PAGEVIEUWS

donderdag 21 augustus 2014

Op verkenning in Nyborg

Het is ongeveer zo'n 35 jaar geleden dat we hier waren met auto en caravan, Silvia en Jan waren toen nog erg jong weet ik nog wel ik denk dat Jan 8 of 9 jaar was en Silvia tussen de 4 en 5 jaar oud.
Ik weet niet wat voor auto we toen hadden, maar ik denk een Mercedes 250 benzine die ik had omgebouwd op diesel.
De caravan hadden we van Auke en Griet uit Leeuwarden geleend, en toen we het ding ophaalden was hij zo groen als gras zolang had het ding onder de bomen gestaan buiten.
We hebben er veel werk van gehad om hem weer een beetje toonbaar er uit te laten zien, ik weet nog toen we hem weer terugbrachten dat ze ons voor het lenen, nog een flinke duit geld vroegen.
Maar nu zijn we hier met de boot, en is deze plaats sinds een jaar of 10 geen veerhaven meer want er ligt nu een brug tussen Fynen en Sjœland, ik had zo'n idee dat het hier wel eens net zo'n dooieboel zou kunnen zijn als in Gedser, maar dat valt mee, alles is hier bij de haven nieuwbouw en dat ziet er erg goed uit moet ik zeggen.


Ook verderop in de stad is het erg oud en mooi, we hadden zelfs in het centrum kunnen liggen als we dat hadden geweten, want waar we nu liggen is op het moment erg rommelig, ze zijn namelijk bezig met het aanbrengen van een nieuwe kade met damwandprofiel.
We brengen na koffie te hebben gedronken de fietsen aan wal, en dat moet via de punt van de boot.
Eerst brengen we de boot wat dichter naar de kade, en dan gaat Aafke aan wal om ze aan te pakken.
Na de fietsen één voor één naar voren te hebben gereden via het gangboord til ik ze op en steek haar het voorwiel toe, dan pak ik de pakjesdrager beet en schuif hem naar Aafke toe die na het voorwiel op de kade te hebben gezet de draagbeugel vast pakt en zo de rest van de fiets naar haar toetrekt.
Het is een fluitje van een cent, en bijna net zo gemakkelijk als bij het langs de kade liggen.
Na de batterijen en de zadels te hebben geplaatst, gaan we eerst maar eens een rondje door de stad fietsen, en meteen even naar de Aldi voor boodschappen.


Onderweg nemen we hier en daar foto's van bloemperken die hier erg mooi de stad opsieren, ook de oude gebouwen en het slot zijn erg groot en waren 600 jaar lang één van de belangrijkste verdedigingswerken van het eiland Fynen.
Als we dan bij de rand van de stad aankomen en via de andere kant van de weg terugfietsen zien we een kringloopwinkel en daar gaan we even een kijkje nemen, we vinden niets van onze gading en gaan naar de Aldi die een eindje verderop staat.
Als we bij de Aldi wegkomen zijn we min of meer afgeladen en gaan dus eerst maar naar de boot terug
Wanneer Aafke alles weer heeft opgeborgen gaan we eerst koffie met een broodje erbij maken en als we dat weer achter de knopen hebben gaan we naar het slot toe op de fiets.
Het slot ligt op een flinke hoge bult en is beschermt met grachten en wallen en de kanonnen die er staan zijn voor die tijd niet misselijk.


We gaan maar niet in het slot zelf, want dan slenteren we daar de hele middag om en daar hebben we geen zin in.
Dus fietsen we de grote bult op in de allerlaagste versnelling, en met behulp van onze accu's gaat dat probleemloos.
Bovengekomen staan er nog meer kanonnen, en een hele grote watertoren, het is mij niet helemaal duidelijk of dat ding uit die tijd stamt, maar oud is hij wel.


Het is nu onderhand al weer vier uur en we gaan naar de andere kant van de stad, en we lopen met de fiets aan de hand door de winkelstraat, het is hier niet erg druk, en we fietsen verder door naar de vestiging van Lidl om te kijken wat die voor aanbiedingen heeft van groente en vlees.
Ook daar slagen we, en gaan dan kijken waar we een softijsje op de kop kunnen tikken, en daarvoor rijden we terug naar het centrum, onderweg komen we langs het station wat nog stamt uit de tijd van de veerboten, in die tijd ging de hele trein met passagiers mee op de boot naar de andere kant.


Ook het station roept herinneringen bij ons op ik weet zeker dat we hier toen zijn geweest.
In het centrum aangekomen zien we nergens een ijssalon, en dus gaan we eens kijken bij de quickliwinkel, daar zit een jonge vrouw op een bankje een softijsje te eten, ik zeg Sorry want ze was in gesprek met een andere vrouw, en ik vraag haar "where did you buy that icecreme" ze wijst naar de quikliwinkel en zegt "there", ik bedank haar en we gaan de winkel in en bij de kiosk verkopen ze één soort ijsje voor 12 kronen je kunt hem krijgen in in bakje of met een vaffel.(wafel).
Wij nemen met een vaffel, het ijs is lekker, maar niet zo lekker.  als bij die Italiaan in Kerteminde.
Na het ijsje naar binnen te hebben gelikt, gaan we naar de boot toe, halen de zadels en de accu's eraf en dan gaat Aafke aan boord en ik steek haar weer het voorwiel toe en grijp daarna de pakjesdrager en zet het achterwiel op de preekstoel, dan zet ik één voet op de boot en schuif de fiets zo het dek op waar Aafke hem overneemt, geen centje pijn.
We brengen de fietsen gelijk maar weer naar binnen en leggen ze in de stuurboord achterhut neer eentje staat tegen de romp en de andere ligt op de kussens, met als bescherming ertussen een aantal kussentje's
Dan is het tijd voor een biertje voor mij en een wijntje voor Aafke, die even later met het krachttoer begint te maken voor vanavond het word macaroni a la chef Aafke.
Dan nog even een vreemd iets, gisteravond dacht ik dat mijn internet na zeven dagen was afgelopen, maar na even wat kijken op de site van TDC kreeg ik opeens mijn inlogscherm er weer voor zoals ik het de eerste keer had opgestart, ik druk nu weer op hetzelfde vakje om mijn voucher te activeren, en voilla daar doet ie het weer, terwijl ik geen enkele betaling heb gedaan, want dat kon niet omdat ik niet de juiste creditkaartje had (VISA).
Nou ik ben benieuwd hoelang ik hier weer mee uit de voeten kan, maar ik ben nu reeds de 5 Gig voorbijgeschoten.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten