en ze waren ook nog eens duurder dan bij onze zo goede Italiaanse ijssalons die we al een aantal keren hebben geproefd.
We slikken onze ijsje's op, en gaan dan weer richting boot, waar Karel ons blij begroet.
De fietsen brengen we ook gelijk maar aan boord want morgen krijgen we regen, en misschien de dagen erna ook nog, maar deze dag was weer een highlight.

Geen WiFi in de buurt waardoor dus ook geen foto's van onze telefoons, maar die volgen nog.


woensdag 27 augustus 2014

27-08-2014 van fyø naar Fynshav op Als.

Vanmorgen zijn we vertrokken met een windje van 10-14 knopen uit west tot noordwest, en dat houd in dat ons plan om naar de eilandje's Aro en Baro te varen op zich heel goed uitkomt, maar we maken slechts 4,5 tot 5,5 knopen over de grond, en de verheid is 28 mijl onder zeil en dan word het wel een lange zit over één boeg. Reken maar 5 uur en dan komen we na zes uur vanavond aan in een misschien propvolle haven.
Dan maar koers zetten naar Fynshav op het eiland Als, dat is met twee uurtje's varen bezeild, en dan kunnen we daar mooi een eind fietsen.
We komen om halfdrie aan in Fynshav en we kunnen weer mooi aan dezelfde steiger aanmeren toen we hier voor drie jaar terug ook waren.
Aafke maakt snel wat soep en met wat broodje's erbij, hebben we wel weer genoeg energie om de pedalen flink in de rondte te laten draaien.
We moeten het weer eens zonder kaart stellen, want het havenkantoor is gesloten, en dus gaan we maar weer op de gok letterlijk en figuurlijk het bos in.
Het is wel fris om zo bult op en bult af te fietsen onder de bomen, en er zijn in het bos flinke dikke bomen omgewaaid. Dus het kan hier flink te keer gaan, we trappen met moeite de bulten op, en racen er aan de andere kant weer af met een duizelingwekkende snelheid.
Het is echter goed opletten geblazen want de wegen zijn hier slecht met overal grote gaten in het wegdek.
Er valt niet veel te zien onderweg, eenmaal zien we een bord waarop staat Slot en daarbij denken wij aan een mooi kasteel, maar daar aangekomen ligt alleen de fundatie er nog.
Dus peddelen we maar weer verder tot we bij een afgesloten weg aankomen en alleen de keus hebben om weer richting Fynshav te gaan.
Wanneer we daar staan zie ik opeens appelbomen langs de kant van de weg staan vol met grote appels, en ik pluk er maar een stuk of wat van af in totaal 8 stuks want meer kunnen er niet in de zadeltas.


Na een poos bij een bushokje op een kaart te hebben gegluurd, besluiten we om dat maar te doen en als we dan bij de grote weg zijn zien we een bord met daarop een dorpje met de naam Hundslev 2 km
Aafke zegt tegen mij kunnen we daar niet beter langs, want langs de grote weg fietsen vind ik niks.
Ik zeg dat kan wel zijn, maar zonder kaart weten we niet waar dit na Hundslev heengaat.
Ik laat me maar weer door Aafke ompraten, en we trappen hem maar weer op z'n staart.
Onderweg ziet Aafke opeens grote brummels, dus op de rem en terug, en eten, want om ze in een zakje mee te nemen vind ik niks dus freet ik me een slag in de rondte aan de heerlijk rijpe vruchtje's.


Aafke doet ze allemaal in een plastic zakje, en wil ze vanavond in haar toetje, nou ik vind het prima.
Wanneer we in het plaatsje Hundslev zijn aanbeland staat er een bord van Asserballe 8 km.
Aafke zegt laten we daar maar naar toe fietsen, ik zeg tegen haar, daar fietst Pieter niet heen, want dan kan ik misschien straks in plaats van 2 km 10 km terugfietsen.
Ik stap op mijn fiets en ga dus terug naar de plek waar we vandaan kwamen, en zeg tegen Aafke als jij daar naar toe wilt prima maar deze boy gaat mooi terug
Wanneer ik tien minuten later ergens stop duurt het even, maar komt ze ook weer deze kant op, ik zeg toch maar niet naar Asserballe ?, nee ik ga ook hier maar langs.
Als we nadat we onze boodschappen hebben gehaald bij Brügsen daar op een kaart kijken blijkt dat we daar wel langs hadden kunnen fietsen naar Fynshav, maar dat weten we nu, en dat wisten we daar niet!.
Wanneer we de winkel uitkomen en onze boodschappen hebben gestouwd, gaan we een ijsje halen bij
de kiosk hier op de hoek tegenover de supermarkt.
Als we daar van de fietsen stappen, zien we tot onze teleurstelling dat de zaak wegens omstandigheden helaas gesloten is, en als we daar met elkaar over praten horen we opeens mensen die Nederlands spreken, en ook zij horen dat aan ons, en dus raken we aan de praat met elkaar.
Zij zijn hier vanwege het overlijden van de moeder van de vrouw van het stel, en zij komt ook hier vandaan en is dus Deense, haar vader leeft ook nog, maar is démenterend, en nu zijn vrouw waar hij 63 jaar getrouwd mee was plotseling is overleden, is dat voor hem erg verwarrend, ook hebben ze op dezelfde dag van de begrafenis nog voorelkaar weten te krijgen dat hij opgenomen kan worden in een verzorgingstehuis.
Nu moeten ze ook nog het huis leeg gaan halen, dus erg veel werk en dat in een tijd van rouw en verdriet wat je ook nog eens moet verwerken.
We wensen ze veel sterkte toe, en zij wensen ons een goede reis verder terug naar Nederland.
Wanneer we bijna bij de haven zijn zien we een zwarte lucht deze kant opkomen, en ik zeg tegen Aafke dat we zo snel mogelijk moeten zien bij de boot te komen, en dan gelijk de fietsen droog naar binnen moeten zien te krijgen.
Dat lukt allemaal net, en dan valt er al snel een flinke hoeveelheid water, zijn wij ff blij dat we op tijd terug zijn van ons fietstochtje.
Tussen 18:00 en 19:00 houd de havenmeester spreekuur, en dus moet ik daar met de plu op naar toe maar als ik daar dan bij zijn kantoor sta is er geen kop te zien, nou dat is fraai, loop ik hier in de regen naar toe en dan is de beste man er niet, het zal hem wel aan de regenbuien zitten denk ik dat hij er niet is.
Ik doe het havengeld ã raison van 140 kronen in de daarvoor bestemde envelop, en ga door de stromende regen met de plu op maar weer naar onze boot.
Dan is het etenstijd, en Aafke heeft weer goed haar best gedaan, en het smaakt weer voortreffelijk.
Terwijl ik mijn verhaal aan het typen ben, gaat het alarm af, en is er iemand die met ons wil skypen, het zijn John en Marina die vandaag de uitslag hebben gekregen van het genetisch onderzoek, en bij geen van hun beiden is er een genetische afwijking gevonden.
Het syndroom bij Ariane is dus ontstaan door een toevalstreffer, en niet door een genetische afwijking van een van de ouders, of dit nu gunstig is weet ik nog niet, want het is een erg ingewikkelde materie.
Even later als ik net de draad van mijn verhaal weer heb opgepikt, gaat het skypealarm weer af, deze keer is het Silvia met de boy's die ons bellen, ook daar kletsen we bijna een uur mee, en dan is het al bijna tien uur en word het tijd om onze kelen te smeren. Met thee hoor, dat andere komt straks wel aan de beurt.


dinsdag 26 augustus 2014

26-08-2014 van Faaborg naar het eiland Lyø.

Vandaag gaan we van Faaborg naar het 10 mijl verder gelegen eilandje Lyø, nadat we vanmorgen eerst even naar de watersportzaak zijn geweest om 6 linkse m12 moeren en 2 linkse m10 moeren, vertrekken we om vijf voor halfeen uit de haven, bijna iedereen is al de haven uit, en even buiten de haven rollen we de Genua maar weer eens af, want om het grootzeil te hijsen voor dit kleine stukje vinden we teveel werk.
Het is mooi zeilweer en er staat om en nabij de 10 tot 14 knopen wind, en het is tot het laatste stukje bezeild tot het kleine haventje van Lyø.
Om halfdrie liggen we in een box, waarbij we worden geholpen door een vriendelijke Deen.
Na een paar broodje's te hebben gegeten zijn we er helemaal klaar voor om het kleine eiland op de fiets te verkennen.


Na de fietsen via de punt van de boot op de steiger te hebben gezet, lopen we de steiger af want het is ons te link om daar op te fietsen.
We brengen eerst maar even een bezoek aan het kantoor van de havenmeester, want misschien staat er ook hier wel een machine waar je kunt betalen met je creditcard, maar nee hoor de beste man komt in eigen persoon het havengeld op de steiger innen.
Wel vinden we er wat foldertje's en ook een plattegrond van het eiland zodat we deze keer niet kunnen verdwalen.


We fietsen eerst maar naar het westen, want daar komt de wind vandaan, en op die manier hebben we het later voor het lapje en komt het ook beter uit met de stroom in onze batterijen.
Het is mooi weer en het fietst heerlijk over de redelijk goed geasfalteerde weggetje's, maar soms gaan ze over in door een tractor ingereden sporen met het puin van oude afgebroken woningen, en wanneer dat ook op is gaat het verder op redelijk droge zandpaden.
Het eiland is slechts vijf mijl lang en twee mijl breed, en na anderhalf uur zijn we het hele eiland rond 
gefietst.


Het is hier echt heel mooi, en we komen hier graag nog eens terug met de kinderen en kleinkinderen.
In het dorpje hebben we gezocht om een winkel, maar zijn hem voorbijgeflietst, of er is hier nergens een winkel.
Onderweg kwamen we bij de klokkestenen, een soort grafheuvel en daar ontdekte Aafke een jong konijn dat helemaal verscholen in het gras onder een struik zat, door zijn schutkleur zag je hem bijna niet, en toen ze hem op de foto zette vanaf 30 cm afstand bleef het beestje zitten zonder ook maar iets te bewegen.


We maken onderweg nogal wat foto's, met onze telefoons, maar helaas heb ik mijn fotocamera vergeten en kan ik nu geen foto's bij mijn verhaal plaatsen.
Wat ik wel kan doen is de foto's via WiFi uploaden naar Picasa en ze later weer downloaden naar mijn IPad, ik ga eens kijken hoe dat gaat via de hotspot hier op de haven.
Nou dat ging gesmeerd via de aanwezige hotspot hier, en jullie mogen nu zoeken om het konijn.
Wanneer we weer bij de haven aan zijn gekomen zien we dat de havenmeester juist bezig is met z'n collecte en dus rekenen wij ook meteen maar even af.
Het kost hier 150 Kronen en dat is ongeveer 21,00 euro.

maandag 25 augustus 2014

25-08-2014 Uit die Gore lucht, en op naar Faaborg

Vanmorgen is het reveille, en staan we om halfacht al naast onze kooi, dat is voor ons in dit koude kwallenland aan de vroege kant.
We beginnen maar met wassen, aankleden, en ontbijten en dat gaat in rap tempo want Aafke wil vroeg weg deze keer.
Wanneer ik alles voor vertrek even naloop en de motorruimte inspecteer zie ik een behoorlijke hoeveelheid water onder de motor staan het is weer de waterpomp voor de interkoeling waarvan de keerring lekt op het teveel ingelopen asje.


Er zit niets anders op dan het ding er maar weer af te halen, en het asje weer eens te bewerken zodat er weer een glad oppervlak ontstaat, daar waar de keerring het asje raakt.
Maar eerst moet het water weer onder de motor weg, Aafke is er met haar kleinere handen beter in dan ik, en dus gaat zij dat wel even doen, intussen demonteer ik de pomp en ga het asje te lijf met schuurpapier eerst 120 dan 240 en als laatste 400.


Na een dik halfuur schuren is het groefje bijna niet meer te zien en ga ik het zaakje dat door Aafke ondertussen is schoongemaakt weer in elkaar zetten, even later plaats ik de pomp weer op het distributiedeksel en doe de kraan weer open, dan zie ik dat er een lek is bij het deksel waar de impeller
achterzit, en zie dat het deksel onderaan niet goed afsluit, dus de kraan maar weer dicht, en het deksel er weer af, ik maak alles nog eens goed schoon en doe er toch nog maar voor de zekerheid wat vloeibare pakking tussen.


Wanneer alles weer op z'n plaats zit, en ik de kraan weer opendoe, is het potdicht, hé hé.
Dan start ik de motor, en Aafke kijkt of er ook nog lekkage is, en dat is er gelukkig niet en ik doe de motor weer uit.
Dan is het tijd om te koffiedrinken, want van al dat geschuur heb ik een droge smoel gekregen, na mijn tweede  kopje te hebben leeg gedronken ga ik het smerige gereedschap schoonmaken en dan is het eindelijk tijd om te vertrekken.
Om 10 voor twaalf gooien we los en vijf minuten later varen we al weer op de Genua in zuidelijke richting.
Om naar Faaborg te zeilen is het exact tegen de wind in zoals gewoonlijk, maar we kunnen hier mooi kruisen want het is hier ongeveer 3 mijl breed en verderop ongeveer 6 mijl.
Omdat de wind wat gaat krimpen kunnen we over de andere boeg een flinke slag maken in de juiste richting, en na later nog één keer overstag te gaan is Faaborg bezeild.
Onderweg komen we nog een Nederlands tweemaster tegen, het de Avatar, en die zijn we al eens eerder ergens tegengekomen.


Om 14:15 liggen we in een box, en met de hulp van twee mannen op de steiger is ook Aafke die voorop staat weer uit de brand, ik kon helaas geen lijn meer om de paal aan de lijzijde krijgen maar dat is geen probleem en die zit er even later ook omheen.
Dan is het tijd voor een alcoholische versnapering en die bestaat uit een jong slokje met wat vreterij erbij.
Ondertussen gaat de telefoon en belt er iemand over het combi instrument van Simrad dat ik op Marktplaats had gezet, hij is verkocht, en ik stuur hem zodra ik thuiskom aan de koper op.
Ondertussen komen er wel zo'n zes Bavaria jachten de haven binnenvaren, het blijkt een flotielje te zijn.
Het aanmeren gaat Spaans, en ik hou mijn hart vast bij sommige manoeuvre's, ze moeten het echt van hulp op de wal hebben, maar er ontstaat nergens schade gelukkig.


Na onze borrel gaan we de stad even verkennen, en ook nemen we maar weer wat boodschappen mee, uit de SuperBrügsen die hier in Faaborg is.
Ik zoek nog even om een stekker met aarding, maar die kan ik nergens vinden, ik zal wel naar een soort Karwei of Gamma moeten, maar dat soort kluswinkels is hier dungezaaid in Denemarken.
We slenteren nog een beetje door de oude stad, en maken nog wat foto's van oude huisje's met stokrozen voor bij de gevels.


Aafke zegt dat ze zin heeft in een softijsje, en ik zeg dan hoef je niet lang te zoeken want je staat er bijna voor de deur, het blijkt weer een Italiaans ijspaleis te zijn met de naam Bellisimo.
Ik ga naar binnen en bestel twee softijsje's middelmaat, Aafke wil er ééntje met arbeismaak, en ik neem gewoon een vanilleijsje.
Tijdens het consumeren van ons ijsje, komt er een zwarte lucht boven de stad langs, maar gelukkig niet boven het deel waar wij op het terrasje zitten.


Na deze heerlijke versnapering te hebben opgelebberd, gaan we richting haven en gaan meteen even langs de automaat voor het havengeld, het kost hier 160 Kronen voor schepen van 11,99 tot 14,99.
Als we bij de boot komen zijn er ondertussen nog meer Bavaria's bij gekomen op enkele plaatsen liggen ze nu dubbel geparkeerd langs de kade.


zondag 24 augustus 2014

Van Lundeborg naar Rantzausminde

Vanmorgen lekker lang uitgeslapen tot wel halftien, maar toen moesten we echt wel uit ons nest komen want oars is de dei wei sizze se.
Eerst maar wassen en aankleden, en dan ontbijten met Deens brood en een Croissantje, hm heerlijk.
Aafke wil even kijken of Marina ook online is om te skypen, maar die is niet online, en dus proberen we John want die is wel online, we laten de telefoon een flinke poos overgaan, maar zonder resultaat en dus gaan we maar opruimen, we zijn nog maar net daar mee bezig of we krijgen een oproep, wij denken dat het Marina wel zal zijn, maar het zijn Jan en Anneke die ons bellen en we praten denk ik wel een halfuur lang met elkaar, het is op het laats al bijna kwart over elf dat we er mee stoppen.
Net als we weer verder gaan met opruimen krijgen we weer een oproep en nu is het Marina die net terug is van de speeltuin met Ariane en Nova.
Ook daar praten we mee tot het bijna twaalf uur is voor we er een eind aan breiën.
Het word nu eerst maar koffiedrinken, en daarna gaan we vertrekken, na de koffie check ik eerst alles nog gauw even, en ontdek dat de koelwaterpomp weer eens heeft gelekt en dus dat eerst ook nog maar even weer in orde maken, dan zegt Aafke dat de drinkwaterpomp niets meer doet.
Nou dat kan er ook nog wel even bij, eerst maar eens controleren of één van de hoofdschakelaars niet per ongeluk is uitgezet, maar nee dat is oké.
Ook is er geen automatische zekering uitgevallen op het schakelbord, en dus pak ik mijn spanningzoeker en ga kijken of er wel spanning is op de pomp.
Er is wel stroom, en er zit ook verder niks los, dan maar de hamer er bij en na een paar klappen tegen de zijkant van de pomp en daar doet ie het weer.
Zo zie je maar schoppen en slaan is soms de oplossing van een probleem.
Het is 5 voor half twee dat we vertrekken van lagerwal en met 20 knopen wind dwars op de boot, en dat kon wel eens niet gemakkelijk worden, omdat de boot slecht naar stuurboord wil met achteruitvaren, maar we wagen het er maar op er zijn geen schepen voor en achter en dus kunnen we weinig schade aanrichten.
Als alle lijnen wegzijn gaat Aafke op de steiger staan om de boot af te houden terwijl ik achteruit vaar,
Het gaat echter beter dan ik had verwacht en we varen zonder problemen achteruit en pas bij de uitgang van de haven zet ik hem in z'n vooruit en varen we de haven uit.
Als alle lijnen en fenders weer zijn opgeborgen rollen we de Genua af en gaan we hoog aan de wind richting Zuid naar Svendborg, even later vinden we dat er toch te veel zeil op staat want de wind varieert steeds tussen de 12 tot 20 knopen wind erg vlagerig weer dus, net als gisteren toen we van Nyborg kwamen.


We rollen de Genua een 50 cm in en nu gaat het een stuk beter, en de voortgang en de koers zijn goed en we lopen gemiddeld om en nabij de 6 - 7 knopen over de grond.
De verheid is 26 mijl maar omdat we toch een aantal keren een slag moeten maken word dat wel 32 mijl vandaag.
De lucht zit vol met buien, en waar je ook kijkt het regent overal, ik ben er weer op gekleed en krijg dan ook zo nu en dan flink wat water op mijn kop.


Als we ongeveer ter hoogte van het vaarwater naar Svendborg zijn krijgen we de wind en de regen recht van voren en Aafke die een poos heeft gestuurd geeft mij het roer maar weer want zij is er niet op gekleed en schiet onder de buiskap.


Er komt flink wat wind uit deze bui en de richting wisselt nogal en ik heb er dan ook moeite mee om het zaakje in het gareel te houden.
Maar net zo plotseling de bui opkwam verdwijnt hij weer en komt de zon er weer door en is de wind terug van 24 knopen naar 12 knopen.
We maken nog één keer een slag maar draaien dan de Genua weg en starten de motor om precies vier uur.


Het haventje waar ik naar toe wil ligt zo'n vijf mijl Svendborg voorbij en dus moteren we door het nogal kronkelige vaarwater, want zeilen is hier bijna niet te doen I.v.m Bossen langs de beide oevers.
Na Svendborg komen we onder een brug door die Fynen met het eiland Tasinge verbind, de doorvaart hoogte van de brug is 33 mtr en daar passen wij met onze 18 mtr wel onderdoor.
Even later ziet Aafke het haventje al en varen we er op af, maar het is er behoorlijk vol en er is weinig ruimte om te manoeuvreren, en de twee plekken aan de buitenkant waar we mooi hadden kunnen liggen staan op rood en dus varen we naar de andere Haveningang aan de andere kant, maar daar is het nog voller en de boxen die leeg zijn zijn te smal voor ons.
Ik kijk nog maar weer eens even op de kaart en zie dat er een paar honderd meter verder ook nog een haventje is, dus gaan we daar maar eens ons geluk beproeven, maar als we dichterbij komen zie ik het direct al, erg vol en geen ruimte om te draaien en dus varen we maar weer verder het is nu onderhand halfzes en dus kijk ik maar weer op de kaart en ja twee mijl verder is ook nog een haven bij het plaatsje Ballen.
Het plaatsje ligt in een kleine baai, en wanneer we de haven voorzichtig binnenvaren zie ik wel enkele plekken waar we zouden kunnen liggen, maar allebei met een rood bordje, shit en nog eens shit.
Dan valt mijn oog op een steigertje, maar daar ligt al een jacht tegenaan, en de overgebleven ruimte erachter is geen 12 meter meer, maar hooguit 8 meter.
Enfin wie niet waagt die niet wint, en ik vaar langzaam er naar toe, de mensen van het bootje wat er al ligt zijn erg vriendelijk en behulpzaam, en als wij half en half vastliggen gaan ze hun boot een paar meter verhalen naar voren, en zo steken we nog maar twee en een halve meter buiten de steiger.
Het is nu zes uur en na alles te hebben beredderd is het tijd voor een Shinken Häger, helaas zitten er nog maar twee borrelglazen in en is onze geliefde kruik leeg.
Om kwart voor zeven en na nog een glaasje oude korenwijn wil Aafke de Macaroni in de magnetron doen en daarvoor ga ik de Duitse spring aanbrengen ( stroomkabel voor de leken ) en een tien minuten later zitten we alweer te schransen, maar ditmaal niet weer zoveel als eergisteren, want dat heugt me nog steeds.
Na het eten gaan we eens kijken waar en hoe we het havengeld moeten betalen, wanneer we aan het begin van de steiger komen staat er een bord waarop staat dat we via de telefoon moeten betalen !?.


Ik lees het nog eens goed na, maar ik snap er niks van, want hoe kun je nu per telefoon betalen ?.
Er staat ook geen nummer bij dus hoe dit moet mag Joost weten.
Ook staat er dat je voor 22:00 uur moet betalen, en of anders morgenvroeg, betaal je niet, en krijg je controle dan moet je ok nog een boete betalen!!!!!.
Ik loop nog even door en zie dat er bij de laatste steiger ook nog zo'n bord staat, maar daar staat een tekeningetje bij waar de plaats staat aangegeven waar je kunt betalen.
Dus lopen Aafke en ik daar maar eens naar toe, en door een deur open te doen komen we in een schuurtje waar een telefoon hangt, nu valt het kwartje bij mij en ik neem de telefoon van de haak, maar krijg geen beltoon, het ding is zo dood als een pier.
We kijken nog eens rond en zien dan enveloppen liggen en ook een papier waar op staat dat het havengeld voor alle schepen ongeacht hun lengte hetzelfde is namelijk 100 kronen.
Ik pak mijn beurs uit mijn zak en ik heb warempel nog twee briefje's van 50 kronen erin zitten, die ik in de envelop doe en ik schrijf de bootnaam en de datum op de voorgedrukte envelop en doe hem in de daarvoor bedoelde gleuf van een RVS bus met een groot hangslot erop.


Zo dat is ook weer opgelost, alhoewel de borden wel wat duidelijker hadden kunnen zijn.
We gaan maar weer aan boord, en brengen de avond verder door met lezen en puzzelen, morgen maar eens de omgeving verkennen en misschien wel een eindje fietsen als het weer het toelaat.

,







24-08-2014 Dagje klussen en fietsen in Ballen op Fynen.

Vanmorgen rollen we om 10:00 uur uit de kooi, nadat ik er al even eerder uit was geweest om de geit te verzetten was ik maar weer even achter Bornholm gekropen zoals Zeelui wel eens zeggen.
Nu eerst maar even een bakje thee, en dan ontbijten, wanneer we alles weer achter de rug hebben ga ik me wassen en aankleden vervolgens zoek ik mijn gereedschap bij elkaar om de verstaging wat aan te draaien, want gisteren met die harde wind zag ik dat de stagen aan de leizijde behoorlijk slap hingen
Wanneer ik buiten kom stinkt het godsgruwelijk, het lijkt wel of hier een rioolbuis in de haven uitkomt, maar al snel heb ik de oorzaak gevonden, het is dezelfde stank als bij ons op het wad en ook hier is dat het geval, geen wonder dat er weinig mensen deze haven aanlopen, nou ik ga maar aan het werk.
Na het verwijderen van de splitpennen, geef ik ze twee slagen, zowel aan stuurboord als aan bakboord
Voor mijn gevoel staan ze nu allemaal even strak, en ik hoop dat de rek er nu eens uit is, ik heb trouwens echt geen idee hoelang dat duurt met nieuwe verstaging.
Ondertussen komen er allemaal mensen het haventerrein op want er is hier vandaag een feestje van de zeilclub, nou die treffen het niet met dit weer, de tent waait bijna de lucht in en het regent behoorlijk.
Nu ga ik eerst maar even een bakje doen, en dan ga ik wat doen aan de waterlekkage bij het schuifluik, dat ik er nu mee aan de gang ga komt mooi uit, want even later regent het jonge katten, en ben ik blij dat mijn klusje aan de verstaging droog is verlopen, en ik kan dit zonder nat te worden vanonder de buiskap doen.
Wanneer ik een stuk polypropuleen heb verwijderd boven het schuifluik zie ik het probleem, er zit een behoorlijke naad tussen de garage van het schuifluik en de voorste plaat waar het raam in zit.
Nadat ik alle groene aanslag en andere vuiligheid heb verwijderd, maak ik het allemaal goed schoon met aceton zodat de kit die ik aan ga brengen maximale houdkracht krijgt.
Dan is het zover en ga ik het naadje dichtkitten, ik heb gelukkig nog een halve patroon en dat is precies genoeg voor deze klus.
Na het kitten ga ik de bovenplaat, en de frontplaat met de instrumenten erop weer aanbrengen, en zo is er niets meer van te zien.
Aafke is maar wat blij dat ik klaar ben met mijn klusje, want ze wil de fietsen naar buiten brengen om dat we zo meteen een eindje gaan fietsen in de omgeving, en tegelijk ook even wat boodschappen willen halen.


Het regent gelukkig niet meer maar het waait nog steeds tussen de 20 en 25 knopen en dat neemt natuurlijk extra stroom, en ook is het hier behoorlijk heuvel op en heuvel af.
Na een halfuur te hebben gereden is mijn batterij al niet zo vol meer, maar we kunnen ruilen van accu zoals we wel eens vaker hebben gedaan, en wanneer we bij de winkel zijn van Dagli Brügsen ruilen we van accu.


Nadat we onze boodschappen op de fietsen hebben gestouwd, gaan we eerst een stuk langs de hoofdweg, maar Aafke wil graag via wat landweggetje's fietsen, nou dat doen we dan maar en al gauw staan we aan de kant van de weg brummels te plukken die hier welig tieren.
Dat de meeste eraf zijn komt niet door de wind, maar doordat er al diverse plukkers ons voor zijn geweest.


Ook komen we pruimenbomen tegen maar die zijn praktisch leeg, en wat op de grond ligt is beurs.
Om halfzes zijn we weer op de haven, en na de boodschappen te hebben opgeruimd en de fietsen aan boord te hebben gebracht nemen we maar weer eens een blonde rakker I.p.v Shinken häger.
Aafke maakt wat worstebroodje's met frankfurters klaar en een kop soep en als sluitstuk dubbelvla met slagroom.
Zo mensen, deze dag zit er ook weer op, en ik hoop dat het morgen minder waait en ook droog blijft.