PAGEVIEUWS

maandag 25 augustus 2014

25-08-2014 Uit die Gore lucht, en op naar Faaborg

Vanmorgen is het reveille, en staan we om halfacht al naast onze kooi, dat is voor ons in dit koude kwallenland aan de vroege kant.
We beginnen maar met wassen, aankleden, en ontbijten en dat gaat in rap tempo want Aafke wil vroeg weg deze keer.
Wanneer ik alles voor vertrek even naloop en de motorruimte inspecteer zie ik een behoorlijke hoeveelheid water onder de motor staan het is weer de waterpomp voor de interkoeling waarvan de keerring lekt op het teveel ingelopen asje.


Er zit niets anders op dan het ding er maar weer af te halen, en het asje weer eens te bewerken zodat er weer een glad oppervlak ontstaat, daar waar de keerring het asje raakt.
Maar eerst moet het water weer onder de motor weg, Aafke is er met haar kleinere handen beter in dan ik, en dus gaat zij dat wel even doen, intussen demonteer ik de pomp en ga het asje te lijf met schuurpapier eerst 120 dan 240 en als laatste 400.


Na een dik halfuur schuren is het groefje bijna niet meer te zien en ga ik het zaakje dat door Aafke ondertussen is schoongemaakt weer in elkaar zetten, even later plaats ik de pomp weer op het distributiedeksel en doe de kraan weer open, dan zie ik dat er een lek is bij het deksel waar de impeller
achterzit, en zie dat het deksel onderaan niet goed afsluit, dus de kraan maar weer dicht, en het deksel er weer af, ik maak alles nog eens goed schoon en doe er toch nog maar voor de zekerheid wat vloeibare pakking tussen.


Wanneer alles weer op z'n plaats zit, en ik de kraan weer opendoe, is het potdicht, hé hé.
Dan start ik de motor, en Aafke kijkt of er ook nog lekkage is, en dat is er gelukkig niet en ik doe de motor weer uit.
Dan is het tijd om te koffiedrinken, want van al dat geschuur heb ik een droge smoel gekregen, na mijn tweede  kopje te hebben leeg gedronken ga ik het smerige gereedschap schoonmaken en dan is het eindelijk tijd om te vertrekken.
Om 10 voor twaalf gooien we los en vijf minuten later varen we al weer op de Genua in zuidelijke richting.
Om naar Faaborg te zeilen is het exact tegen de wind in zoals gewoonlijk, maar we kunnen hier mooi kruisen want het is hier ongeveer 3 mijl breed en verderop ongeveer 6 mijl.
Omdat de wind wat gaat krimpen kunnen we over de andere boeg een flinke slag maken in de juiste richting, en na later nog één keer overstag te gaan is Faaborg bezeild.
Onderweg komen we nog een Nederlands tweemaster tegen, het de Avatar, en die zijn we al eens eerder ergens tegengekomen.


Om 14:15 liggen we in een box, en met de hulp van twee mannen op de steiger is ook Aafke die voorop staat weer uit de brand, ik kon helaas geen lijn meer om de paal aan de lijzijde krijgen maar dat is geen probleem en die zit er even later ook omheen.
Dan is het tijd voor een alcoholische versnapering en die bestaat uit een jong slokje met wat vreterij erbij.
Ondertussen gaat de telefoon en belt er iemand over het combi instrument van Simrad dat ik op Marktplaats had gezet, hij is verkocht, en ik stuur hem zodra ik thuiskom aan de koper op.
Ondertussen komen er wel zo'n zes Bavaria jachten de haven binnenvaren, het blijkt een flotielje te zijn.
Het aanmeren gaat Spaans, en ik hou mijn hart vast bij sommige manoeuvre's, ze moeten het echt van hulp op de wal hebben, maar er ontstaat nergens schade gelukkig.


Na onze borrel gaan we de stad even verkennen, en ook nemen we maar weer wat boodschappen mee, uit de SuperBrügsen die hier in Faaborg is.
Ik zoek nog even om een stekker met aarding, maar die kan ik nergens vinden, ik zal wel naar een soort Karwei of Gamma moeten, maar dat soort kluswinkels is hier dungezaaid in Denemarken.
We slenteren nog een beetje door de oude stad, en maken nog wat foto's van oude huisje's met stokrozen voor bij de gevels.


Aafke zegt dat ze zin heeft in een softijsje, en ik zeg dan hoef je niet lang te zoeken want je staat er bijna voor de deur, het blijkt weer een Italiaans ijspaleis te zijn met de naam Bellisimo.
Ik ga naar binnen en bestel twee softijsje's middelmaat, Aafke wil er ééntje met arbeismaak, en ik neem gewoon een vanilleijsje.
Tijdens het consumeren van ons ijsje, komt er een zwarte lucht boven de stad langs, maar gelukkig niet boven het deel waar wij op het terrasje zitten.


Na deze heerlijke versnapering te hebben opgelebberd, gaan we richting haven en gaan meteen even langs de automaat voor het havengeld, het kost hier 160 Kronen voor schepen van 11,99 tot 14,99.
Als we bij de boot komen zijn er ondertussen nog meer Bavaria's bij gekomen op enkele plaatsen liggen ze nu dubbel geparkeerd langs de kade.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten