PAGEVIEUWS

donderdag 14 augustus 2014

Svendborg naar Lundeberg op 14-08-14


Vanmorgen om 09:30 maken we de lijnen los, Aafke duwt de boot van de steiger en ik vaar voorzichtig achteruit naar Bakboord, en die kant wil de boot wel op vanwege het schroefeffect.
Bij de splitsing aangekomen wil Aafke dat ik Stuurboord uit ga, maar ik zeg dat we naar Bakboord uit moeten ze zegt dat de kaart op de kop word weergegeven, en ik moet zelf maar komen kijken.
Wanneer ik na Aafke het roer te hebben gegeven , op de kaart kijk zeg ik dat er niets aan de hand is en dat de kaart op Noord boven staat ingesteld en niet op koers boven.
Enfin we gaan dus gewoon Bakboord uit en na een paar bochten van het vaarwater te hebben gevolgd zien we na een kwartier varen een bekende boot aankomen, het zijn Cees en Anje van de Antje C .
Antje staat aan het roer en grijpt naar de verrekijker want ze ziet zeker niet dat wij het zijn, ook Cees komt nu naar buiten en we zwaaien ff naar elkaar, en dan zijn we ook al weer buiten schreeuwafstand.
Later zegt Aafke je had ze wel even voor de marifoon op kunnen roepen, maar helaas was de verrassing groot en het verstand op nul.
En zo zijn we aangekomen bij de plek waar we de Genua afrollen en met een lekker vaartje van 5,5 tot 6,0 knopen richting Noord kunnen varen.
Als we twee uur hebben gevaren komt het plaatsje Lundeberg in zicht en overleggen we of we doorzeilen of dat we daar de haven gaan binnenlopen.

    In de Deense bocht.
Omdat het bijna 12:00 uur is gaan we de haven aanlopen en hebben zo een mooie middag nog voor ons om een fietstocht te maken door de omgeving.
Na aangemeerd te zijn gaat Aafke eerst even een soepje maken met wat crackers erbij, en wanneer we dat allemaal naar een plek hebben gebracht waar het donker en zuur is gaan we de fietsen naar buiten brengen.


Na alles te hebben gechecked, en Karel een goede wacht te hebben gewenst stappen we met de fietsen aan de hand de kade langs want fietsen is hier denk ik niet verstandig met het losse grind dat hier ligt.
Bij het Havenkantoor te zijn aangekomen staat er weer een terminal waar je de gegevens van de bot invoert en dan krijg je nadat je hebt betaald met je bankpas, een sticker om aan de preekstoel te plakken zodat de Havenmeester kan zien dat je de zaak niet hebt belazerd.
Dan zijn we, ik, wij, zo stom om weer te gaan fietsen zonder een kaart te hebben georganiseerd, en we hadden nog zo gezegd dat doen we niet weer om zonder kaart te gaan fietsen!!!!!!.$£|\{}¥£$"~}#%^_.
Na zo'n uur te hebben gefietst, waar we met ware doodsverachting hellingen zijn afgedaald waarbij we denk ik wel snelheden hebben gehaald van boven de 50 km per uur komen we tot de ontdekking dat we verdwaalt zijn.
Ik vraag op het laatst maar een jongen die met een kar vol kranten en tijdschriften aan het rondbrengen is of hij een beetje Engels spreekt nou dat heeft niks over en hij weet van niks als ik hem vraag waar we langs moeten naar Lundberg.
Als ik hem op mijn telefoon de naam van het plaatsje laat zien valt het kwartje en zegt hij dat we eerst naar Hesselager moeten en daar is dan wel een bord waar we kunnen zien war we langs moeten.
Dus we gaan naar Hesselager en daar is warempel een supermarkt van Spar waar een kaart van de omgeving op staat, al snel weten we waar we langs moeten en het komt er op neer dat we dezelfde route weer terug moeten dus ook bij de hellingen op waar we eerst met een bloedgang vanaf raasden.
Na de eerste helling te hebben genomen gaan we ff uitrusten, want omhoog neemt meer energie dan eraf te te sjezen.
Na onze rustpauze waarbij we een appel consumeren en wat drinken ruilen we van fiets want die van mij is bijna leeg en die van Aafke nog bij lange niet.
Het verschil zit hem in de kilo's ik weeg 100 kg en Afke slechts 65 kg en op deze manier houden we genoeg power over om weer thuis te komen.
Het lijkt niet zo best met het weer want we zien een erg zwarte lucht onze kant opkomen, en we zetten nog even de sokken erin omdat we de boel graag droog willen houden, we zijn nog maar net klaar met alles weer aan boord te hebben gebracht, of we krijgen een korte maar heftige bui over ons heen.
Dan is het tijd om een biertje te gaan drinken, maar eerst sluit ik de Duitse spring aan, en ook tank ik water want dat is hier allebei bij de prijs inbegrepen van 160 Deense Kronen ( 22,40 euro ).



Het avondeten bestaat voor vanavond uit kliekje's o.a.Pannenkoeken, en Zuurkool met Worst, het smaakt allemaal zoals het hoort, nog een klein toetje met slagroom er achteraan en dan kunnen we er 
Wel weer even tegen.
Morgen ligt het in de bedoeling om zo'n 20 mijl verderop te gaan naar een plaats die Kerteminde heet.
Ook dan gaan we hopelijk weer een fietstocht maken maar dan wel met een kaart erbij, we willen naar Odense daar zijn we eerder geweest, al is dat wel zo'n 35 jaar geleden en met de auto en caravan toen Jan en Silvia nog klein waren.







1 opmerking:

  1. Ahoy Pieter en Aafke

    Ook wij waren verrast jullie bij Svendborg te treffen. Fijn voor jullie dat de de gezondheid het toe laat om nog even een tripje Denemarken te maken.
    Natuurlijk hadden we jullie wel herkend, we kennen geen enkele andere boot met een gele buiskap.
    Anneke pakte niet de verrekijker, maar 't fototoestel. Jullie staan zwaaiend op onze site.

    Groetjes en prettige reis.

    BeantwoordenVerwijderen