PAGEVIEUWS

zondag 24 augustus 2014

Van Lundeborg naar Rantzausminde

Vanmorgen lekker lang uitgeslapen tot wel halftien, maar toen moesten we echt wel uit ons nest komen want oars is de dei wei sizze se.
Eerst maar wassen en aankleden, en dan ontbijten met Deens brood en een Croissantje, hm heerlijk.
Aafke wil even kijken of Marina ook online is om te skypen, maar die is niet online, en dus proberen we John want die is wel online, we laten de telefoon een flinke poos overgaan, maar zonder resultaat en dus gaan we maar opruimen, we zijn nog maar net daar mee bezig of we krijgen een oproep, wij denken dat het Marina wel zal zijn, maar het zijn Jan en Anneke die ons bellen en we praten denk ik wel een halfuur lang met elkaar, het is op het laats al bijna kwart over elf dat we er mee stoppen.
Net als we weer verder gaan met opruimen krijgen we weer een oproep en nu is het Marina die net terug is van de speeltuin met Ariane en Nova.
Ook daar praten we mee tot het bijna twaalf uur is voor we er een eind aan breiën.
Het word nu eerst maar koffiedrinken, en daarna gaan we vertrekken, na de koffie check ik eerst alles nog gauw even, en ontdek dat de koelwaterpomp weer eens heeft gelekt en dus dat eerst ook nog maar even weer in orde maken, dan zegt Aafke dat de drinkwaterpomp niets meer doet.
Nou dat kan er ook nog wel even bij, eerst maar eens controleren of één van de hoofdschakelaars niet per ongeluk is uitgezet, maar nee dat is oké.
Ook is er geen automatische zekering uitgevallen op het schakelbord, en dus pak ik mijn spanningzoeker en ga kijken of er wel spanning is op de pomp.
Er is wel stroom, en er zit ook verder niks los, dan maar de hamer er bij en na een paar klappen tegen de zijkant van de pomp en daar doet ie het weer.
Zo zie je maar schoppen en slaan is soms de oplossing van een probleem.
Het is 5 voor half twee dat we vertrekken van lagerwal en met 20 knopen wind dwars op de boot, en dat kon wel eens niet gemakkelijk worden, omdat de boot slecht naar stuurboord wil met achteruitvaren, maar we wagen het er maar op er zijn geen schepen voor en achter en dus kunnen we weinig schade aanrichten.
Als alle lijnen wegzijn gaat Aafke op de steiger staan om de boot af te houden terwijl ik achteruit vaar,
Het gaat echter beter dan ik had verwacht en we varen zonder problemen achteruit en pas bij de uitgang van de haven zet ik hem in z'n vooruit en varen we de haven uit.
Als alle lijnen en fenders weer zijn opgeborgen rollen we de Genua af en gaan we hoog aan de wind richting Zuid naar Svendborg, even later vinden we dat er toch te veel zeil op staat want de wind varieert steeds tussen de 12 tot 20 knopen wind erg vlagerig weer dus, net als gisteren toen we van Nyborg kwamen.


We rollen de Genua een 50 cm in en nu gaat het een stuk beter, en de voortgang en de koers zijn goed en we lopen gemiddeld om en nabij de 6 - 7 knopen over de grond.
De verheid is 26 mijl maar omdat we toch een aantal keren een slag moeten maken word dat wel 32 mijl vandaag.
De lucht zit vol met buien, en waar je ook kijkt het regent overal, ik ben er weer op gekleed en krijg dan ook zo nu en dan flink wat water op mijn kop.


Als we ongeveer ter hoogte van het vaarwater naar Svendborg zijn krijgen we de wind en de regen recht van voren en Aafke die een poos heeft gestuurd geeft mij het roer maar weer want zij is er niet op gekleed en schiet onder de buiskap.


Er komt flink wat wind uit deze bui en de richting wisselt nogal en ik heb er dan ook moeite mee om het zaakje in het gareel te houden.
Maar net zo plotseling de bui opkwam verdwijnt hij weer en komt de zon er weer door en is de wind terug van 24 knopen naar 12 knopen.
We maken nog één keer een slag maar draaien dan de Genua weg en starten de motor om precies vier uur.


Het haventje waar ik naar toe wil ligt zo'n vijf mijl Svendborg voorbij en dus moteren we door het nogal kronkelige vaarwater, want zeilen is hier bijna niet te doen I.v.m Bossen langs de beide oevers.
Na Svendborg komen we onder een brug door die Fynen met het eiland Tasinge verbind, de doorvaart hoogte van de brug is 33 mtr en daar passen wij met onze 18 mtr wel onderdoor.
Even later ziet Aafke het haventje al en varen we er op af, maar het is er behoorlijk vol en er is weinig ruimte om te manoeuvreren, en de twee plekken aan de buitenkant waar we mooi hadden kunnen liggen staan op rood en dus varen we naar de andere Haveningang aan de andere kant, maar daar is het nog voller en de boxen die leeg zijn zijn te smal voor ons.
Ik kijk nog maar weer eens even op de kaart en zie dat er een paar honderd meter verder ook nog een haventje is, dus gaan we daar maar eens ons geluk beproeven, maar als we dichterbij komen zie ik het direct al, erg vol en geen ruimte om te draaien en dus varen we maar weer verder het is nu onderhand halfzes en dus kijk ik maar weer op de kaart en ja twee mijl verder is ook nog een haven bij het plaatsje Ballen.
Het plaatsje ligt in een kleine baai, en wanneer we de haven voorzichtig binnenvaren zie ik wel enkele plekken waar we zouden kunnen liggen, maar allebei met een rood bordje, shit en nog eens shit.
Dan valt mijn oog op een steigertje, maar daar ligt al een jacht tegenaan, en de overgebleven ruimte erachter is geen 12 meter meer, maar hooguit 8 meter.
Enfin wie niet waagt die niet wint, en ik vaar langzaam er naar toe, de mensen van het bootje wat er al ligt zijn erg vriendelijk en behulpzaam, en als wij half en half vastliggen gaan ze hun boot een paar meter verhalen naar voren, en zo steken we nog maar twee en een halve meter buiten de steiger.
Het is nu zes uur en na alles te hebben beredderd is het tijd voor een Shinken Häger, helaas zitten er nog maar twee borrelglazen in en is onze geliefde kruik leeg.
Om kwart voor zeven en na nog een glaasje oude korenwijn wil Aafke de Macaroni in de magnetron doen en daarvoor ga ik de Duitse spring aanbrengen ( stroomkabel voor de leken ) en een tien minuten later zitten we alweer te schransen, maar ditmaal niet weer zoveel als eergisteren, want dat heugt me nog steeds.
Na het eten gaan we eens kijken waar en hoe we het havengeld moeten betalen, wanneer we aan het begin van de steiger komen staat er een bord waarop staat dat we via de telefoon moeten betalen !?.


Ik lees het nog eens goed na, maar ik snap er niks van, want hoe kun je nu per telefoon betalen ?.
Er staat ook geen nummer bij dus hoe dit moet mag Joost weten.
Ook staat er dat je voor 22:00 uur moet betalen, en of anders morgenvroeg, betaal je niet, en krijg je controle dan moet je ok nog een boete betalen!!!!!.
Ik loop nog even door en zie dat er bij de laatste steiger ook nog zo'n bord staat, maar daar staat een tekeningetje bij waar de plaats staat aangegeven waar je kunt betalen.
Dus lopen Aafke en ik daar maar eens naar toe, en door een deur open te doen komen we in een schuurtje waar een telefoon hangt, nu valt het kwartje bij mij en ik neem de telefoon van de haak, maar krijg geen beltoon, het ding is zo dood als een pier.
We kijken nog eens rond en zien dan enveloppen liggen en ook een papier waar op staat dat het havengeld voor alle schepen ongeacht hun lengte hetzelfde is namelijk 100 kronen.
Ik pak mijn beurs uit mijn zak en ik heb warempel nog twee briefje's van 50 kronen erin zitten, die ik in de envelop doe en ik schrijf de bootnaam en de datum op de voorgedrukte envelop en doe hem in de daarvoor bedoelde gleuf van een RVS bus met een groot hangslot erop.


Zo dat is ook weer opgelost, alhoewel de borden wel wat duidelijker hadden kunnen zijn.
We gaan maar weer aan boord, en brengen de avond verder door met lezen en puzzelen, morgen maar eens de omgeving verkennen en misschien wel een eindje fietsen als het weer het toelaat.

,







Geen opmerkingen:

Een reactie posten