PAGEVIEUWS

zondag 6 juli 2014

Sail harlingen uitzwaaien

Vanmorgen om even over tien onze ligplaats in Franeker eindelijk verlaten, om de windjammers uit te zwaaien van Sail Harlingen 2014.
Alles loopt gesmeerd en we zijn om 11:30 al door de sluis en varen dan eerst maar even een slag door de nieuwe visserijhaven, maar het valt ons een beetje tegen van wat daar aan schepen ligt.
Dan maar op naar de Willemshaven, maar daar worden we tegengehouden door de waterpolitie want de schepen gaan om 13:00 uur vertrekken en dus sturen ze ons de havenmond uit, en daar mogen we even verderop ankeren, of langs de recreatiebetonning zeilen. We kiezen maar voor het laatste en rollen de genua voor driekwart af want we hebben geen haast.
De eerste schepen komen om kwart over één de havenmond uit, maar varen allemaal op de motor terwijl er een mooie bries staat en het langs de pollendam halve wind is.
Ondertussen zijn wij al overstag gegaan en varen nu de schepen tegemoet, na dat een paar keer te hebben gedaan houden we het voor gezien en gaan we door de boontje's richting Kornwerderzand.
We hebben nu wind tegen en dus moet het oliezeil aan en de genua weggedraaid. Er zijn nogal wat jachten die dezelfde kant op gaan en dat word dus druk in de sluis, maar  als we Kornwerderzand binnenvaren gaan na vijf minuten te hebben rondgedobberd de lichten van de brug op groen - rood, dat schiet dus lekkerop en ook kunnen we met het hele zootje in één keer de sluis in.
Ik geef nu het roer over aan John, want die moet nu ook maar eens leren om met het schip vertrouwd te raken, en ik heb toch wel weer meer pijn aan mijn arm en hand gekregen dus maar even rustig aan.
John meert met wat aanwijzingen van mij zonder problemen aan, en al snel gaan de deuren achter ons dicht ook het schutten gaat snel.
Omdat wij hier graag willen blijven gaan we gelijk stuurboord uit naar de steigers die bedoeld zijn voor de sport, aan de eerste steiger liggen twee schepen en daar kan ook niets meer bij en bij de tweede steiger liggen er ook twee maar daar is aan het eind te weinig ruimte en de ruimte tussen de schepen is wat krap, maar het zou kunnen.
Er is ook nog een derde steiger en daar ligt ook al een jacht, maar als we daar naar toevaren blijkt dat we daar niet mogen liggen van de sluiswachter zo vertelt ons de schipper van het jacht dat er al ligt.
Dus draaien we maar om en gaan naar de krappe plek tussen de twee jachten aan de tweede steiger.
Ik zeg tegen John dat het mij beter lijkt dat ikzelf de boot er probeer tussen te parkeren, want het past denk ik maar net.
Dus neem ikzelf het roer maar weer even, het is gelukkig hogerwal en ik vaar hem er mooi tussen en John en Marina springen gelijk op de steiger het past precies en we hebben aan beide kanten een meter speling.
Ook de schipper van het jacht voor ons help een handje mee, en even later liggen we netjes aangemeerd en is de soep ook al klaar.
Normaal drinken we eerst altijd een borrel, maar Aafke heeft het eten in no time klaar en dus blijft dat erbij, nou dan nemen we er vanavond wel eentje extra.
Ik ben blij dat het redelijk gaat met mijn hernia, maar moet het nu niet gaan verpesten want dan ben ik weer terug bij af, en dus mogen John en Marina morgen om de beurt schipperen.
De jongelui gaan, als de kleintje's naar bed zijn gebracht en slapen, ook zelf op tijd naar hun kooi
En Aafke gaat wat puzzelen, terwijl ik het weblog bijwerk.
Morgen is het de bedoeling om eerst naar Hindeloopen, en daarna naar Stavoren om te bunkeren.
Als we dan een gunstig windje hebben gaan we oversteken naar de Noord-Hollandse kant en anders zien we wel waar de wind ons brengt.





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten