PAGEVIEUWS

zaterdag 16 augustus 2014

Fietstocht omgeving Kerteminde

Het is een uur of acht dat we allebei besluiten om maar uit de kooi te komen en even later zitten we aan ons ontbijt.
Ik heb eergisteren een brood gebakken, en dat is niet helemaal goed gelukt maar desondanks gaan we hem wel opeten want wij zijn niet zo weggooierig  (na de oorlog denk ik meegekregen van onze ouders.).
Na het ontbijt en dergelijke, ga ik de fietsen klaarzetten op de wal, het is altijd even oppassen dat we niets beschadigen met al die uitstekende delen van een fiets.
Ik pomp met ons kleine compressortje op 12 volt nog even de banden op want dat rolt beter en daardoor word het bereik van de accu's ook groter.
Om een uur of halfelf zijn we zover, en na Karel goed te hebben geinstrueerd wat betreft de veiligheid van de boot gaan we op pad.
Eerst even naar het kantoor van Herr Habenmeister om een kaart, want we willen niet nog eens verdwalen in dit land met bijna geen borden.
Helaas de Havenmeester is er niet en dus kijken we of er een VVV kantoor is in het dorp, die vinden we al snel en we worden bijna direct geholpen door een medewerkster.

    De jockey op zijn paard in roestige stukken ijzer.

Na een kaart te hebben gekocht voor 50 kronen gaan we op pad, ons doel is om rond het meer te fietsen maar dat hangt wel van de wind en de hellingen af, want de VVV Medewerkster vertelde ons dat het 29 km was en dat is meer dan onze reikwijdte van de batterijen, enfin we zien wel hoe het komt.

Als we dan eindelijk Kerteminde zijn uitgefietst blijken de hellingen mee te vallen maar we hebben flink wind tegen.
Om de batterijen te sparen doen we op de vlakke stukken de helpfunctie uit en kunnen daardoor meer kilometers maken, zo nu en dan stoppen we even om de kaart te raadplegen want omrijden is niet de bedoeling.
Ook maken we hier en daar wat foto's van de omgeving en van huizen en boerderijen waarvan de meeste al erg oud zijn, het valt ons op dat de meeste woningen er goed onderhouden uitzien het gaat de mensen hier zeker goed.
Onderweg kopen we nog wat wilde pruimen 1 plastic zakje voor 10 kronen, maar als we even verderop komen liggen ze voor het oprapen Blauwe, Gele, en Rode pruimen allemaal aan de kant van de weg.
Aafke zoek er een plasticzak vol van, en dan vervolgen we onze weg verder, opeens komen we bij een Kasteel of Borg het is maar net hoe je het noemen wilt uit 1636 het is te bezichtigen maar we gaan liever verder fietsen.


Na wat te hebben gedronken uit onze meegebrachte flesje's, waarbij Aafke het hele ABC op zegt, want één van de flesje's heeft gelekt en nu zitten onze regenp akken onder de cola.
Ze behimmeld het zaakje en dan gaat de reis verder, we zitten op de goede weg en bij een kerk staat een bordje met de tekst "toilet" komt dat even goed uit want Aafke had al een poosje hoge nood, en wilde al de struiken in maar nu kan ze ongestoord haar boodschap doen.



Ondertussen bekijk ik de kaart nog maar een keer en ik weet haast voor 100% waar we nu zijn en waar we langs moeten.
Als Aafke met een opgelucht gezicht er weer aan komt lopen, springen we weer op onze fietsen en al snel word mijn gegist bestek bevestigd door het naambord van het dorp, het is nu nog 6 km naar Kerneminde, en dat halen we gemakkelijk met onze stroomvoorraad.



Wanneer we het dorp binnenkomen zie ik aan de linkerkant een uithangbord met "Italiaans ijs " erop
Ook hebben ze softijs, en ik haal voor Aafke een kleine, en voor mij een middelgrote, nou dit zijn wel erg grote hoor zegt Aafke als ik terugkom, en ze heeft er inderdaad een flinke kluif aan.
Dan is het tijd voor boodschappen en we fietsen door de hoofdstraat van het dorp we zien wel een Spar en nog een andere kleine winkel, maar niet zoiets als een Aldi of een Lidl.



Wel zien we als we de andere kant langsfietsen een Netto winkel en die winkelketen zie je hier veel, we gaan er gelijk op af en kopen de noodzakelijke dingen zoals brood en broodje's en bananen, ook wilde ik wat citroenen kopen om de gele kalkaanslag van de boot af te halen, maar die dingen kosten hier per stuk en dan praat ik over kleine citroenen 2,5 kroon dat is 35 eurocent per stuk, dus laat maar.
Als we uitgewinkeld zijn gaan we richting boot en Karel is blij dat we er weer zijn, als beloning mag hij buiten zitten, en naar de meiden fluiten die hier langs lopen.


    Karel is aan het papierversnipperen.

Aafke maakt koffie en we eten alvast een aantal worstebroodje's met knakworst op.
Zo de middag zit er nu ook bijna op, en we besluiten om maar te blijven liggen vannacht en dan morgenvroeg maar eens kijken hoe de wind en de windrichting zijn.
Nou het is nu 22:30 en we horen buiten luide knallen, snel kijken wat er aan de hand is, en warempel aan de overkant van het water steken ze vuurwerk af, en niet zo'n klein beetje ook, ik haal snel de IPad en film ongeveer drie minuten en het is werkelijk prachtig.
Net zoals het plotseling begon eindigt het ook weer, en we horen mensen applaudiseren aan de overkant van het water.
We gaan maar weer naar binnen en ik kijk even waar we morgen eventueel heen kunnen, en ik denk dat het Ballen word op het eiland Samsoæ, als ik dan ook nog even naar het weerplaatje kijk voor morgen dan ziet het er niet vrolijk uit 99% kans op regen en een hoeveelheid hier van 10,5 mm en op Samsoæ 17,0 mm nou we zien het wel morgen, maar om vijf uren in de regen te gaan zeilen lokt ons ook niet erg en ook zal de wind gaan toenemen van 4-5 naar 6 Bft.
Moarn mar wer efkes ien ut waar sjen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten