PAGEVIEUWS

donderdag 7 augustus 2014

Harlingen naar Borkum op 4 Augustus

Klokslag zes uur gaat de Noorderhavenbrug open en gaan we na enige andere schepen voor te hebben gelaten door de brug.
We varen tussen de havenhoofden door om 10 over zes, en er staat geen kakkert wind dus houden we het oliezeil aan om naar Vlieland te gaan.
Het is laagwater om 09:30 daar en dus moeten we daar om die tijd heen te zijn zodat we dan ook weer de stroom mee hebben naar het oosten.
Het loopt geweldig en we zijn ruim op tijd bij de gronden van de stortemelk en om kwart over acht gaan we onze koers verleggen, helaas is er nog steeds geen wind en dus brommeren we maar door.
Om 14:00 uur zijn we al bij de verkenner van het Westgat, en we besluiten om maar door te gaan naar Borkum.

Bij het Huibertgat aangekomen volgen we de midvaarwatertonnen, maar er zijn wel wat veranderingen aan het eind, eerst kom ik twee kardinale tonnen tegen die op mijn kaart een flink eind verder liggen,en ook ligt daar nog een midvaarwaterton na de nr:5 en ook daar vlakbij een noordcardinale die ik op mijn kaart niet te vinden is.
Ik zie een ander jacht een eindje voor ons ook zijn koers verleggen in noordelijke richting om boven de noordcardinale ton langs te gaan, en ook ik ga daar langs, ik weet uit ervaring dat de diepten hier in het Horsborngat erg aan verandering onderhevig zijn, en neem geen enkel risico.
We hebben nog steeds stroom mee en pas op een mijl afstand van de Fisherbalje krijgen we hem tegen. Om precies 18:10 varen we de Fisherbalje in en een kwartier later de haven.
Er is veel drukte in de haven, allemaal snelle schepen die af en aan varen tussen de in aanbouw zijnde windmolenparken hier voor de kust.
Ikzelf ben mordicus tegen deze geldverkwistingen en horizonvervuilende ondingen, ze kunnen beter het geld besteden aan kerncentrales die werken op Thorium die hebben geen last van gevaarlijke afvalproducten zoals de huidige kerncentrales die wel deze vervuiling hebben.
Om zeven uur zitten we aan de macaroni, waar Aafke naar mijn mening wat teveel gember in heeft gedaan en ik moet het met bier afkoelen want de smoel staat me in de brand.
We gaan vanavond niet meer de wal op en gaan voor een keer vroeg naar bed en we liggen om halfelf al in de voorpunt, want de fietsen liggen in onze bakboordhut.
Morgen kunnen we uitslapen want we hoeven pas om een uur of halftien weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten