PAGEVIEUWS

maandag 7 juli 2014

Het IJsselmeer op

Vannacht zelf niet zo goed geslapen, maar de rest sliep als een roos, oorzaak de windgenerator en pijn in mijn rechterarm.
De windgenerator kon ik wel wat aan doen, maar ik had weinig zin om eruit en ik had nog wel wat hoop dat ik in slaap zou vallen, ijdele hoop dus en toch maar eruit om dat ding de mond te snoeren.
Gelijk ook maar twee paracetamol genomen en een banaan en ja het hielp, ik viel daarna als een blok in slaap.
Vanmorgen was de hele club al aangekleed en wel en hadden ook al hun ontbijt op, ze hadden me maar door laten slapen.
Zij gaan nog even een ochtendwandeling maken, en ik ga mijn door Aafke al klaargezet ontbijt verorberen,
Een kwartier later is iedereen er weer en ruimen we de boel op en vertrekken we om 09:55 Kornwerderzand er staat een lekker briesje van tussen de 15 en de 20 knopen en het is halve wind richting Hindeloopen wat wil een mens nog meer.
Als we  om 11:30 daar aankomen staat de havenmeester al klaar om ons een plek te wijzen waar we kunnen liggen, we zeggen dat we maar een uurtje willen blijven en hij wijst ons een plekje aan de kade aan.
Als we daar proberen aan te meren lopen we 1 meter voor de kant vast dus dat word um niet.
We gaan maar naar dezelfde plek waar we dit jaar al eerder hebben gelegen maar dat was in een box en dat lukte allemaal net met onze diepgang, maar nu lopen we buiten de box al aan de grond.
Dan zien we aan de andere kade twee jongkerels bezig met hun boot zeilklaar te maken, ik vraag of ze weg gaan, en ze roepen van ja, over vijf minuten, dan vraag ik meteen ook maar hoe diep het daar is, hij kijkt even op z'n dieptemeter er roept dan, 2,4 meter nou dat is goed.
Als ze dan eindelijk zijn opgekrast, gaat John aanmeren en dat gaat redelijk goed.
Ik blijf zolang aan boord, en de rest gaat naar de speeltuin voor een uurtje
Ondertussen ga ik mijn mail even nakijken, en kom tot de ontdekking dat ik de telefoonrekening van Aafke's telefoon binnen vijf dagen moet betalen, anders stopt het en moet ik opnieuw weer aansluitkosten betalen.
Ze maken het erg gemakkelijk gemaakt staat er te lezen want als ik naar mijn Hollandse Nieuwe ga en inlog dan kan ik via iDeal betalen.
Dus log ik in op hun site en ga naar betalingen, en jahoor het lukt niet, want zodra ik mijn bank de Rabobank in mijn geval aanklik, krijg ik een foutmelding dat mijn betaling niet lukt want mijn browser Safari in dit geval accepteert geen cookie's.
Nou denk ik, dan gebruik ik toch een andere browser, en ik probeer Google Chrome, maar ook dat lukt niet.
Na nog een aantal pogingen stop ik er maar mee, want dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt ik doe heel vaak betalingen met de IPad en dat ging tot nu toe altijd zonder een enkel probleem.
Dan komt de familie ook weer terug van de speeltuin, en gaan we eerst maar een hapje eten, als we alles achter de knopen hebben gaan we vertrekken, met Marina als stuurvrouw, en we gaan van lagerwal vertrekken met een achterspring met een stootwil. Met de achterspring vast en de stootwil tussen achterschtip en de wal slaan we achteruit, en hierdoor gaat de boeg van de wal af, zodra we ver genoeg van de wal zijn met de boeg zet Marina de keerkoppeling in z 'n vooruit, en maken wij de achterspring los en varen we zonder problemen weg van lagerwal.
De bedoeling is om naar Stavoren te gaan om daar te tanken, maar dat is pal in de wind en kruisen duurt ons te lang en dus moteren we daar maar naar toe.
Na een uurtje zijn we bij het bunkerschip en na wat moeilijk doen van de kwajongen die daar de pomp bedient, krijgen we onze rode diesel, er gaat minder in dan ik dacht I.p.v 140 l gaat er 106 l in.
Het scheelt dus toch liters als je wat minder hard vaart, ik hou de laatste tijd altijd zes knopen aan en daarvoor altijd zeven.
We besluiten om maar over te steken naar Medemblik, maar de wind is wat ingezakt en we lopen gemiddeld  drie knopen, enfin wat maakt het uit we hebben de tijd en het is mooi weer.
Een uurtje later komt er toch nog weer wat wind en lopen we soms zes knopen, ik reken uit dat we om ongeveer halfzeven in Medemblik aankomen en dus besluiten we om tijdens het varen maar te eten, de keus van Aafke is macaroni en dat is snel klaar en ook nog erg lekker.
Bijna bij Medemblik aangekomen willen de meeste bemanningsleden voor anker gaan, en dat gaat dan ook maar gebeuren ik zoek op de kaart een geschikt plekje op en een halfuur later gaat de spijker erin, even flink trekken tot ie houd,  en het houd zo te voelen goed.
Ik zet het ankeralarm van de plotter op 20 meter, en ga dat vanavond nog wel even controleren voor we te kooi gaan.
Morgen gaan we eerst even Medemblik in, en vervolgens gaan we naar Enkhuizen.
Nu moet ik van de rest van de Familie stoppen want ze willen een spelletje stapop spelen.





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten