PAGEVIEUWS

donderdag 7 augustus 2014

Klusdag in Brunsbúttel voor o,a, de dieptemeter en een nieuwe grootzeilval.

Vanmorgen na een onrustige nacht word er om kwart vor tien op de boot geklopt, het zijn onze Duitse buren die graag om 10:30 weg willen, want dan komt er een groot schip in de sluis en daar kunnen dan ook meteen een tiental jachten gelijk mee naar buiten worden geschut.
Aafke en ik wassen onszelf, en gaan dan verkassen naar de andere kant van de haven waar nu bijna geen enkele boot meer ligt.
Zo gezegd zo gedaan en een kwartier later liggen we met wat hulp van andere schippers weer vast.
Dan is het tijd voor ons ontbijt  en even later zitten we ons brood aandachtig te bekijken want er zit hier en daar een plekje schimmel op.
Ook Karel onze papegaai geeft aan dat hij wel een korstje brood met anijshagel wil, en later krijgt hij er ook nog een paar met Jam hij vind het heerlijk en zijn oogpupillen gaan van groot naar klein.
Aafke gaat alvast bezig met de boodschappen, en gaat eerst ff checken wat er nog allemaal is, want ze heeft wel alles op papier gezet, maar ook heeft ze vergeten dingen eraf te strepen en dat is niet erg handig.
Ik ga mijn weblog afmaken, zodat ik straks alles in één keer bij de computerwinkel op het www kan zetten.
Aafke gaat nu eerst het water onder de motor weghalen want de koelwaterpomp lekt nog steeds druppelsgewijs, maar na een dag staat er toch weer meer in als je denkt.
Dan begint het opeens te regenen, en krijgt Karel die buiten staat een heerlijke onverwachte douche.
Aafke zet hem wat dichter onder de buiskap en dat is maar goed ook want het komt nu ff met bakken naar beneden.
Aafke gaat als het weer droog is op de fiets naar de Lidl om boodschappen te halen, en ik begin met de zender van de dieptemeter te verwijderen onder de buiskap, en ik plaats hem nu tegen het hoofdschot aan waar hij zicht heeft naar buiten zodat de radiosignalen zo weinig mogelijk worden belemmerd op hun weg naar de instrumenten die op de stuurstand zitten.
Om de kabels onzichtbaar te maken, moeten ze door één van de slingerpalen en dat is nog een flinke klus en om dat netje's te doen  kost het dan ook weer veel tijd en zweet, want het is vandaag erg broeierig.
Aafke is ondertussen ook weer op komen dagen, en gaat mij helpen de boel af te maken, want bij sommige dingen kan ik het niet alleen af.
Ze heeft ook een nieuwtje, namelijk dat Peter van de Colombia aan de overkant van de haven ligt.
Als we dan klaar zijn, komt even later Peter aan boord, en we gaan lekker even bijkletsen over hun en onze belevenissen en drinken een biertje, even later komt zijn dochter Isa ook langs want die wil de papegaai graag horen praten, maar helaas als ik erbij ben zegt hij nooit een bekvol.
Even later komen zijn vrouw, Hillie en zijn zoon Jelle ook aan boord, maar niet nadat ze de boot naast ons hebben bekeken, want dat is namelijk ook een Engelse klassieker die in dezelfde kleuren is geverfd als hun boot, het was mij ook al opgevallen dat het een mooi gelijnd schip is net zoals die van Peter.
Ondertussen is het halfacht geworden, en we moeten nog warm eten, dus gaan onze gasten weer van boord, en we wensen elkaar een goede reis toe.
Nadat we gegeten hebben gaan we de nieuwe val inscheren, Aafke naait de beide einden aan elkaar en dan trekken we met de oude val de nieuwe erin, ik maak een nieuwe takeling op het andere eind waar de sluiting aan komt die aan het hijsoog van het zeil komt te zitten.
Ondertussen maakt Aafke de elastieken klaar waar de kegel aan moet komen wanneer we motorsailen
We ruimen daarna de boel op en gaan aan wal om een softijsje te halen maar helaas is de zaak al gesloten en gaan we aan boord maar iets lekkers maken, het worden perziken met een toetje van dubbelvla en slagroom, en dat smaakt bijna hetzelfde als een softijsje.
Morgen gaan we onderweg de boel wel verder opruimen want om bij mijn spullen te komen moest ik het bed in de voorpunt helemaal overhoop halen, en dus verkassen we nu maar naar de bakboord achterhut.
We willen morgenochtend om een uur of acht richting Kiel waar we ongeveer 10 uur over doen op de motor, en als alles goed gaat zijn we er dan om 18:00 uur.


Van Helgoland naar Brünsbuttel op 06-08

Vanmorgen werden we gewekt door geklop op de boot, we moeten eruit want het schip waar we tegenaanliggen moet verkassen want hun buurman die tegen de wal ligt wil vertrekken.
Omdat onze buren op de Mees Toxopeus ook weg moeten maken wij ook maar los en gaan kijken waar we dan eventueel weer vast kunnen maken.
We brommeren maar wat heen en weer, tot de beide schepen weg zijn en zien dat een Zwitsers schip aan het verhalen is naar de hoek van de haven waar net een motorboot uit Lauwersoog is vertrokken.
Ik vaar bij ze langs en vraag of we straks als ze op hun plek liggen aan hun mogen vastmaken.
De schipper heeft er geen bezwaar tegen dat we langszij komen liggen als zij klaar zijn met aanmeren.
Het duurt allemaal wel een halfuur voor we eindelijk weer vastliggen en dan kunnen we eerst ontbijten en vervolgens een streek om de kop en daarna gaan we diesel tanken bij Rickmers.
Ook ga ik tussendoor nog even naar de havenmeester om voor vannacht te betalen, als die dan in zijn computer kijkt zegt hij dat we vorige keer in mei niet hebben betaald.
Ik zeg dat ik wel degelijk heb betaald en dat hij mij de vorige keer ook al met een verhaal aan kwam dat ik een vorige keer niet had betaald en dat hij dat toen had doorgestreept.
De havenmeester zegt dat hij dat inderdaad heeft gedaan maar dat ik die keer toch langer dat 24 stunden in de haven heb gelegen.
Om kort te zijn geef ik de man het voordeel van de twijfel, en betaal hem 28 euro en zeg tegen hem dat we dus nu kiet zijn.
Ook loop ik nog even bij het bord met het weer van deze dag langs en het word vandaag zuidenwind 4-5 met uitschieters tot zes Bft.
Dan ga ik ook nog even langs de drankwinkel voor een kruik korenwijn, en neem meteen ook nog een kruik schinkenhäger mee om eens te proberen.
Dan gooien we los en varen naar het tankstation van Rickmers om diesel te tanken het kost hier 1 euro en zeven cent de liter, we zijn niet de enigsten want er zijn nog vier wachtenden voor ons, als we dan aan de beurt zijn gaat er 121,8 liter diesel in de tank, vervolgens ga ik na het tanken binnen in de winkel afrekenen en neem gelijk 30 Meter Lijn mee voor een nieuwe val voor 3 euro per meter en nog 6 m elastiekkoord en drie klemmen voor het ophangen van de kegel als we motorsailen.

    We laten Appie onderweg het stuurwerk doen, en dat kan hij veel beter dan wij dat doen.

Om 11:11 uur varen we de haven uit en trekken de Genua ervoor, om koers te zetten naar brünsbuttel
Het waait tussen de 15 en de 20 knopen en het is precies bezeild op 2 mijl na, die we later als de wind weg is gezakt naar onder de 10 knopen, op de motor goedmaken.

    Aafke schrijft een aantal kaarten voor mensen die jarig zijn.

Om 15:30 gaat het oliezeil aan tot 18:15 en daarna zeilen we weer tot ongeveer 20:30 dan gaan de laatste mijlen naar de sluis op de motor, en wanneer we daar dan bijna zijn staat het witte licht al te knipperen en kunnen we zo de sluis binnenvaren.

    Deze meneer is 366 meter lang en 46 meter breed

Het schutten duurt deze keer erg lang en we weten ook niet waarom, maar om even over negenen laten ze ons weer vrij, en kunnen we een plekje gaan zoeken in de naast de sluis gelegen haven.
Om vijf minuten voor halftien meren we aan naast een behulpzame Duitser, die zelfs voor ons als derde boot een lijn naar de wal brengt.
Ondertussen komt ook der Hafenmeister langs en ik betaal voor 12 m lengte 10 euro.
Dan is het tijd voor een borrel en we proberen onze nieuwe schinkenhäger maar eens uit, nou die smaakt bijna net als de korenwijn die ik ook heb meegenomen uit de winkel, het verschil zit hem alleen in de prijs de korenwijn kost 17,50 en de Schinkenhäger kost 5,50 dus dat weten we voor de volgende keer.

 

Borkum naar Helgoland op 5 augustus

Vanmorgen hoefden we niet zo vroeg uit de veren want HW Borkum is vandaag om 11:55 en om de stroom mee te krijgen moeten we om de geldzakplaat heen en dat is ongeveer 14 mijl in noordwestelijke richting.
We verlaten na een lekker ontbijt om kwart voor tien de haven, en een kwartier later zijn we bij het sectorlicht dat aan het einde staat van de Fisherbalje (dat is de leiddam) de wind is NW. en dat word dus wind tegen stroom wat korte steile golven opleverd, en zo nu en dan komen we bijna stil te liggen doordat we tegen een paar golven oplopen.
Toch zijn we na 1 uur en 3 kwartier bij de Geldzakplaat en gaan er aan het eind overheen er staat dan op dat moment genoeg water en daarna gaan we een koers voorliggen van 56 graden.
De wind is hier op zee een stuk minder dan aan de kust en als we de Genua erbij trekken lopen we ongeveer 2,5 tot 3 knopen, we besluiten om het grootzeil er ook maar bij te zetten maar ik heb er weinig vertrouwen in dat we boven de 4 knopen uitkomen.
Als het grootzeil er ook bij staat begint het toch een beetje te lopen we maken nu tussen de 4 en de 4 en een halve mijl op het log.
Helaas komt er snel een einde aan en we rollen de Genua weg en de motor er maar weer bij en zo motorsailen we met een snelheid van 6,5 tot 7,5 knopen richting Helgoland.
Ondertussen is het 12:00 uur en gaan we koffie drinken met een broodje erbij, het is rustig op zee en we laten het werk over aan Appie de stuurautomaat en zo kunnen wij wat lezen en zo nu en dan kijken of er ook schepen op ramkoers liggen, en niet te vergeten de tonnen die op onze weg liggen.
Karel is voor het eerst mee op reis, en hij fluit het hoogste lied.
Het is nu bijna 14:00 uur en Helgoland is nog zo'n 50 mijl dat word dus laat vanavond, maar naar Norderney is geen optie want dat is nu lagerwal en er staat nogal wat swell en om dan door het zeegat de schluchter te gaan lijkt mij niet verstandig.
Om 18:00 uur bereiken we dan eindelijk de boei die we moeten ronden om naar Helgoland te varen ondertussen zitten we middenin een aantal grote schepen die voor en achter ons langs varen, er ligt er gelukkig geen een op ramkoers en ik hoef maar een keer mijn koers te verleggen om voor een langs te gaan.
Ook kan nu eindelijk de motor uit omdat we nu hoog aan de wind moeten zeilen met een koers van 15 graden, we lopen nu onder zeil 5,5 tot 6,0 knopen over de grond en ik schat onze aankomsttijd om een uur of negen.
Onderweg worden we ingehaald door een Zweeds jacht, die aan het motorsailen is wat eigenlijk niet hoeft want er staat een mooi windje, maar de schipper heeft zeker haast.
Wij varen om 21:10 de voorgaven in en als Aafke het grootzeil laat zakken, leg ik de eerste drie slagen voor haar op de giek omdat zij daar niet zo goed bij kan.
Als het zeil dan is opgedoekt, en de landvasten en tenders hangen maken we vast aan een Nederlands  houten schip met de naam Mees Toxopeus.
Aafke roep een keer van "is er iemand aan boord" waarop er gelijk drie kerels opspringen om haar te helpen bij het aanmeren.
Ik zeg tegen de schipper dat het wel toevallig is dat jullie boot Mees Toxopeus heet en dat wij jarenlang in de haven van Oostmahorn hebben gelegen met onze boot.
Om 21:20 liggen we vast, en na schoon schip te hebben gemaakt nemen we allebei een blonde rakker
op de goede, en behouden aankomst op Helgoland.

Harlingen naar Borkum op 4 Augustus

Klokslag zes uur gaat de Noorderhavenbrug open en gaan we na enige andere schepen voor te hebben gelaten door de brug.
We varen tussen de havenhoofden door om 10 over zes, en er staat geen kakkert wind dus houden we het oliezeil aan om naar Vlieland te gaan.
Het is laagwater om 09:30 daar en dus moeten we daar om die tijd heen te zijn zodat we dan ook weer de stroom mee hebben naar het oosten.
Het loopt geweldig en we zijn ruim op tijd bij de gronden van de stortemelk en om kwart over acht gaan we onze koers verleggen, helaas is er nog steeds geen wind en dus brommeren we maar door.
Om 14:00 uur zijn we al bij de verkenner van het Westgat, en we besluiten om maar door te gaan naar Borkum.

Bij het Huibertgat aangekomen volgen we de midvaarwatertonnen, maar er zijn wel wat veranderingen aan het eind, eerst kom ik twee kardinale tonnen tegen die op mijn kaart een flink eind verder liggen,en ook ligt daar nog een midvaarwaterton na de nr:5 en ook daar vlakbij een noordcardinale die ik op mijn kaart niet te vinden is.
Ik zie een ander jacht een eindje voor ons ook zijn koers verleggen in noordelijke richting om boven de noordcardinale ton langs te gaan, en ook ik ga daar langs, ik weet uit ervaring dat de diepten hier in het Horsborngat erg aan verandering onderhevig zijn, en neem geen enkel risico.
We hebben nog steeds stroom mee en pas op een mijl afstand van de Fisherbalje krijgen we hem tegen. Om precies 18:10 varen we de Fisherbalje in en een kwartier later de haven.
Er is veel drukte in de haven, allemaal snelle schepen die af en aan varen tussen de in aanbouw zijnde windmolenparken hier voor de kust.
Ikzelf ben mordicus tegen deze geldverkwistingen en horizonvervuilende ondingen, ze kunnen beter het geld besteden aan kerncentrales die werken op Thorium die hebben geen last van gevaarlijke afvalproducten zoals de huidige kerncentrales die wel deze vervuiling hebben.
Om zeven uur zitten we aan de macaroni, waar Aafke naar mijn mening wat teveel gember in heeft gedaan en ik moet het met bier afkoelen want de smoel staat me in de brand.
We gaan vanavond niet meer de wal op en gaan voor een keer vroeg naar bed en we liggen om halfelf al in de voorpunt, want de fietsen liggen in onze bakboordhut.
Morgen kunnen we uitslapen want we hoeven pas om een uur of halftien weg.

maandag 4 augustus 2014

Naar de Paardedagen in Driezum

Het is vrijdag, en we gaan voor de afwisseling maar eens wat anders doen dan klussen, we gaan naar de paardedagen in Driesum -Wouterswoude, het ligt in de bedoeling om er om tien uur te zijn maar dat word tegen twaalfen dat we er zijn.
Voor we weggaan vraagt Aafke of we ook paraplu's en regenkleding mee moeten nemen, waarop ik antwoord van nee, want volgens mij blijft het droog maar er kan een buitje vallen.
Als we Leeuwarden uitrijden begint het te miezeren en even later word het toch wel meer dan een buitje.
We besluiten om maar nieuwe paraplu's te kopen in Veenwouden want dat ligt op de route, even later parkeer ik de auto bij het winkelcentrum en gaat Aafke op jacht naar de tegen de regens.
Ze komt met niets terug, want er zijn hier geen winkels die dat verkopen dus gaan we naar De Westereen en daar slagen we wel, dus nu op naar Driesum.
Na de auto te hebben geparkeerd kijk ik of van onze meegebrachte fietsen de accu's wel vol zijn nadat ik de batterijen heb gecontroleerd blijken ze allebeide leeg te zijn
dat is ff balen, nu moeten we alles lopen en daar word ik niet blij van, maar misschien is het wel ff goed om de wrakke knieén wat los te maken en ook de stijve heupen kunnen wel wat beweging hebben.
Dus de paraplu's op en naar het feestterrein, waar de start is en ook hindernis nr:1.
Wanneer we daar aankomen komt ook net de Burgemeester er aan in een koets met paarden er voor, en die gaat een toespraak houden.
De Burgervader blijkt een zeezeiler te zijn, maar ook de paardensport heeft zijn belangstelling en dit is toevallig de 25 ste keer dat de paardedagen worden gehouden en het is uniek, dat dit allemaal tot stand word gebracht door vrijwilligers.
Er zijn dit jaar 134 inschrijvingen en er komen er zelfs aanspanningen uit België.
Het miezert nog steeds, en de paraplu's zijn hun geld meer dan waard, en zo lopen we van de ene naar de andere hindernis.
Het is zoals altijd weer spectaculair om de paarden en pony's de hindernissen te zien nemen vooral de kittige Hackneypaardje's zijn schitterend om te zien, we genieten dan ook met volle teugen van dit samenspel tussen mens en dier.
Om van hindernis 3 naar 4 te komen moeten ook wij een hindernis nemen, want de centrale as, de vierbaansweg komt dwars door Damwoude te lopen en gaat I.v.m. geluidsoverlast onder de voorweg door, en er is een gat gegraven van wel 15 meter diep waar het diepste punt dan komt.
Hierdoor moeten wij een heel eind omlopen ik denk wel 2 x 500 meter.
Ook moeten we er op de terugweg weer langs, maar daarna gaan we naar de auto en doen de rest van de hindernissen maar met onze vierwieler.
Omdat ik hier vele jaren heb gewerkt, ken ik hier erg veel mensen en komen we regelmatig bekenden tegen waar we dan ook weer een poosje mee staan te praten over die goede oude tijd.
Ook komen we Jan Pieter  den Hartogh tegen en die nodigd ons uit om s'avonds langs te komen voor een biertje.

   Bij Jan Pieter aan het bier tijdens de paardedagen in Driesum- Wouterswoude.

Het is op het laatst al halfzeven, en tijd voor een hapje en een ijsje, na dat te hebben weggewerkt gaan we naar Jan Pieter zijn huis toe, maar er is zoveel veranderd in dit dorp dat ik de Tom Tom moet gebruiken om de Singel te vinden.
Eenmaal aangekomen worden we met open armen ontvangen, en het bier is heerlijk op temperatuur
we vervelen ons geen moment met de Driesumers, de Amelanders, en de paardemensen uit Nijkerk.
De broer van J. P. Wim laat me de werkplaats, en het museum zien en ik moet zeggen dat J.P. het aardig voor elkaar heeft hier, samen met zijn zoon Gerrit die hier als ZZPer een werkplaats heeft.
Ook heeft hij in de loop der tijd veel dingen verzameld die nog goed te gebruiken zijn.
Ook de loods die hij met behulp van vrienden gebouwd heeft is zwaar uitgevoerd en dat mag ook wel als je ziet wat er allemaal op de zolderverdieping ligt.
Hij heeft er zelfs een loopkat in die een ton aan gewicht kan tillen.
Ook heeft hij veel ruimte om het huis, doordat hij een aantal keren er een stuk bij heeft gekocht toen dat te koop kwam.
Om halftwaalf nemen we afscheid van onze vrienden en zijn om halfeen s'nachts weer in Franeker.





Charter naar Terschelling 1-3 Augustus

Nadat we onze ankerbak weer op orde hebben, gaan we met een groepje jongelui van
tussen de 25 en 32 jaar een lang weekend naar Terschelling toe.
Het blijkt een vrijgezellenfeestje want een van de boy's stapt binnenkort in het huwelijksbootje
We maken na overleg met de havendienst op kanaal 11 vast aan de steiger voor watertaxi's en reddingsboten, we hoeven daardoor geen twee keer door de brug van de Noorderhaven.
Om drie uur is het groepje compleet, en is alle bagage aan boord, en dat is nogal wat voor een weekendje Terschelling maar wij hebben er gelukkig geen last van want ze stouwen het maar in hun eigen slaapcabine.
Even over drieën vertrekken we uit de haven en er staat weinig wind dus dat word weer oliezeilen, als we de Westmeep invaren komt er een klein beetje wind en gaan we verder onder zeil het gaat niet hard en de boy's hebben het over zwemmen, en dus moedig ik ze wat aan door te zeggen dat ze wel aan een paar fenders achteraan de boot door het water kunnen worden gesleept.
Nou dat lijkt de heren wel een strak plan, en even later hangen ze met veel geschreeuw en gejoel als een stel kleuters achter de boot aan.
Het water is 22,5 graden en dat is denk ik wel lekker, ze klimmen via de zwemtrap weer uit het water en springen er bij de preekstoel weer in.Intussen is de wind nu helemaal weggevallen en ik start de motor en breng de snelheid geleidelijk op 3 knopen, maar daardoor gaan hun zwembroeken afzakken en dus ga ik maar weer wat langzamer varen.
Na een halfuur vinden ze het welletje's en komen ze uit het water want ze beginnen het koud te krijgen en staan te trillen op hun benen.
Even later zitten ze al weer aan een biertje, en varen we de slenk binnen, we krijgen nu wel de stroom tegen maar dat is helaas niet anders.
Om zeven uur varen we de jachthaven binnen en worden door een havenmeesteres met een zodiak naar een ligplaats gebracht, omdat we in de slenk al een door Aafke gemaakte Chili Con Carne naar
binnen hebben gewerkt taaien de mannen gelijk af om de door hen gereserveerde fietsen op te halen.
Om halfelf komen ze alweer terug aan boord en gaan we met z'n allen lekker buiten zitten met een
biertje en of een korenwijn.
Dan word het tijd om naar kooi te gaan, en twee man gaan dat ook doen, maar de rest wil liever in de natuur slapen, en vertrekt met slaapzakken en matje's richting het groene strand.
Zaterdagmorgen slapen we ons een gat in de dag, na al die alcoholische op en neertje's is dat ook geen wonder ook de natuurvrienden komen weer aan boord en we gaan om 11 uur ontbijten.
Na het ontbijt duiken ze allemaal de koffer in om wat slaap in te halen, en gaan dan zoals afgesproken om 13:00 de deur uit want ze willen een flink eind gaan fietsen.
Ook Aafke en ik gaan onze fietsen naar de wal brengen, en als we dan de driehonderd meter lange steiger hebben gelopen met de fiets, komen we er achter dat onze accu's nog aan boord liggen shit en nog eens shit.
Ik bied aan om ze op te halen, maar daar wil Aafke niets van weten ik haal ze wel zegt ze, ga jij maar
even in de schaduw zitten.
Na 20 minuten komt ze er weer aan en kunnen we vertrekken we fietsen maar langs het water want
dat geeft in ieder gevel nog wat koelte en het is ook vlak, terugweg gaan we wel bultje op en bultje af
Op een gegeven moment wil ik eigenlijk wel linksaf naar een dorpje toe voor een softijsje, maar
Aafke wil nog wat verder doorfietsen, ik zeg tegen haar dat we dan misschien straks een lege accu hebben en dan trappen deze robuuste vouwfietsen verrekte zwaar.
Maar ze weet haar zin weer te krijgen, pas bij Midsland gaan we de dijk over, en zijn we ook nog zo gek om naar zee te fietsen naar het strandhuis Heartbreak Hotel.
Maar als we daar aankomen en eens achterom kijken zien we dat er regenbuien op komst zijn en maken gelijk rechtsomkeer.
We proberen de buien voor te blijven en dat lukt ons ook nog, maar wanneer we ons softijsje zitten op te slikken begint het te druppen en dus kiezen we het hazepad.
Het is vanaf hier nog acht kilometer naar Terschelling- West en na twee kilometer houden onze accu's het voor gezien en moeten we tegen de wind en de regen in fietsen, ik zei nog tegen Aafke dit kult ons dat te ver doorfietsen, en nu moeten we er plat voor.
We zetten flink door, en ook schuilen we een aantal keren als er toevallig een boom staat aan deze
kale weg maar het komt er op neer dat we sijknat en moe op de boot aankomen
We halen de accu's en de zadels er af en brengen die eerst aan boord en daarna de fietsen daardoor
zijn ze een stuk beter te tillen.
Nadat we de fietsen geparkeerd hebben tegen de grannybars gaan we naar binnen om droge kleren aan te trekken, het is ondertussen al zeven uur, en we gaan een hapje eten, want de boy's zorgen zelf voor eten en komen laat thuis hebben ze gezegd.
Wij kijken wat televisie en lezen wat, maar Aafke's ogen vallen regelmatig dicht, en we besluiten om maar naar kooi te gaan, het is ondertussen ook al weer halfeen geworden.
We liggen ongeveer een uur en dan horen we gestommel aan dek en jahoor daar zijn ze, ze doen gelukkig erg rustig maar er zijn nu twee jongens die nu ook wel een nacht in de duinen willen doorbrengen we horen ze tenminste zoeken om de matje's.
Aafke gaat er maar even uit om ze aan hen te geven want ze had ze opgeborgen en dan gaan er deze keer twee het bos in de anderen zoeken hun kooi op na nog wat korenwijn te hebben geconsumeerd
Nadat iedereen ligt te snurken, vallen ook wij weer in slaap en worden Zondagmorgen om 09:30 wakker.
Het plan is om tussen twaalf en dertien uur te vertrekken, want dan hebben we nog wat stroom mee naar Harlingen, en nadat iedereen heeft gedouchet en ontbeten vertrekken we richting Harlingen.
Het eerste stuk is tegenwind, maar vanaf de slenk is alles bezeild en we komen om een uur of zes aan en varen meteen door naar de Noorderhaven.
Twee man halen de auto's op en de anderen brengen alvast de bagage op de wal, na nog te hebben koffie gedronken gaan ze vertrekken naar Utrecht en Rotterdam.
Wij hebben met deze groep erg veel lol gehad, en ook van hun kant vonden ze het een relaxt en gezellig gebeuren.
Aafke heeft ze wel flink verwent moet ik zeggen, maar dat werd dan ook erg gewaardeerd
Aan hun te horen willen ze volgend jaar nog wel een keertje mee naar Helgoland.