PAGEVIEUWS

zondag 20 juli 2014

Fietsen op Texel, en dan naar Kornwerderzand

Vandaag zijn we zaterdag 19-07 en we zijn ondanks de korte nacht vroeg uit de veren, na wassen en ontbijt klimmen de Oudje's met de kinderen en Aafke over drie vissersschepen naar de wal om fietsen te huren en ook een wagentje waar de kleintje's in kunnen zitten.
Ik heb besloten om vandaag maar een rustdag te nemen, na het stoeien met het frame van de ankerlier want ik heb me een flink stuk uit mijn linker wijsvinger geflext, wat nogal wat heeft gebloed maar Marina heeft me professioneel verbonden, want anders was het de eerste hulp geworden voor hechtingen.
Ik breng de dag door met van alles en nog wat, en kijk s'middags naar de tour de France.
Om kwart voor zes arriveert het gezelschap weer aan de steiger en brengen we alles weer aan boord.
Omdat er slecht weer dreigt aan te komen, besluit ik na overleg met de crew, om naar Kornwerderzand te varen om te proberen het onweer en de regen te ontlopen.
Om acht uur varen we de haven uit, en varen later op de genua in oostelijke richting zolang als het bezeild is, maar 10 mijl verder word het recht in de wind op en gaat het oliezeil aan.
De stroom staat nog steeds tegen, en dat komt niet overeen met mijn laagwatertijd bij Oudeschild die aangaf dat L.W om 20:26 zou zijn.
Pas als we nog acht mijl van Kornwerderzand krijgen we de stroom mee, en om kwart over twaalf maken we vast aan een platbodem die waarschijnlijk morgen het IJsselmeer op gaat, later zal blijken dat ze om 05:30 op de boot kloppen want ze willen vertrekken via de Waddenzee.
Wij gaan na de boot verlegd te hebben maar weer voor een aantal uren onder zeil.
De volgende morgen worden we om een uur of halfelf wakker, en dan ontdekken we ook dat deze hele steiger met het water op en neer gaat, en we dus niet hadden hoeven aan te meren aan die platbodem.
Als we bijna ons ontbijt op hebben word er op de boot geklopt, ik ga kijken wie daar is en daar staat Ekke van de Reaklif op de steiger, hij kwam net uit de sluis en zag ons liggen en was nieuwsgierig
hoe het met ons was.
We praten even bij, en dan word het tijd om te vertrekken naar Harlingen, dat voor twee derde bezeild
 blijkt. Het middelste stuk van de Boontje's is net niet bezeild en dus motersailen we dat stuk maar.
Als we bij de ligplaats van de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling langs varen zien we één van de uit de sluis varende schepen onze richting uitkomen ik herken gelijk het schip en natuurlijk de opvarenden, het zijn Jan en Lidy de Jager onze oude buren uit Oostmahorn, we wisselen een paar woorden en dan vervolgen we weer elk onze eigen weg.
De Tjerkhiddessluis gaat ook snel, maar eenmaal erdoorheen moeten we 25 minuten wachten voor de Koningsbrug want die staat op dubbel rood tot 13:00 uur.
Ik maak zolang vast aan een ring op de kade via mijn middenbolder en laat de schroef langzaam in z'n vooruit draaien de anderen liggen wat rondje's te varen, dan gaat de brug om 13:00 uur omhoog en kunnen we weer verder.
Als de hele groep van ongeveer 12 schepen bij de brug van Kiesterzijl aankomt laten ze ons daar wel vijf minuten wachten voor de brug eindelijk draait, de Frisiabrège gaat snel voor ons open en even later zijn we bij de ons vertrouwde ligplaats in Franeker aangekomen, echter ligt er nu een tot woonschip omgekatte vrachtboot op onze plaats van wel 30 meter en voor en achter kunnen we ook niet meer liggen dus meren we maar af aan de stadskant ondanks dat dat meer lawaai van het verkeer
geeft gelukkig is het vandaag zondag en valt dat wel mee.
Later in de middag gaan de Oudje's en Aafke de stad in om onder andere even thuis de auto op te halen en dan meteen even wat eten te halen bij de Chinees

Om even over zevenen gaan de oudje's naar huis want de kinderen vallen om van de slaap, en wij gaan afwassen en opruimen en zo is er weer een weekend voorbij.
Morgen ga ik weer verder met mijn hobby de "Ankerbak met de Ankerlier."







Geen opmerkingen:

Een reactie posten