PAGEVIEUWS

dinsdag 26 augustus 2014

26-08-2014 van Faaborg naar het eiland Lyø.

Vandaag gaan we van Faaborg naar het 10 mijl verder gelegen eilandje Lyø, nadat we vanmorgen eerst even naar de watersportzaak zijn geweest om 6 linkse m12 moeren en 2 linkse m10 moeren, vertrekken we om vijf voor halfeen uit de haven, bijna iedereen is al de haven uit, en even buiten de haven rollen we de Genua maar weer eens af, want om het grootzeil te hijsen voor dit kleine stukje vinden we teveel werk.
Het is mooi zeilweer en er staat om en nabij de 10 tot 14 knopen wind, en het is tot het laatste stukje bezeild tot het kleine haventje van Lyø.
Om halfdrie liggen we in een box, waarbij we worden geholpen door een vriendelijke Deen.
Na een paar broodje's te hebben gegeten zijn we er helemaal klaar voor om het kleine eiland op de fiets te verkennen.

Na de fietsen via de punt van de boot op de steiger te hebben gezet, lopen we de steiger af want het is ons te link om daar op te fietsen.
We brengen eerst maar even een bezoek aan het kantoor van de havenmeester, want misschien staat er ook hier wel een machine waar je kunt betalen met je creditcard, maar nee hoor de beste man komt in eigen persoon het havengeld op de steiger innen.
Wel vinden we er wat foldertje's en ook een plattegrond van het eiland zodat we deze keer niet kunnen verdwalen.

We fietsen eerst maar naar het westen, want daar komt de wind vandaan, en op die manier hebben we het later voor het lapje en komt het ook beter uit met de stroom in onze batterijen.
Het is mooi weer en het fietst heerlijk over de redelijk goed geasfalteerde weggetje's, maar soms gaan ze over in door een tractor ingereden sporen met het puin van oude afgebroken woningen, en wanneer dat ook op is gaat het verder op redelijk droge zandpaden.
Het eiland is slechts vijf mijl lang en twee mijl breed, en na anderhalf uur zijn we het hele eiland rond
gefietst.

Het is hier echt heel mooi, en we komen hier graag nog eens terug met de kinderen en kleinkinderen.
In het dorpje hebben we gezocht om een winkel, maar zijn hem voorbijgeflietst, of er is hier nergens een winkel.
Onderweg kwamen we bij de klokkestenen, een soort grafheuvel en daar ontdekte Aafke een jong konijn dat helemaal verscholen in het gras onder een struik zat, door zijn schutkleur zag je hem bijna niet, en toen ze hem op de foto zette vanaf 30 cm afstand bleef het beestje zitten zonder ook maar iets te bewegen.

We maken onderweg nogal wat foto's, met onze telefoons, maar helaas heb ik mijn fotocamera vergeten en kan ik nu geen foto's bij mijn verhaal plaatsen.
Wat ik wel kan doen is de foto's via WiFi uploaden naar Picasa en ze later weer downloaden naar mijn IPad, ik ga eens kijken hoe dat gaat via de hotspot hier op de haven.
Nou dat ging gesmeerd via de aanwezige hotspot hier, en jullie mogen nu zoeken om het konijn.
Wanneer we weer bij de haven aan zijn gekomen zien we dat de havenmeester juist bezig is met z'n collecte en dus rekenen wij ook meteen maar even af.
Het kost hier 150 Kronen en dat is ongeveer 21,00 euro.