PAGEVIEUWS

vrijdag 22 augustus 2014

Toch maar weer naar Lundeborg

Vanmorgen worden we gewekt door de telefoon, Aafke is er net uit en ik lig nog wat te suffen, het is een kennis van ons en Aafke houd met haar een lang gesprek over van alles en nog wat.
Ik kom er dan ook maar af want het is inmiddels halftien en de dag moet nog beginnen voor ons
Na de gebruikelijke ochtendrituelen, gaan we ontbijten, en deze keer hebben we zelfs croissantje's met kanmewattus.
Wanneer de boel weer opgeruimd en aan kant is, ga ik de brandstoffilters maar eens vernieuwen, dat lijkt me beter dan dat het moet gebeuren als het te laat is want dat komt meestal niet op het moment dat het je Past.
De smerigheid in de filters valt mij eerlijk gezegd mee, ik had er rekening meegehouden dat ze vol troep zaten, en aan water zat er bijna niks in.
Dat zijn goede berichten want dat betekend dat ik altijd goede brandstof heb getankt, al was het dan wel hoofdzakelijk rode diesel getankt bij de Groot in Stavoren, alhoewel ik de laatste keer bij Rickmers op Helgoland heb getankt en dat was gewoon witte diesel voor iets meer dan een euro per liter.
Om twaalf uur hebben we alles weer onder controle en is de oude troep in plastic zakken verpakt, en kan het dus zo de container in van schadelijke stoffen.
Dan eerst nu maar even een bakje koffie met een broodje erbij en dan gaan we ons klaar maken om te vertrekken.
De wind is vannacht gedraaid en zit nu in het Zuiden, en dat is nu net de richting die wij uitwillen, helaas is het niet anders, maar de te varen afstand gaan we wel bijstellen, ons doel was even voorbij 
Svendborg naar het plaatsje Rantzausminde te gaan maar dat is te ver en we gaan dus naar het dichtbijgelegen Lundeborg.
Omdat de wind dwars op de Box staat gebruiken we de pikhaak en houd ik met het ding de boot naast ons bij een scepter vast, zo hou ik onze boot op zijn plaats, terwijl Aafke de lijnen voor en linksachter losmaakt.
Dan neemt Aafke de pikhaak van mij over, en tijdens het achteruitvaren maak ik de laatste landvast los die om de rechter achterpaal zit.
Het gaat goed, alleen vergeten we de stootwillen aan bakboord binnen te halen, en nu moet Aafke die als de weerlicht er weg plukken, en dat krijgt ze net op tijd voor elkaar.
Dan vaar ik langzaam de haven uit, en kan Aafke de stootwillen en landvasten opruimen.
Een mijl buiten de haven rollen we de Genua af, en proberen te zeilen, maar de wind is zo flagerig dat we de ene keer te veel, en de andere keer te weinig zeil hebben te staan.
Nadat we het zeil wat hebben ingedraaid loopt het wat beter, en kunnen we een redelijke slag naar buiten en naar binnen maken.
Na een uur te hebben gezeild, en niet veel voortgang te hebben gemaakt start ik de motor en draaien we het zeil weg.
Eigenlijk hadden we het grootzeil moeten hijsen, maar er staat nogal wat heisa, en het begint nu ook te regenen en dus doen we het dan zomaar.
We varen nu recht tegen de golven in, en dat gaat zonder veel gesproei, en naar Lundeborg is het nu nog zes mijl wat neerkomt op en uur varen op de motor.
We zijn niet de enigsten op het water, en we komen er ook nog een paar tegen die blijven zeilen ondanks dat het niet veel opschiet in de goede richting.


Om vier uur zijn we bij de haven en maken vast op bijna dezelfde plek als de vorige keer, als we vast liggen helpen we een Duitser die maar alleen aan boord is met aanmeren.
Dan is het weer tijd voor een borrel zegt Aafke, en we nemen maar weer een  Shinken häger dat bevalt ons erg goed.


Ondertussen regent het zo nu en dan en ook de wind gaat aan en uit.
Aafke gaat pannenkoeken bakken, en ik leg de Duitse spring aan ( elektrische kabel voor stroom) dit is het eerste wat de Duitsers vastmaken als ze de boot aanmeren.


,   Aafke bezig met haar hobby, het bakken van pannenkoeken, mijn hobby is het eten ervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten