PAGEVIEUWS

zaterdag 26 juli 2014

Frame in ankerbak geplaatst

Woensdagmorgen om halflnegen begonnen om de ronde gaten in het frame zo dat de slotbouten die een vierkante vorm hebben met een vierkante vijl  zo te bewerken dat ze passen.
Het vijlen is in roestvast staal niet erg gemakkelijk en het kost veel elleboogstoom maar om half elf  heb ik het klusje weer geklaard.
Na nog wat schuurwerk heb ik het frame zover dat het goed vlak met het schuine schot van de ankerbak ligt en dan kan ik de onderste gaten aftekenen op het schot, want ik kan het frame niet gebruiken als mal voor het boren, omdat ik er niet bij kan met de boormachine ( toch nog maar eens een om het hoekje hulpstuk daar voor kopen.)
Na de gaten te hebben geboord, ga ik naar binnen om te kijken waar ik ben uitgekomen maar ik zie slechts twee van de vier gaten.
De andere twee zitten precies op de plaats waar ik een plateau heb gemaakt voor de tassen van de mensen die in de voorpunt slapen.
Er zit dus niets anders op dan het plateau er af te schroeven en ja hoor daar zijn de andere gaten, nu is het tijd om de bouten m10 x 80 erdoor te steken en met een sleutel 17 aan de ankerbakkant en ikzelf aan de binnenkant de bouten vast te schroeven, ik gebruik nu grote platte ringen maar ik ga daar nog een paar contraplaten voor maken want bij een grote belasting van de ankerlier moet het niet los raken of op z'n ergst er doorheen trekken.
Nadat de vier bouten goed vastzitten, ga ik de gaten boren voor de slotbouten die in het verticale deel komen van het schot en even later kan ik die ook vastschroeven, het zit nu als gegoten en alles komt mooi uit met de plaats en de uitlijning van de ketting.
Dan is het zover om de ankerlier erop vast te zetten, maar eerst even de schroefdraad zuiveren van de behuizing met een tap zodat de RVS bouten goed in het aluminium draaien voor isolatie tussen de beide materialen ga ik kit gebruiken zodat er geen opoffering van het aluminium ontstaat met het R V S.
Ik kom tot de ontdekking dat de gehaalde inbusbouten te lang zijn, en daar moet dus wat af worden gezaagd, en dus kan ik hem niet vastzetten.
Nu is het zover dat de bekabeling er aan kan worden gezet, eerst de soldeerogen van de oude kabels
er af smelten boven het gasstel, en daarna ze weer aan de nieuwe kabels solderen en dan doe ik er een
stuk slang omheen voor bescherming tegen contact met het frame.
Als dat dan zit ga ik de andere kant ook klaarmaken en ik schroef de doos los waar ze in zitten en waar de connectors in zitten voor de relais.
Ook hier smelt ik de soldeerogen er boven het gasstel weer af en soldeer ze ter plekke weer vast aan de kabels.
Aafke helpt mij daar bij om de kabels weer door de aansluitopeningen te duwen, als dan alles is aangesloten, ga ik de zekering er weer inzetten maar wanneer ik op de schakelaar druk hoor ik alleen een klik en verder gebeurt er niets, shit wat is er nu weer aan de hand.
Wanneer ik op de schakelaar druk hoor ik wel het relais klikken en gaat de ankerlier heel heel langzaam iets draaien en ook de kabel word warm.
Dan haal ik de motor die met drie inbusbouten vastzit op de lier eraf, en probeer de motor zonder dat hij iets in werking hoeft te brengen met als resultaat geen draaiende motor.
Conclusie de motor is naar z'n ouwemoer.
Toch maar eens binnen in het ding kijken, want wat heeft dat ding nou eigenlijk gedraaid, praktisch
niets.
Ik neem het ding mee naar de kuip en demonteer het, het ziet er allemaal pico bello uit en hij stinkt ook niet naar verbrande dooie koeien.
Ik meet de veldwikkeling met de multimeter door, en ook test ik het anker en de borstelhouder.
Alles is oké, en dus zet ik het ding maar weer in elkaar.
Ik vraag aan Aafke waar onze startkabels zijn, en dat weet ze gelukkig, na de kabels te hebben aangesloten test ik de motor, en hij draait als een trein dus het ligt niet aan de motor, waarom het kreng het eerst niet deed is mij een raadsel, maar vermoedelijk een borstel die geen goed contact maakte en een klap met een hamer was waarschijnlijk ook goed geweest om hem weer aan de praat te krijgen.
Ik monteer de motor weer op de ankerlier, sluit de bedrading weer aan en jahoor hij doet precies waar hij voor gemaakt is.
Er is alleen één probleem hij draait alleen de richting uit waarmee je het anker laat zakken, en dat is
niet de bedoeling dus dat word even de rode en de zwarte kabel verwisselen en dan draait hij de boel weer binnen.
Het probleem voor het uitdraaien van de ketting zit hem in de kast waarin het relais in zit, daar is corrosie want het is daar groen uitgeslagen, maar dat kan ik wel verhelpen als al het andere weer op z'n plaats zit.
Ik vind het welletje's voor vandaag en kap ermee.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten