PAGEVIEUWS

maandag 11 augustus 2014

Van Kiel naar Marstal op 10-08-2014

Aafke is er al af, als er om halfacht door de havenmeester op de boot word geklopt, en geeft de man 10 euro in een handvol kleingeld even later zegt ze dat ze hem maar negen euro heeft gegeven.
Na wassen en ontbijten ruimen we de boel op en gooien om kwart over acht de trossen los en zo varen we dwars tussen de wachtende jachten voor de sluis door.
Even later rollen we de Genua af en zeilen met een gangetje van 5,5 mijlen het Fjord uit, ikwil eerst wel even zien hoe de wind is als we het fjord eenmaal uit zijn.
Om een uur of negen gaan we recht op Marstal af en het loopt zo prima, alleen op het voorzeil de wind is Zuidoost en we moeten een koers aanhouden van 25 graden en dat houd in dat we bakstagwind hebben.
We zitten allebei wat te lezen want Appie doet het stuurwerk en er is weinig verkeer, de meeste jachten die we zien zeilen vlakbij de kust en de grote schepen zitten in de vaargeul.
Als we halverwege zijn begint de wind flink aan te trekken en we lopen nu op alleen de Genua zo'n 8 knopen nu en dan, ook worden de golven hoger want met deze windrichting kunnen ze zich over een grote afstand opbouwen ik schat ze op 1,5 tot 2 mtr.
Ondertussen heb ik ontdekt dat mijn kaart op de plotter niet tot Marstal doorgaat, en ik moet nu of een ander kaartje er in doen of verder gaan op de IPad met Isailor kaarten.
Ik kijk of het kaartje in de plotter beneden het juiste kaartje erin heeft, maar dat zijn Cmap kaarten en die dekken ook dit gebied niet, nou dan gebruik ik gewoon de IPad voor navigatie zoals we vorig jaar ook hebben gedaan.
Het nadeel is nu dat ik de IPad niet bij de stuurstand kan hebben staan, en dus ben ik afhankelijk van Aafke die nu niet de beste navigator aan boord is, maar daar gaan we vanavond proberen iets aan te doen.
Ondertussen zien we de kust al, en het is nu nog ongeveer een mijl of 10 te varen en dan zijn we bij het geultje van Marstal.
Ik heb ondertussen het sturen van Appie maar overgenomen want hij had er nogal wat moeite mee zo nu en dan, en ik vraag Aafke of ik op de goede koers lig naar het geultje, wat geultje zegt Aafke ik zie geen geultje op de kaart. 
Ik zeg tegen haar dat ze de kaart wat in moet zoomen, maar als ze dat dan heeft gedaan ziet ze nog steeds het geultje niet.
Ik zet Appie maar weer aan het werk en ga naar haar toe om haar uit te leggen waar ze naar moet kijken en nu ziet ze de geul dus wel, en ik leg haar uit dat ze me daar naar toe moet sturen.
Tien minuten later zien we de betonning liggen en nu is het varen op zicht geworden en kunnen we de koers verleggen naar de verkenner die aan het begin van de geul ligt.

Als we dan in de geul zijn aangekomen is het voor het lapje, en ik zeg tegen Aafke dat ze de Genua wel naar binnen kan draaien terwijl ik de schoot langzaam laat vieren.
Dan zijn we bij de Haveningang en varen we tegen de wind in naar de jachthaven, het ligt hier behoorlijk vol en er komen ook al jachten terug en die gaan in de haven voor de beroepsvaart tegen de kade liggen.
Ik zeg tegen Aaf dat ze even op de kaart moet kijken hoe diep het overal in de haven is en dat blijkt overal meer dan 2,5 m te zijn.
Ik vaar langs de steigers, maar pas bij de laatste is er een plekje vrij dus dat moet hem maar worden, ik vaar langzaam naar voren, en Aafke geeft haar lijn aan een man die op de wal staat, ik zag helaas geen kans om een lijn om een van de achterpalen te gooien en daar gaan we, als we voor vastliggen wat aan doen.
We liggen  met onze stuurboordzijde tegen een jacht aan, maar wij hebben fenders ertussen en de buurman ook en dus liggen we mooi rustig en kunnen we proberen om een lijn om de bakboordpaal achter ons te krijgen.
Aafke gaat een lijn brengen naar het schip dat aan bakboord van ons ligt en met behulp van de vriendelijke buurvrouw legt ze onze lijn op hun achterbolder, nu leg ik de lijn om de lier en trek ik onze boot naar die van hun toe, waardoor ik een stuk dichter bij de paal ben gekomen, en nu ga ik proberen om er een dunne lijn omheen te gooien en ja hoor na een aantal pogingen krijg ik de lijn voorbij de paal nu moet ik hem nog met de pikhaak op zien te pikken en onze landvast er aan te knopen en dan liggen we eindelijk goed.
Ook de andere paal gaat voor de bijl en dan zijn we ondertussen al met al een uur bezig geweest.
Ook brengen we nog een spring uit met een rubber elastiek voor het bonken en dan ga ik tussen de verhaalkammen een stuk plastic slang aanbrengen tegen het doorschavielen van de lijnen.
Aafke heeft ondertussen de soep klaar met een broodje erbij, nou dat gaat er natuurlijk in als een preek in een ouderling.
Ondertussen zijn er nogal wat jachten binnengekomen, en het gaat niet altijd zoals de schippers het zich hadden voorgesteld.
Dan is er opeens consternatie op de wal en mensen wijzen naar iets, ook wij kijken nu die kant op en ik zie een jacht dat aan lager wal is geraakt, iedereen zegt wat kunnen we doen, en ik ga de marifoon eens even afluisteren ik hoor echter niets op kanaal 16 en besluit om Lyngby radio op te roepen en zeg tegen de mevrouw die er voor komt dat er een jacht aan de grond gelopen is in de geul naar Marstal toe. Ze vraagd mij om over te schakelen naar kanaal 01 en even later doe ik mijn verhaal nog eens.
Dan komt Aafke eraan met de mededeling dat het jacht ondertussen weer vaart en ik geef door dat hulp niet meer nodig is.
Lyngby Radio bedankt mij voor de melding en we stoppen er mee.
Al met al een dag met uitersten, maar we zijn er weer heelhuids en zonder problemen doorheen gekomen.
Na het eten wat weer voortreffelijk door mijn echtgenote was geproduceerd, ga ik nog maar even wat dreft tussen de knierpende lijnen doen, maar met het stuk plasticslang erom, is het knerppunt moeilijk te bereiken en ik doe er dus maar een flinke kwak op, en baat het niet het schaad ook niet.
De wind heeft de hele middag tussen de 25 en 30 knopen gezeten en het lijkt er nog niet op dat er verandering in komt.
Morgen zien we wel weer, en openlijk kunnen we dan met de fiets de wal op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten