PAGEVIEUWS

dinsdag 8 juli 2014

Onrustige nacht achter het anker.

Na ons spelletje stapop van gisteravond, gaan we om 23:11 naar onze kooien, we liggen nog maar net en dan ruimt de wind door van noordwest, naar noordoost ten noorden, ook de windkracht gaat van 10 knopen naar 15 knopen.
Het duurt dan ook niet lang of we krijgen er last van, we zien het eerst maar eens aan, maar we liggen nu wel aan lagerwal, en de wal zit op 490 meter van de boot af.
Een paar uur lang blijft het nagenoeg hetzelfde, maar om een uur of  twee gaat het ankeralarm af en zie ik dat we nu ongeveer 25 meter zijn verplaatst.
Ik stel het ankeralarm weer in op de plaats waar we nu liggen met een afstand van 25 meter als alarm.
Ik lig nog maar net weer in onze kooi, of ik hoor John die zegt dat de ankerlier van zijn plaats is geraakt dat hoort niet zo best, en ik trek snel een broek aan en ga met John naar voren, en zie de ravage in de ankerbak.
We zetten normaal altijd een lijn aan de ketting om de lier te ontlasten, en ook zat die er deze keer op
maar de lijn is denk ik uitgerekt en daardoor is er spanning op de ankerlier gekomen en heeft het support waar hij op vast zit het begeven, dit was ook aan een reparatie toe, maar lukte mij deze winter niet meer.
Het enigste wat we kunnen doen is de zaak te beredderen, en een extra lijn nog bijzetten van de ketting naar de bolders.
De wind is nu zo nu en dan 20 knopen met tussenpozen, en daartussen 15 knopen, en dat moeten we dus maar even uitzingen.
Om een uur of zes neemt de wind af, en krimt weer naar het noordwesten en dus liggen we nu weer vrij rustig en we halen nog wat slaap in tot 08:00 uur.
Dan gaan we eerst maar even ontbijten en daarna gaan we ankerop.
Om halfnegen gaat John de ankerketting ophalen en Marina zorgt dat hij wat netje's in de ankerbak komt, ik vaar intussen langzaam vooruit op aanwijzingen van Marina.
Als we zover zijn dat het anker uit de grond moet, lukt hun dat niet en ik zeg dat ze maar op de ketting moeten gaan staan en dan trek ik hem er wel uit door vooruit te varen.


Zo gezegd zo gedaan, en dan is het anker ook weer boven water ik vaar alvast richting Enkhuizen
want we hebben onze plannen bijgesteld, we willen de twee regenachtige dagen maar wat indoor dingen doen en in Enkhuizen heb je het scheepvaartmuseum dat we daardoor mooi even kunnen bekijken.



Na anderhalf uur gevaren te hebben, deels onder zeil, en deels onder motor, komen we als we vlakbij de haven Enkhuizen zijn in een regenbui terecht en moet de regenkleding aan.
We zien als we de haven binnenlopen vrij veel grote jachten voor anker liggen, er zal toch hopelijk nog wel een plekje zijn in deze grote Marina.
Nou we hoeven niet te zoeken, want we kunnen zo een box binnenvaren en dat doen we dus maar, of hij vrij is of niet zien we later wel.
Na schoon schip te hebben gemaakt, gaat de regenkleding uit en gaan we eerst maar koffie met een broodje eten.
Even later word er op de boot geklopt, en daar is een havenmeester, ik hoop niet dat we moeten verkassen, en ik laat John maar even met hem praten.
De havenmeester zegt tegen John, dat we eerst bij de meldsteiger moesten aanmeren, en ons daar hadden moeten melden bij het havenkantoor dan had de havenmeester ons een plek toegewezen.
John houd een lulverhaal over de regen, en dat we eerst wilden eten tegen de beste man, en we mogen hier wel blijven liggen geen probleem dus en afrekenen kan in het havenkantoor.
Na het eten ga ik er eerst maar even bij liggen, zodat ik wat minder pijn heb in mijn arm, want ik doe natuurlijk altijd weer te veel en dus nu vanmorgen ook weer.
John is ondertussen naar het havenkantoor geweest en heeft het havengeld van 26 euro betaald, dat valt mij nog mee, ik had op 34 gerekend.
Om halfvier is het droog en gaat de familie de wal op voor de broodnodige beweging, en om boodschappen te doen, ik blijf wel aan boord want lopen is nu geen pretje voor mij.
John legt meteen ook even de stroomkabel aan want er is nog een aansluiting waar 1 1/2 KW stroom over is dus dat komt mooi uit, alweer een besparing van 1 euro.
Als het hele circus is vertrokken, zet ik de tv aan en de ontvangst is hier prima, gelijk de tour de
france ervoor.
Ook is hier gratis WiFi,  niet snel weliswaar, maar voor internetten prima.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten