PAGEVIEUWS

dinsdag 19 augustus 2014

Eindelijk toch nog naar Odense


Vanmorgen om kwart over zeven zijn we allebei wakker, maar het waait nog steeds de stront van de dijk en dus draaien we ons nog maar een keer om in ons warme holletje.
Om halfnegen gaan we er dan op het laatst maar uit., want je kunt ook niet best de hele dag in je nest blijven, da's zonde van de tijd zegt Aafke.
Gaan we vandaag nog weg zegt Aafke tegen mij, waarop ik antwoord, geen denken aan!, nou dan gaan we vandaag met de bus naar Odense zegt ze, want ik blijf niet de hele dag hier op de boot zitten.
Ik zeg oké we gaan met de bus naar Odense, en om een uur of twaalf gaan we naar het busstation toe wat toevallig net bij het VVV Kantoor blijkt te zijn.
Ik vraag bij het VVV Kantoor even aan een van de dames waar ik buskaartjes kan kopen, en ze zegt gewoon in de bus bij de chauffeur, nou dat was vroeger bij ons ook zo, maar nu moet je een ov-kaart hebben.
Even later komt er een bus aan waarop staat Assens, maar na op de dienstregeling te hebben gekeken gaat dat via Odense en dus stappen we in de bus en ik zeg tegen de vrouwelijke bestuurster two tickets to Odense please, en zij zegt dat is dan 82 kronen ik vraag of ik ook een retourkaartje kan krijgen, maar ze zegt dat ik in Odense weer een enkeltje moet kopen.
Nou dan doen we dat maar, en we zoeken een plaatsje in de nog lege bus, de chauffeuse gaat buiten even een sigaretje smoken en nadat er nog een aantal mensen is ingestapt gaat de bus rijden.
Aafke en ik wijzen elkaar de plekje's aan waar we gisteren hebben geschuilt voor de regen toen we het op de fiets hebben geprobeerd, en als we dan verder rijden is het maar goed ook dat we toen teruggegaan zijn, want het was een behoorlijk eind nog langs een kale weg met wind en regen tegen.
In het centrum aangekomen stopt de bus bij het treinstation, wat natuurlijk logisch is en daar stappen wij dan ook uit, omdat het nu bijna één uur is gaan we eerst maar zien of er wat te snaaien valt hier.
Na even zoeken vinden we een Mac Donalds en gaan daar maar eens kijken, ik bestel voor ons allebei een Amerikaans broodje met van alles en nog wat erop met kip, "just five minute Sir" zegt de vliegende keep achter de kassa, en ik betaal hem 99 kronen voor deze beide broodje's.
Na vijf minuten gewacht te hebben kan ik ze inderdaad ophalen, en ik moet zeggen dat het er heerlijk uitziet, en het is ook erg lekker is onze conclusie nadat we er in geslaagd zijn, er een paar happen vanaf te hebben gebeten.
Een kwartier later is de doos leeg en wij vol, dus nu gaan we maar eens kijken wat er hier zoal te zien is in dit stadje, ik heb de IPad meegenomen om hem te gebruiken voor een dergelijk doel, en heb laatst een app gedownload van alle steden in alle landen van de wereld.
Eerst zoek je het land op, dan de stad waar je bent, en dan zoek je naar points of interest.
Ik zie dat hier op 400 meter vandaan het grootste spoorwegmuseum van Scandinavië is en vraag of Aafke wel zin heeft om daar dan eerst maar even heen te gaan, en die vind het een poging waard en even later staan we na enig zoeken bij de ingang van het museum, het is inderdaad erg groot en er staan wel vijftig verschillend locomotieven.

   Het lijkt allemaal zo echt met al die poppen.
Het museum is gehuisvest in een oude werkplaats van de spoorwegen en de opstelling is in een halve cirkel, en op die manier kunnen de locomotieven via een draaibaar deel naar de verschillende sporen worden gereden.


Omdat het nu twee uur is, en het museum om vier uur al sluit moeten we, willen we tenminste nog wat zien er met een sneltreinvaart bijlangs.

  Aan Aafke haar lengte kun je zien hoe groot die wielen wel niet waren van zo'n Locomotief.

Nou in twee uur kun je toch nog heel wat zien, en we hebben het na twee uur dus wel gezien, we drinken bij de uitgang nog even een bakje chocola, en gaan dan weer naar het busstation om weer naar Kerteminde te vertrekken, al snel is er een bus en om kwart voor vijf staan we al weer bij de boot.
Zo nu eerst maar een borrel zegt Aafke, nou mij hoor je geen nee zeggen, en even later zitten we aan een Shinkenhäger, dat is een soort jenever waarin ook radijsje's bij zijn gebruikt en driedubbel gestookt
Nou ik moet zeggen, het smaakt goed.
Opeens zien we het ene na het andere jacht de haven uitlopen, en we zeggen tegen elkaar er komt zeker beter weer aan dat iedereen nu weggaat, maar het blijkt dat er vanavond een zeilwedstrijd is en daar doen na eerst even goed geteld te hebben 23 jachten groot en klein aan mee.
Deze baai leent zich dan ook uitstekend voor wedstrijden want hij is ruim en overal is er genoeg diepte.
We kunnen er dan ook onder het eten, dat Aafke weer snel voor elkaar heeft gekregen, buitenzittend naar kijken.
Het word ons echter op het laatst te koud buiten en we gaan naar binnen en laten de wedstrijd voor wat het is, ook Karel gaat weer mee inside want die zit ook te schudden op z'n stok.
Ik zie nog even op NPO naar het journaal van 18:00 uur, en daarna doe ik even een knipperke tot kwart over acht, maar dan moet ik nog snel even naar Herr Habenmeister om te betalen voor liggeld en stroom.
Ik had al 165 kronen in kleingeld in mijn zak gedaan en daar aangekomen geef ik hem op 2 kronen na het handjevol geld, hij telt, en telt nog eens, en zegt "two crowns left " waarop ik hem ook het laatste muntje geef, hij lacht, en ik lach ook.
Ik zeg tegen hem dat ik hem liever niet weer zie, waarop hij antwoord "O, I Will see you tomorrow"
Waarop ik zeg " I hope not".
Terug bij de boot kijk ik nog even naar de wedstrijd die nu bijna afgelopen is en wanneer dan de laatste vier jachten éën voor één met een toetersignaal over de meet gaan, ga ik ook maar naar binnen.


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten