PAGEVIEUWS

maandag 18 augustus 2014

Op de fiets naar Odense

Aafke was nog niet eens uit bed, of ze wil mij strikken voor een dagje Odense het dringt nog niet helemaal door in mijn duffe kop en ik zeg dat zien we straks wel want het zal vandaag ook regenen en hard waaien net als gisteren.
Na het ontbijt, komt ze op het idee om op de fiets te gaan en dan daar ergens onze batterijen weer opladen, nou dat kan wat mij betreft wel.
Het is uiteindelijk half twaalf dat we op de fiets zitten richting Odense., ik vind het maar frisje's want het is recht in de wind op en dat neemt uiteraard ook meer power uit onze accu's.
Onderweg moeten we zo nu en dan ook schuilen want het regent zo nu en dan, het is niet veel maar wanneer je door zou gaan word je zonder regenpakken aan wel mooi zeiknat, echter als je doorfietst met een regenpak aan word je ook zeiknat, maar dan van je eigen lichaamsvocht.
Het is 21 km naar Odense en we komen bij een bord waar opstaat dat het nog 13 km is dus we hebben in een halfuur 8 km afgelegd met 2 x even schuilen en onze batterijen zijn nog redelijk vol.
Na weer een half te hebben gefietst komen we bij een bord waarop staat Odense 11 km, nou dat moet een vergissing zijn, want het eerste halfuur 8 km gereden en het tweede halfuur maar 2 km ?.
Even verderop zie ik een bushokje en we zetten onze fietsen aan de zijkant neer, en gaan zelf lekker op het bankje zitten om te overleggen wat we zullen gaan doen.
Als het naar Odense nu nog 11 km is, dan halen we dat waarschijnlijk niet eens en moeten we het laatste stuk onze vetreserve's aanspreken.
Tijdens ons overleg stopt er plotseling een bus voor het hokje, de chauffeur denkt natuurlijk dat we meewillen met de bus nou dat zou mooi zijn maar hij zal onze fietsen wel niet mee willen nemen en om ze hier te laten staan is ook geen goed plan.
De chauffeur blijft nogal lang staan en gunt ons de tijd, maar rijd dan toch maar verder.
Wij besluiten om het er maar niet op aan te laten komen, want we hebben nu waarschijnlijk nog wel genoeg power om weer naar Kerteminde te komen en we gaan via de landweggetje's waar we ook gisteren langs zijn gefietst terug.
Onderweg zien we weer het bord van Vikingmuseum 1 km. We besluiten om daar maar eens een kijkje te nemen.
Daar aangekomen stelt het volgens mij niet veel voor, maar Aafke gaat even naar binnen en komt even later met wat foldertje's terug.
Ook zijn er twee mannen bezig met een Vikingschip te bouwen en daar zijn ze al best ver mee, ik denk nog twee gangen erop en dan kan het zaakje te water.
Wanneer ik op mijn fiets stap begint die ineens zwaar te trappen, en ja hoor mijn accu is strontleeg.
Nou het valt gelukkig mee want we hebben de wind in de rug en het gaat tot Kerteminde heel langzaam naar beneden toe.
Eenmaal in het dorp aangekomen gaan we weer een ijsje halen, ik stel voor om nu eens ergens anders een te halen maar na goed te hebben rondgekeken komen we toch weer bij de Italiaan uit, maar nu haal ik er twee van 20 kronen want die zijn praktisch hetzelfde als van 30 kronen.
Het ijs is weer verrukkelijk, maar de zon is er vandaag helaas niet bij, en we zetten de terrasstoelen tegen de voorgevel aan, want dan waait het ijs tenminste niet van de wafel af.
Dan gaan we naar de winkel, en nu naar Brügsen in plaats van de Netto, eens kijken wat ze daar hebben voor lekkere dingen.
Nou dat valt tegen, de winkel is wat luxer opgezet, maar de producten zijn verder hetzelfde.
We kopen weer broodje's, Bockworsten, en worstebroodje's en nog een brood.
Dan gaan we naar de boot, en ruimen gelijk de fietsen maar weer op, en de batterijen aan de lader zodat we morgen weer op Aerœ kunnen fietsen.
Na alles te hebben opgeruimd, gaan we buiten een borrel drinken, en ik ga nog even met mijn blog bezig.
Even later neemt Aafke de IPad , en zegt Durk is online nou Skype em maar even en even later zitten we met Durk en Greta te kwekken.
Wanneer we uitgepraat zijn is er werk aan de winkel want een Duits jacht van 41 ft wil graag voor ons aanmeren maar de schipper denkt dat er niet genoeg ruimte is, dus ga ik een beetje dichter naar onze Poolse buurman toe die verrassend goed Engels spreekt en ook al bezig is om mee te helpen het Duitse jacht goed op zijn plek te krijgen.
De Duitse schipper komt er nu aanvaren, maar heeft te weinig snelheid en word door de sterke stroming die hier loopt naar ons toegezet, ik roep dat ze het opnieuw moeten proberen anders lopen we allebeide schade op.
Ze taaien weer af en maken een nieuwe aanloop en deze keer gaat het wel goed, de snelheid is goed en de Pool pakt hun voorlijn en ik hun achterlijn en beleg hem als spring zodat hun boot niet door de stroom op ons word gezet.
Zo nu is het weer tijd voor het tweede slokje, want we kunnen niet op één been lopen.
Na ons avonddiner ga ik naar de havenmeester, en ik tref hem deze keer in persoon, de andere keren moest ik bij de automaat betalen maar nu kan het bij hem ik reken 165 kronen af inclusief stroom.
Hij zegt  tegen mij u bent zeker de Hollander, ik zeg ja inderdaad I am the Dutchman.
Hij vraagt of we morgen blijven, waarop ik zeg van nee, want we willen naar Ballen toe.
Hij wenst ons een goede reis, en ik taai af, op de terugweg loop ik met onze Poolse buurman en zijn vrouw terug naar de boot, ik vraag of hij de boot zelf heeft gebouwd en hij antwoord, nee ik heb de boot in Frankrijk gekocht, en ben toen ik hem ophaalde ook door Holland gevaren "de staande mast route" 
Bij de boot gekomen vraagt hij mij wat voor type lieren ik op de boot heb, na even gekeken te hebben zeg ik Barbarossa type 42-2. maar Barbarossa is overgenomen door Harken.
Hij zegt ik word wat ouder en ik ben toe aan een stel zwaardere lieren, ik zeg dan kun je beter een lier nemen met drie versnellingen I.p.v. Twee want dat vind ik soms al zwaar genoeg.
Hij vraagt of we morgen weggaan en ik zeg ja en ze wensen ons een goede reis toe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten