PAGEVIEUWS

maandag 16 juni 2014

Eindelijk op weg

Vandaag zijn we dan eindelijk zover dat we kunnen vertrekken, om kwart over negen gaan de landvasten los en varen we de haven uit op naar de sluis, we hoeven niet lang te wachten en als de twee schepen die er in lagen eruit zijn varen we naar binnen.
Het is even weer wennen om aan te leggen aan hogerwal en we raken met de preekstoel net even de sluiswand, na nog even gewacht te hebben op een motorsailer gaat de deur dicht en schutten we z'on halve meter omhoog.
Als we na een kwartiertje bij de brug van Engwierum aankomen, laat de sluiswachter ons daar 10 minuten wachten, ik roep hem uiteindelijk maar via de marifoon op en krijg op mijn vraag alleen maar gekraak en ruis te horen maar hij zet nu wel het licht op rood/groen, hij heeft me dus wel gehoord.
Om 10 over 10:00 varen we eindelijk door de brug, bij Ee aangekomen gaat het een stuk sneller en kunnen we doorvaren zonder vaart te hoeven verminderen het kan dus ook wel snel!.
Om goed 11 uur zijn we bij Dokkum en 20 minuten later zijn we er alweer doorheen, maar bij Birdaard moeten we wel een halfuur voor kant blijven wachten.
Het is 13:10 als we Birdaard binnenvaren, en er zijn twee Duitse motorjachten voor ons die we al vanaf Dokkum volgen.
Als we bij Tergreft op wat breder water komen vaar ik er één voorbij want ze varen nog geen 5 knopen en dat kan wel wat sneller, de andere Duitser is al uit zicht maar vlak voor Leeuwarden zit ik weer achter hem en kunnen we gelijk door de EEbrug.
Dan komen we bij de Noorderbrug en daar staan de lichten op Rood/Groen, maar even later gaan ze op enkel rood er schijnt iets niet in orde te zijn bij de brug want de twee schepen voor mij gaan aanmeren aan de kade en dat doen wij dus ook maar.
Ik hoop dat het probleem snel is opgelost want anders zijn we het haasje, omdat de bruggen een spertijd hebben van 16:00 uur tot 18:00 uur en het is nu 15:05 uur.
Opeens gaan de slagbomen dicht en even later gaat de brug omhoog, maar hij gaat net zo snel weer naar beneden, proefdraaien denken we, en jahoor de lichten gaan nu op Rood/Groen en even later gaan de slagbomen ook en dan kunnen we, nadat de brug omhoog is er door.
Ondertussen is het wel halfvier geworden dus gaan we het nog wel halen voor vier uur want we hebben nog vier bruggen te gaan voor we Leeuwarden uit zijn.
Het heeft er om gespannen, want bij twee van de vier bruggen lieten ze ons lang wachten maar we hebben het gered gelukkig, en we zijn om 16:05 aan de andere kant van Leeuwarden.
Als we door de Hermesbrug zijn komen we opeens de SCH 43 tegen, een oud visvaartuig, en wie zien we daar aan boord!,  onze vriend Kees Bok, die al diverse keren met ons mee geweest is naar de Oostzee zo zie je maar weer hoe klein de wereld soms is.
De bruggen bij Deinum vliegen voor ons open en ook bij Dronrijp hoeven we niet te wachten, als we bij Franeker aankomen om 17:15 staat er op het matrixbord dat de brug om 17:25 open gaat voor sport dus effe wachten, en als we dan even later door de brug kunnen zien we dat er nog een mooi plekje vrij is aan de kant waar je gratis kunt parkeren met de auto, en omdat we nog wat boodschappen moeten doen morgen komt dat weer mooi van pas want onze auto staat bij John en
Marina.
Het was vandaag toch erg fris zonder de zon erbij, en ook stond er zo nu en dan windkracht zes.
De drie week geleden door mijn huisarts geconstateerde Bakerse Cyste, in mijn knieholte is er vandaag niet beter op geworden, ik heb mijn been vandaag zoveel mogelijk niet belast maar ondanks dat heb ik er erg veel pijn aan
Het is te hopen dat het wat opknapt want als het zo blijft zoals nu dan weet ik niet of ik wel verder ga.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten