PAGEVIEUWS

woensdag 20 augustus 2014

Eindelijk weg uit Kerteminde

Vanmorgen denkt Aafke dat het halfacht is, maar als ik op mijn horloge kijk is het 10 voor negen, dus tijd om uit bedde te gaan.
We doen rustig aan want het waait nog steeds hard af en toe, maar de zon schijnt en na ons ontbijt zullen we eens even kijken wat we gaan doen vandaag, gaan we weg of blijven we nog een dagje.
Om 11:00 zegt Aafke wat doen we nu we kunnen nu toch wel weg, of wou je blijven liggen ?.
Ik zeg dat ik het weerbericht nog eens ga bekijken en ook wil ik eerst een bakje doen, als ik op de IPad het weer bekijk blijkt het dat het zo nu en dan 8 Bft kan waaien in buien, dat is nogal wat.
Ik kijk nog eens op de kaart en weeg alles tegen elkaar af, Aafke komt er ook even bij staan en ik leg haar de mogelijkheden uit.
Wanneer we naar het noordelijke gelegen Samseö gaan moeten we door 10 mijl onbeschut water gaan, en naar Bogense hetzelfde en dan moeten we recht tegen de wind in op de motor.
De andere optie is terug naar het zuiden en daar een aantal havens aandoen waar we nog niet eerder zijn geweest.
Ook de oversteken via open water zijn daar korter, en dichter onder de kust,en hoger wal.
Dus besluit ik om dat maar te gaan doen, dat lijkt mij de verstandigste keus, en ook de meest veilige.
Aafke maakt koffie en we nemen alles nog even door, de ramen moeten dicht, de luiken dicht, de afsluiters dicht, etc etc.
Net als we van plan zijn te vertrekken krijgen we nog een bui over ons heen, en we doen dan toch maar onze regenpakken aan, en de zwemvesten er overheen, en nog een bakje koffie.
I.p.v 12:00 uur vertrekken we nu om 12:30, ik start de motor en vaar de spring vast, en nu kan Aafke alle lijnen eraf halen, wanneer die er dan allemaal af zijn maakt ze de spring ook los en varen we langzaam vooruit weg, uitgezwaaid door onze Poolse buurman die morgen wil vertrekken.
De eerste vijf mijl gaan heel rustig, maar wanneer we wat verder op open water komen krijgen we toch meer golven en ook de wind haalt aan, er is weer een bui op komst, dat kun je wel zien aan de lucht
In de bui gaat de windmeter tot 24 knopen en dat is dus 6 Bft, maar even later neemt de wind toe tot 30 Bft en dat is een dikke zeven, we lopen nu en dan 9 knopen over de grond.


En zo gaat het steeds op en af met de wind totdat we bijna bij de brug zijn want daar krijgen we opeens vlagen over ons heen met snelheden van 35 knopen wind en dat is een dikke acht Bft, en we surfen er zo nu en dan over, met als top een keer 11 knopen over de grond.
Wanneer we eenmaal onder de brug door zijn word het voor ons halve wind, maar even later word het aan de wind en zo is Nyborg waar we naar toe willen opeens niet meer bezeild, en ook moeten we zeil minderen en dus draaien we de Genua voor een part weg en kijken we wat er wel haalbaar is.
Al gauw komen we er achter dat Lundeborg wel bezeild is, maar Aafke zegt daar zijn we al geweest en daar wil ik niet weer naar toe, nou mij maakt het niet uit, maar Aafke houd voet bij stuk, en dus word het moteren tegen de wind en de golven in, met als gevolg dat er bakken sproeiwater overkomen die ik over me heen krijg, en mevrouw staat mooi onder de buiskap te navigeren.
Om drie uur start ik dus Johannes, en zo brommeren we richting Nyborg waar we om vijf uur na wat gezoek in een box aanmeren met de nodige moeilijkheden die daar meestal mee gepaard gaan 
wanneer je met harde wind op de kont een box invaart, maar het gaat allemaal weer net goed gelukkig.
Na een kwartiertje met de lijnen te hebben gestoeid, liggen we vast en kunnen de pakken uit, en gaan we een blonde rakker uit de koeling halen.
Hè, wat zit het hier weer heerlijk in het zonnetje achter in de kuip, na al dat gehuppel en gesproei op zee.
Het is warempel al weer zes uur en dus etenstijd, het worden gebakken aardappelen met sperzieboontje's en met een kippebout erbij.
Na het toetje wat uit blanke en chocolade vla met een toefje slagroom erop bestaat, ga ik een knipperke doen, als ik daarna wakker word heeft Aafke de ramen en het zonnepaneel alweer vrij gemaakt van alle zout wat erop is blijven zitten na onze Bumpi Ride.
Dan gaan we maar even een wandeling maken naar het Havenkantoor wat zich aan de andere kant van het water bevind, en betalen daar weer via een terminal zoals die zo langzamerhand in alle havens
z'n intrede heeft gedaan.
Na 165 kronen betaald te hebben, valt er en sticker in het bakje en die plakken we bij thuiskomst op de preekstoel van de boot.
Het is nu onderhand halfnegen, en morgen gaan we hier de fietspaden onveilig maken, tenminste dat wil Aafke graag.
Ook is mijn internetkaartje na 7 dagen op, en naar nu blijkt dat je hem wel op kunt waarderen maar alleen met een VISA creditcard en die heb ik dus niet, dat had de verkoper er niet bijgezegd dat het alleen met een VISA card op te waarderen was.
Ik heb er trouwens wel mooi even meer dan 5 gigabyte mee gesurft op internet en dat voor 21 euro.
Morgen maar even kijken of ze hier ook een TDC winkel hebben in Nyborg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten