PAGEVIEUWS

maandag 11 augustus 2014

Brunsbüttel naar Kiel -Holtenau op 9 augustus

Als we deze morgen wakker worden is het halftien en wanneer ik door het raam naar buiten kijk zie ik een bijna lege haven de buren hebben zeker heel rustig gedaan toen ze vertrokken, want we hebben helemaal niets gehoord.
We gaan eerst maar even ontbijten, en daarna douchen als dat dan allemaal weer achter de rug is maken we los en varen om 11:05 de haven uit ik zet meteen de gang er maar in en stel de motor af op 12 km per uur en aangezien het kanaal 99 km lang is doen we er dus 99:12= 8 uur over naar Kiel.
Ook zien we nu dat onze dieptemeter is genezen van zijn kwaal, en hij geeft nu constant de juiste diepte aan, het was dus wel een storing, of door de dynamo, of door andere kabels waar de kabel van de transducer te dicht bij langslag.ik ben blij dat het nu werkt zo het hoort, want een dieptemeter is een belangrijk instrument aan boord van een schip.
Onderweg doet zich niets bijzonders voor, alleen een transport van een aantal onderdelen van windmolens op een groot ponton met een sleepboot voor en eentje erachter zorgt voor erg woelig water met draaikolken erin we gaan alle kanten op behalve de goede, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.

    Even een kopje soep naar binnenwerken

We komen veel Nederlandse jachten tegen die op de terugreis zijn naar huis toe, en we zwaaien naar elkaar .

   Even na Rensburg is een oude marinewerf, daar worden nu luxe jachten gebouwd


We komen ook geen grote schepen tegen, en worden slechts één keer ingehaald door een achteropkomend schip van ongeveer 100 meter lang.
Als we om 19:00 uur de sluis binnenvaren meren we af achter het achterste jacht wat er al in ligt en als ik naar de kiosk ga om te betalen zie ik pas dat we slechts met drie jachten zijn, en ik had dus beter door kunnen varen naar het voorste deel van de sluis, want nu moet ik een paar honderd meter lopen.
Bij de kiosk aangekomen blijkt dat ik alleen cash kan betalen, en dat is vreemd want vorig jaar stond er een terminal waar je de lengte van de boot moest invoeren en dan kon je met je pinpas betalen.
Ik vraag aan de vrouw hoeveel het is voor 11,50 meter en dat is 18 euro, nou dan zal ik dat gaan halen zeg ik tegen haar.
Als ik terug ben bij de boot stuur ik Aafke er maar met 18 euro naar toe want die kan ook wel wat beweging gebruiken.
Als ze terug is gaat de deur langzaam open en even later varen we de sluis uit en gaan een plekje zoeken in de sluishaven, gelukkig vinden we snel een plek achter in de haven en meren af aan een stalen paal met aan de buitenkant een verticale rubberbalk we hangen onze grootste stootwil er horizontaal tegenaan en een lijn naar voren en naar achter en een voor en achterspring liggen we muurvast.
Zo nu eerst maar een biertje ter aanvulling van het vocht,want het was vandaag een lange en hete dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten