PAGEVIEUWS

donderdag 7 augustus 2014

Van Helgoland naar Brünsbuttel op 06-08

Vanmorgen werden we gewekt door geklop op de boot, we moeten eruit want het schip waar we tegenaanliggen moet verkassen want hun buurman die tegen de wal ligt wil vertrekken.
Omdat onze buren op de Mees Toxopeus ook weg moeten maken wij ook maar los en gaan kijken waar we dan eventueel weer vast kunnen maken.
We brommeren maar wat heen en weer, tot de beide schepen weg zijn en zien dat een Zwitsers schip aan het verhalen is naar de hoek van de haven waar net een motorboot uit Lauwersoog is vertrokken.
Ik vaar bij ze langs en vraag of we straks als ze op hun plek liggen aan hun mogen vastmaken.
De schipper heeft er geen bezwaar tegen dat we langszij komen liggen als zij klaar zijn met aanmeren.
Het duurt allemaal wel een halfuur voor we eindelijk weer vastliggen en dan kunnen we eerst ontbijten en vervolgens een streek om de kop en daarna gaan we diesel tanken bij Rickmers.
Ook ga ik tussendoor nog even naar de havenmeester om voor vannacht te betalen, als die dan in zijn computer kijkt zegt hij dat we vorige keer in mei niet hebben betaald.
Ik zeg dat ik wel degelijk heb betaald en dat hij mij de vorige keer ook al met een verhaal aan kwam dat ik een vorige keer niet had betaald en dat hij dat toen had doorgestreept.
De havenmeester zegt dat hij dat inderdaad heeft gedaan maar dat ik die keer toch langer dat 24 stunden in de haven heb gelegen.
Om kort te zijn geef ik de man het voordeel van de twijfel, en betaal hem 28 euro en zeg tegen hem dat we dus nu kiet zijn.
Ook loop ik nog even bij het bord met het weer van deze dag langs en het word vandaag zuidenwind 4-5 met uitschieters tot zes Bft.
Dan ga ik ook nog even langs de drankwinkel voor een kruik korenwijn, en neem meteen ook nog een kruik schinkenhäger mee om eens te proberen.
Dan gooien we los en varen naar het tankstation van Rickmers om diesel te tanken het kost hier 1 euro en zeven cent de liter, we zijn niet de enigsten want er zijn nog vier wachtenden voor ons, als we dan aan de beurt zijn gaat er 121,8 liter diesel in de tank, vervolgens ga ik na het tanken binnen in de winkel afrekenen en neem gelijk 30 Meter Lijn mee voor een nieuwe val voor 3 euro per meter en nog 6 m elastiekkoord en drie klemmen voor het ophangen van de kegel als we motorsailen.

    We laten Appie onderweg het stuurwerk doen, en dat kan hij veel beter dan wij dat doen.

Om 11:11 uur varen we de haven uit en trekken de Genua ervoor, om koers te zetten naar brünsbuttel
Het waait tussen de 15 en de 20 knopen en het is precies bezeild op 2 mijl na, die we later als de wind weg is gezakt naar onder de 10 knopen, op de motor goedmaken.

    Aafke schrijft een aantal kaarten voor mensen die jarig zijn.

Om 15:30 gaat het oliezeil aan tot 18:15 en daarna zeilen we weer tot ongeveer 20:30 dan gaan de laatste mijlen naar de sluis op de motor, en wanneer we daar dan bijna zijn staat het witte licht al te knipperen en kunnen we zo de sluis binnenvaren.

    Deze meneer is 366 meter lang en 46 meter breed

Het schutten duurt deze keer erg lang en we weten ook niet waarom, maar om even over negenen laten ze ons weer vrij, en kunnen we een plekje gaan zoeken in de naast de sluis gelegen haven.
Om vijf minuten voor halftien meren we aan naast een behulpzame Duitser, die zelfs voor ons als derde boot een lijn naar de wal brengt.
Ondertussen komt ook der Hafenmeister langs en ik betaal voor 12 m lengte 10 euro.
Dan is het tijd voor een borrel en we proberen onze nieuwe schinkenhäger maar eens uit, nou die smaakt bijna net als de korenwijn die ik ook heb meegenomen uit de winkel, het verschil zit hem alleen in de prijs de korenwijn kost 17,50 en de Schinkenhäger kost 5,50 dus dat weten we voor de volgende keer.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten