PAGEVIEUWS

zondag 13 juli 2014

Naar Het Eiland Marken, en dan naar Lelystad.

Vanmorgen na alle rituelen, om kwart over 10 vertrokken met bestemming Marken waar we om 11:00 uur een box invaren die aan de lange kant is en daardoor onze lijnen zijn net te kort.
Geen probleem we varen een meter of zes terug en doen een oog om de paal en zo hebben we wel genoeg lengte om vast te maken.
Om kwart over elf gaat de hel bubs weer de wal op, want er schijnt hier een heel mooi strandje te zijn heeft een vrouw John verteld.
Ik blijf maar op de boot, want mijn heup doet nogal pijn bij het lopen, en ook moet ik op Novah passen, ik zeg dat ze om een uur of twaalf terug moeten zijn, maar dat gaat anders dan ik gedacht had, om kwart over twaalf  krijg ik een sms'je dat het 12:40 word nou dat is wat mij betreft prima, want Novah slaapt als een roos.
Het word geen 12:40, maar 13:50 voor ze weer terug zijn, want het strandje was bij de vuurtoren genaamd het paard van Marken en dat was een halfuur heen en weer terug extra, en daardoor liep het dus uit.
We gaan gelijk maar de haven uit met John aan het roer, en dat gaat allemaal perfect en zo gaan we op weg naar Lelystad wat ongeveer 15 mijl verderop ligt, we kunnen zeilen want er staat een windje van twee tot drie Beaufort dat is niet veel, maar wel lekker stil en het is prachtig weer.
Onderweg wil Marina zwemmen, en ik stel voor om haar achter de boot aan een stootwil te laten voorttrekken.
Nou dat is leuk denkt ook John, en die springt er dus ook in, gevolgt door Aafke die het ook wel leuk lijkt, het water is 23 graden maar Aafke is 32 graden gewend en die springt er dus niet zomaar in maar gaat voorzichtig de zwemtrap af met zo nu en dan een kreet.
Ook proberen we onze redlijn uit, die je iemand toewerpt die overboord is gegaan, nou dat valt niet mee om iemand aan zo'n dun lijntje naar je toe te trekken, wij hebben Marina aan de lijn vast op 25 meter lengte en John probeert haar naar zich toe te trekken maar dat valt dus zwaar tegen, en ik probeer het dunne 4-5 mm lijntje om de lier te krijgen wat dus ook niks waard blijkt te zijn, conclusie
Een waardeloos ding zo'n werplijn die te dun is.
Gelukkig hebben we ook er nog een met zelfopblazende hoefijzerboei, en daar zit ook een dikkere lijn aan.
Na een uur te hebben gezwommen, en erin en er weer uit te zijn geklommen is het gebeurt met de pret, want de wind trekt wat aan en om met 5 knopen je aan een touw te laten voortslepen, dat hou je niet erg lang vol.
We zijn ondertussen lekker opgeschoten, en varen richting Houtribsluis waar we gelijk naar binnen kunnen en het duurt niet lang of we kunnen er ook alweer uitvaren.
We varen door naar de Houtribhoek, en daar is de Flevohaven waar we ook de bijeenkomst hebben gehad van de Schotlandtocht die we nu jammergenoeg gemist hebben.
We varen door naar de meldsteiger en we mogen van de havenmeester wel aan de dichtstbijzijnde kopsteiger aanmeren.
We bellen Erwin en Silvia dat ze met de kids deze kant op kunnen komen, echter zeg ik per abuis dat ze naar de Houtribhaven moeten komen I.p.v.naar de Flevomarine en dat kost hun dus wel enig zoekwerk maar zo komen er op het laatst wel.
Ze hebben van alles meegenomen om te eten, we hadden gevraagd om Chinees, maar het werd kip

met salade en nog een heleboel andere lekkernijen, we laten het ons dan ook lekker smaken.
Als het meeste is geconsumeerd, gaat de jeugd richting strandje, wat we gezien hebben toen we er langs voeren, achteraf viel dat zwaar tegen, en na een halfuur zijn ze dan ook alweer terug.
Ondertussen hebben we stroom op de steiger gevonden en dat aangesloten, want het voetballen gaat beginnen om 22:00 uur tussen Nederland en Brazilië.
Het is wel een leuke wedstrijd, en Nederland had in de eerste 2 minuten al een Penalty mee die door van Persie goed werd benut. 1-0 dus voor Nederland uiteindelijk werd er gewonnen met 3-0.
We komen dus weer flink laat ter kooi, maar dat hadden we er wel voor over.

Marina in plané!.

Nu de haren weer even drogen.