PAGEVIEUWS

maandag 14 juli 2014

Richting het oude eiland Urk, en Starum.

Vanmorgen om kwart over tien uit de Flevomarine vertrokken, omdat we aan de kop van de steiger liggen stel ik voor om op zeil te vertrekken want de wind is half en kracht 3 Beaufort en dat kan dus mooi, we varen echter nog maar net of we horen de havenmeester roepen "niet zeilen in de haven"
Nou dan de motor er maar weer bij aan en zo vertrekken we dus uit de Flevomarine.
Buiten de haven trekken we de Genua er weer bij en gaat de motor uit en hij gaat vlakbij de haven van Urk weer uit om 10 over één.
Nu eerst zoeken om een plekje, eerst dachten we mooi af te kunnen meren aan een lange kade maar daar zat roodwit lint gespannen en daar konden we dus niet liggen, dus verder gekeken en ik zie een mooie plek aan de kade vlakbij het dorp nou dat lijkt mij wel een goede plek toe, maar de dames zien aan stuurboord een paar lege boxen van onze maat met een groen schildje en die willen daar liever naar toe.
Dus draai ik de boot en vaar naar een box die in de luwte zit van een groot motorjacht en die vaar ik dus binnen, als we voor driekwart de box in zijn komt er uit het aan bakboord liggende motorjacht opeens een madam te voorschijn die Aafke de huid volscheld omdat ze de stootwillen nog niet heeft hangen, Aafke reageert door te zeggen dat we wel eerst tussen de palen door moeten voordat de stootwillen over de rand van de boot kunnen, maar het mens blijft mokken en ik trek ook maar eens van leer en zeg "mevrouw er is niks aan de hand en jullie hebben zelf ook stootwillen hangen , er kan dus niets gebeuren".
Dan komt opeens haar man er ook nog eens bij, die tegen mij zegt dat ik rustig moet blijven, en ik zeg tegen hem dat zijn vrouw zich beter wat rustig kan houden.
Zo gaat het nog een tijdje door, en de vrouw zegt tegen mij dat ik de batterijen eruit moet halen, ik had eerst geen idee dat ze daar mij mee bedoelde, maar dat legde Marina mij later uit.
Nou als we straks wegvaren zal ik haar er wel een paar geven, we hebben nog wel wat lege te liggen.
Het is ondertussen twee uur geworden en het reisgezelschap wil de wal op om naar het strandje te gaan, en om kibbelingen te halen.
Ondertussen is het nu halfvier, en ze zijn nog steeds niet terug en de wind is ook behoorlijk
toegenomen , er staat nu 15 knopen wind uit het zuidwesten, dus dat gaat straks als een speer richting
Stavoren.
Omdat onze buurman met zijn motorboot, die ons wat beschutting had gegeven weg is liggen we hier erg slecht om hier uit de box te komen want de stuurboordzijde heeft een vingerpier die korter is dan de paal die aan bakboord staat en we willen geen gedonder met die lui hier aan Bakboord hebben.
Wel kunnen we een lijn aanbrengen naar de volgende boxpaal en daar de lijn vanaf naar de bolder op onze boot, dan blijven we wel vrij van onze bakboordburen.
Juist als ik de windgenerator stop wil zetten, komt de meute thuis zonder kibbelingen, ook ik had er niet zo gauw aan gedacht maar hier op Urk is er geen winkel open op Zondag.
We gaan dus eerst maar even wat broodjes wegwerken, i.p.v kibbelingen, en daarna gaan we kijken hoe we hier weg moeten komen.
We hebben het plan om hier weg te varen goed doorgesproken, en John zal de boot van voren geleiden via de vingerpier, en Marina gaat de achterlijn die van de eigenaar van deze box is gebruiken om de boot achter te geleiden door naar voren te lopen, Aafke zal proberen af te houden bij de paal aan bakboord waar ook onze buitenboordmotor aan de hekrailing zit. Ik bedien de keerkoppeling en
geef door wanneer wie wat doet.
Op mijn sein gaat iedereen zijn taak doen en ik vaar langzaam achteruit, het gaat echter niet  goed, want Aafke kan de stootwillen niet snel genoeg in het gangboord krijgen, en één komt tussen paal en schip terecht en kan daar niet tussendoor, met als gevolg dat de reling hierdoor word strak getrokken en de stootwil niet verder wil dan de scepter, die daardoor dan ook verbuigt.
Getver dat had nu net niet moeten gebeuren, want het ding heb ik er drie week terug net nieuw opgezet.
Ik ga het wanneer we weer in Franeker zijn weer recht proberen te krijgen, en nu gaan we richting Stavoren.
We varen om een uur of vier de haven van Urk uit, en de wind is tussen 4 en 5 Bfrt maar de richting is goed zo zelfs dat we om de ondiepte bij Starum heen kunnen varen.
Als we een uur die kant op zijn ruimt de wind, en is het niet meer bezeild en moeten we straks nog een slag over de andere boeg maken.
Omdat het in het begin zo lekker liep, hadden we besloten om maar in een keer door naar
Kornwerderzand te zeilen, echter kwamen we er achter dat we dan wel het voetballen gingen missen dus we gaan dan toch maar naar Starum toe.
Om 19:45 varen we de jachthaven van Starum binnen, er zijn nog wat kleine bootje's aan het zeilen vlak voor de ingang van de haven, en we laveren er tussendoor en even later meren we aan bij de meldsteiger, ik loop nog wel even naar het havenkantoor maar daar is niemand, wel hangt er een epistel dat wanneer hij er niet is dat we in een box mogen gaan liggen aan de B steiger.
Ik besluit om dat maar niet meer te doen omdat we hier prachtig liggen en morgen ook zo weer weg kunnen varen.
Dan sluit ik de stroom aan die ik bij een andere boot z'n stopcontact weghaal, gelukkig staat er prik op en kunnen we voetballen gaan kijken, als ik de T.V. aandoe komen we er achter dat de eerste helft al voorbij is, en wij dachten dat de wedstrijd om 22:00 uur zou beginnen.
Uiteindelijk werd het dan toch nog met een mooie goal door de Duitse ploeg gewonnen met 1-0.
En nu word hetijd om wat uurtje's op de rug te staan.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten