PAGEVIEUWS

donderdag 7 augustus 2014

Borkum naar Helgoland op 5 augustus

Vanmorgen hoefden we niet zo vroeg uit de veren want HW Borkum is vandaag om 11:55 en om de stroom mee te krijgen moeten we om de geldzakplaat heen en dat is ongeveer 14 mijl in noordwestelijke richting.
We verlaten na een lekker ontbijt om kwart voor tien de haven, en een kwartier later zijn we bij het sectorlicht dat aan het einde staat van de Fisherbalje (dat is de leiddam) de wind is NW. en dat word dus wind tegen stroom wat korte steile golven opleverd, en zo nu en dan komen we bijna stil te liggen doordat we tegen een paar golven oplopen.
Toch zijn we na 1 uur en 3 kwartier bij de Geldzakplaat en gaan er aan het eind overheen er staat dan op dat moment genoeg water en daarna gaan we een koers voorliggen van 56 graden.
De wind is hier op zee een stuk minder dan aan de kust en als we de Genua erbij trekken lopen we ongeveer 2,5 tot 3 knopen, we besluiten om het grootzeil er ook maar bij te zetten maar ik heb er weinig vertrouwen in dat we boven de 4 knopen uitkomen.
Als het grootzeil er ook bij staat begint het toch een beetje te lopen we maken nu tussen de 4 en de 4 en een halve mijl op het log.
Helaas komt er snel een einde aan en we rollen de Genua weg en de motor er maar weer bij en zo motorsailen we met een snelheid van 6,5 tot 7,5 knopen richting Helgoland.
Ondertussen is het 12:00 uur en gaan we koffie drinken met een broodje erbij, het is rustig op zee en we laten het werk over aan Appie de stuurautomaat en zo kunnen wij wat lezen en zo nu en dan kijken of er ook schepen op ramkoers liggen, en niet te vergeten de tonnen die op onze weg liggen.
Karel is voor het eerst mee op reis, en hij fluit het hoogste lied.
Het is nu bijna 14:00 uur en Helgoland is nog zo'n 50 mijl dat word dus laat vanavond, maar naar Norderney is geen optie want dat is nu lagerwal en er staat nogal wat swell en om dan door het zeegat de schluchter te gaan lijkt mij niet verstandig.
Om 18:00 uur bereiken we dan eindelijk de boei die we moeten ronden om naar Helgoland te varen ondertussen zitten we middenin een aantal grote schepen die voor en achter ons langs varen, er ligt er gelukkig geen een op ramkoers en ik hoef maar een keer mijn koers te verleggen om voor een langs te gaan.
Ook kan nu eindelijk de motor uit omdat we nu hoog aan de wind moeten zeilen met een koers van 15 graden, we lopen nu onder zeil 5,5 tot 6,0 knopen over de grond en ik schat onze aankomsttijd om een uur of negen.
Onderweg worden we ingehaald door een Zweeds jacht, die aan het motorsailen is wat eigenlijk niet hoeft want er staat een mooi windje, maar de schipper heeft zeker haast.
Wij varen om 21:10 de voorgaven in en als Aafke het grootzeil laat zakken, leg ik de eerste drie slagen voor haar op de giek omdat zij daar niet zo goed bij kan.
Als het zeil dan is opgedoekt, en de landvasten en tenders hangen maken we vast aan een Nederlands  houten schip met de naam Mees Toxopeus.
Aafke roep een keer van "is er iemand aan boord" waarop er gelijk drie kerels opspringen om haar te helpen bij het aanmeren.
Ik zeg tegen de schipper dat het wel toevallig is dat jullie boot Mees Toxopeus heet en dat wij jarenlang in de haven van Oostmahorn hebben gelegen met onze boot.
Om 21:20 liggen we vast, en na schoon schip te hebben gemaakt nemen we allebei een blonde rakker
op de goede, en behouden aankomst op Helgoland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten