PAGEVIEUWS

zondag 24 augustus 2014

24-08-2014 Dagje klussen en fietsen in Ballen op Fynen.

Vanmorgen rollen we om 10:00 uur uit de kooi, nadat ik er al even eerder uit was geweest om de geit te verzetten was ik maar weer even achter Bornholm gekropen zoals Zeelui wel eens zeggen.
Nu eerst maar even een bakje thee, en dan ontbijten, wanneer we alles weer achter de rug hebben ga ik me wassen en aankleden vervolgens zoek ik mijn gereedschap bij elkaar om de verstaging wat aan te draaien, want gisteren met die harde wind zag ik dat de stagen aan de leizijde behoorlijk slap hingen
Wanneer ik buiten kom stinkt het godsgruwelijk, het lijkt wel of hier een rioolbuis in de haven uitkomt, maar al snel heb ik de oorzaak gevonden, het is dezelfde stank als bij ons op het wad en ook hier is dat het geval, geen wonder dat er weinig mensen deze haven aanlopen, nou ik ga maar aan het werk.
Na het verwijderen van de splitpennen, geef ik ze twee slagen, zowel aan stuurboord als aan bakboord
Voor mijn gevoel staan ze nu allemaal even strak, en ik hoop dat de rek er nu eens uit is, ik heb trouwens echt geen idee hoelang dat duurt met nieuwe verstaging.
Ondertussen komen er allemaal mensen het haventerrein op want er is hier vandaag een feestje van de zeilclub, nou die treffen het niet met dit weer, de tent waait bijna de lucht in en het regent behoorlijk.
Nu ga ik eerst maar even een bakje doen, en dan ga ik wat doen aan de waterlekkage bij het schuifluik, dat ik er nu mee aan de gang ga komt mooi uit, want even later regent het jonge katten, en ben ik blij dat mijn klusje aan de verstaging droog is verlopen, en ik kan dit zonder nat te worden vanonder de buiskap doen.
Wanneer ik een stuk polypropuleen heb verwijderd boven het schuifluik zie ik het probleem, er zit een behoorlijke naad tussen de garage van het schuifluik en de voorste plaat waar het raam in zit.
Nadat ik alle groene aanslag en andere vuiligheid heb verwijderd, maak ik het allemaal goed schoon met aceton zodat de kit die ik aan ga brengen maximale houdkracht krijgt.
Dan is het zover en ga ik het naadje dichtkitten, ik heb gelukkig nog een halve patroon en dat is precies genoeg voor deze klus.
Na het kitten ga ik de bovenplaat, en de frontplaat met de instrumenten erop weer aanbrengen, en zo is er niets meer van te zien.
Aafke is maar wat blij dat ik klaar ben met mijn klusje, want ze wil de fietsen naar buiten brengen om dat we zo meteen een eindje gaan fietsen in de omgeving, en tegelijk ook even wat boodschappen willen halen.


Het regent gelukkig niet meer maar het waait nog steeds tussen de 20 en 25 knopen en dat neemt natuurlijk extra stroom, en ook is het hier behoorlijk heuvel op en heuvel af.
Na een halfuur te hebben gereden is mijn batterij al niet zo vol meer, maar we kunnen ruilen van accu zoals we wel eens vaker hebben gedaan, en wanneer we bij de winkel zijn van Dagli Brügsen ruilen we van accu.


Nadat we onze boodschappen op de fietsen hebben gestouwd, gaan we eerst een stuk langs de hoofdweg, maar Aafke wil graag via wat landweggetje's fietsen, nou dat doen we dan maar en al gauw staan we aan de kant van de weg brummels te plukken die hier welig tieren.
Dat de meeste eraf zijn komt niet door de wind, maar doordat er al diverse plukkers ons voor zijn geweest.


Ook komen we pruimenbomen tegen maar die zijn praktisch leeg, en wat op de grond ligt is beurs.
Om halfzes zijn we weer op de haven, en na de boodschappen te hebben opgeruimd en de fietsen aan boord te hebben gebracht nemen we maar weer eens een blonde rakker I.p.v Shinken häger.
Aafke maakt wat worstebroodje's met frankfurters klaar en een kop soep en als sluitstuk dubbelvla met slagroom.
Zo mensen, deze dag zit er ook weer op, en ik hoop dat het morgen minder waait en ook droog blijft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten