PAGEVIEUWS

zondag 17 augustus 2014

Verwaaid in Kerteminde

Vandaag blijven we wat langer liggen dan normaal, niet omdat het zondag is maar omdat roezig waar is hjoed.
Er is vannacht zonder dat we het hebben gemerkt een jacht achter ons aangemeerd, het is een Pools schip want ze hebben een rood witte vlag achterop de boot.

   Onze Poolse achterburen.

We gaan eerst maar eens ontbijten, Aafke heeft de laatste plakken van onze door de broodmachine gebakken brood afgesneden en ik slaag erin om er twee van door mijn strot te krijgen, ze zijn namelijk nogal taai en hard, het derde sneetje brood is nog rozijnenbrood uit Duitsland en daarna eet ik nog een lekker volkorenbroodje met kaas op.
Dan vraag ik Aafke of ze haar zondagse programma's van de EO ook wil zien, en dat wil ze wel graag en dus start ik de IPad en zoek op NPO naar de aflevering die ze wil zien, ik heb nu al 1500 mb van mijn prepaidcard kaartje van TDC opgeconsumeerd maar ik weet niet exact hoeveel Gbyte ik deze eerste 7 dagen mag gebruiken.
Nadat ze haar programma heeft uitgekeken zit ik al over de 2100 Mbythe dus dat was 600 Mbyte.
Al een tijdje horen we geknars en gekreun naast ons, en als ik uit het raam kijk zie ik tegen de steiger aan, en gister keek ik daar nog van boven op neer, het water is dus gezakt, of beter gezegd het is weggewaaid richting Zweden met deze harde wind.

   Regen, regen, en nog eens regen.

Ik was me en kleed me aan, en ga naar buiten toe om het schip van de kant te duwen en de Fenders er weer tussen te duwen maar dat lukt mij niet alléén en dus roep ik Aafke's hulp in.
Terwijl ik met mijn rug tegen de verstaging hang druk ik het schip zover weg van de steiger dat Aafke er een stootwil tussen kan krijgen, als de eerste er weer tussen zit gaan de anderen een stuk sneller en zo liggen we er weer netje's bij.
Aafke vraagt of we nog weggaan vandaag, ik antwoord daarop dat ik er niet over peins, want we moeten om naar Ballen te varen op Aeræ een stuk water over steken dat 9 mijl onbeschut I s, en dat de golven zich over een lengte van 30 mijl op kunnen bouwen.
Ze is duidelijk teleurgesteld, en denkt dat ze mij wel kan ompraten, maar dat heb ik wel eens eerder laten gebeuren, en een dergelijke fout maak ik niet weer.


Nou dan moeten we ons vandaag maar zien te vermaken, en wat puzzelen en lezen, of een spelletje doen met ons tweeën.
Ook komt er even later een Duitse driemaster binnenlopen met een man of twintig erop, die allemaal met regenpakken aan op dek staan.
Zo af en toe gaat er een bootje in en uit de haven om te vissen of zoiets, maar verder is het regen, regen, en nog eens regen.
Als het zo meteen even droog word, ga ik maar even het havengeld betalen en ook neem ik er dan voor 15 kronen stroom bij zodat we weer even een brood kunnen bakken.
De weersvooruitzichten zijn niet zo goed, stormachtige wind en regen voor morgen, misschien dat het dinsdag wat droger word, maar pas volgende week zie ik wat verbetering.
Het is nu net zes uur geweest en Aafke gaat eten klaarmaken, het worden vandaag raasdonders oftewel capucijners met spekje's, appelmoes en mosterd, het toetje word yoghurt met zelfgezochte en goed schoongemaakte wilde pruimen en slagroom.

    Aafke puzzelt wat af vandaag gelukkig is het een dik puzzelboek.

Wanneer we onze magen weer gevuld hebben, gaan we skypen met John en Marina en natuurlijk de beide meiden, zij zitten nog te eten en we praten een kwartiertje met elkaar, wisselen nieuwtje's uit, en dan laten we ze nog even de haven zien, dat kan omdat het nu net even droog is.
Na de skypesessie ga ik met paraplu op naar het havenkantoor en als ik nu betaal komt er opeens wel een sticker uit het apparaat, bij terugkomst op de boot sluit ik het elektrisch gelijk maar aan want droog word het zo te zien voorlopig toch niet meer.
Aafke sluit de acculader, en nog wat andere dingen aan die opgeladen moeten worden, want de zon levert nu niets en de windgenerator kan het alleen bijna niet aan, dus dan maar ff stroom van de wal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten