PAGEVIEUWS

donderdag 7 augustus 2014

Klusdag in Brunsbúttel voor o,a, de dieptemeter en een nieuwe grootzeilval.

Vanmorgen na een onrustige nacht word er om kwart vor tien op de boot geklopt, het zijn onze Duitse buren die graag om 10:30 weg willen, want dan komt er een groot schip in de sluis en daar kunnen dan ook meteen een tiental jachten gelijk mee naar buiten worden geschut.
Aafke en ik wassen onszelf, en gaan dan verkassen naar de andere kant van de haven waar nu bijna geen enkele boot meer ligt.
Zo gezegd zo gedaan en een kwartier later liggen we met wat hulp van andere schippers weer vast.
Dan is het tijd voor ons ontbijt  en even later zitten we ons brood aandachtig te bekijken want er zit hier en daar een plekje schimmel op.
Ook Karel onze papegaai geeft aan dat hij wel een korstje brood met anijshagel wil, en later krijgt hij er ook nog een paar met Jam hij vind het heerlijk en zijn oogpupillen gaan van groot naar klein.
Aafke gaat alvast bezig met de boodschappen, en gaat eerst ff checken wat er nog allemaal is, want ze heeft wel alles op papier gezet, maar ook heeft ze vergeten dingen eraf te strepen en dat is niet erg handig.
Ik ga mijn weblog afmaken, zodat ik straks alles in één keer bij de computerwinkel op het www kan zetten.
Aafke gaat nu eerst het water onder de motor weghalen want de koelwaterpomp lekt nog steeds druppelsgewijs, maar na een dag staat er toch weer meer in als je denkt.
Dan begint het opeens te regenen, en krijgt Karel die buiten staat een heerlijke onverwachte douche.
Aafke zet hem wat dichter onder de buiskap en dat is maar goed ook want het komt nu ff met bakken naar beneden.
Aafke gaat als het weer droog is op de fiets naar de Lidl om boodschappen te halen, en ik begin met de zender van de dieptemeter te verwijderen onder de buiskap, en ik plaats hem nu tegen het hoofdschot aan waar hij zicht heeft naar buiten zodat de radiosignalen zo weinig mogelijk worden belemmerd op hun weg naar de instrumenten die op de stuurstand zitten.
Om de kabels onzichtbaar te maken, moeten ze door één van de slingerpalen en dat is nog een flinke klus en om dat netje's te doen  kost het dan ook weer veel tijd en zweet, want het is vandaag erg broeierig.
Aafke is ondertussen ook weer op komen dagen, en gaat mij helpen de boel af te maken, want bij sommige dingen kan ik het niet alleen af.
Ze heeft ook een nieuwtje, namelijk dat Peter van de Colombia aan de overkant van de haven ligt.
Als we dan klaar zijn, komt even later Peter aan boord, en we gaan lekker even bijkletsen over hun en onze belevenissen en drinken een biertje, even later komt zijn dochter Isa ook langs want die wil de papegaai graag horen praten, maar helaas als ik erbij ben zegt hij nooit een bekvol.
Even later komen zijn vrouw, Hillie en zijn zoon Jelle ook aan boord, maar niet nadat ze de boot naast ons hebben bekeken, want dat is namelijk ook een Engelse klassieker die in dezelfde kleuren is geverfd als hun boot, het was mij ook al opgevallen dat het een mooi gelijnd schip is net zoals die van Peter.
Ondertussen is het halfacht geworden, en we moeten nog warm eten, dus gaan onze gasten weer van boord, en we wensen elkaar een goede reis toe.
Nadat we gegeten hebben gaan we de nieuwe val inscheren, Aafke naait de beide einden aan elkaar en dan trekken we met de oude val de nieuwe erin, ik maak een nieuwe takeling op het andere eind waar de sluiting aan komt die aan het hijsoog van het zeil komt te zitten.
Ondertussen maakt Aafke de elastieken klaar waar de kegel aan moet komen wanneer we motorsailen
We ruimen daarna de boel op en gaan aan wal om een softijsje te halen maar helaas is de zaak al gesloten en gaan we aan boord maar iets lekkers maken, het worden perziken met een toetje van dubbelvla en slagroom, en dat smaakt bijna hetzelfde als een softijsje.
Morgen gaan we onderweg de boel wel verder opruimen want om bij mijn spullen te komen moest ik het bed in de voorpunt helemaal overhoop halen, en dus verkassen we nu maar naar de bakboord achterhut.
We willen morgenochtend om een uur of acht richting Kiel waar we ongeveer 10 uur over doen op de motor, en als alles goed gaat zijn we er dan om 18:00 uur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten