PAGEVIEUWS

dinsdag 12 augustus 2014

Verwaaid in Marstal op 11-08-2014

Als we vanmorgen uit onze kooi komen is het nog steeds windkracht 6-7 en af en toe regent het, niet dat het bij bakken uit de lucht komt maar gewoon korte hevige buien.
Enfin eerst maar wassen, scheren, en een ontbijt naar binnen werken dan zien we wel wat we vandaag gaan doen.
Na al deze bezigheden gaan we eerst maar het water onder de motor weghalen, want de pomp lekt weer eens, en de er onderstaande plastic jerrycan waarvan ik de zijkant heb afgezaagd zit helemaal vol en er is ook een deel onder de motor gelopen.
Aafke wil het deze keer doen en ik vind dat een goed idéé, want ik heb toch weer meer last van mijn nekhernia gekregen door al die afmeerperikelen.
Als dat weer achter de rug is gaan we maar eens bij de voorljnen langs om te kijken hoe die er voor staan, de plasticslangen die ik er omheen heb gedaan zitten er nog wel om, maar dat kan beter en ook willen we de boot wat meer naar voren hebben zodat we er beter op en af kunnen komen.
We proberen het eerst maar om de lijn los te maken, dan vlug de plasticslang er weer goed omheen en daarna de boel weer aantrekken, maar dat mislukt steeds en ik ga nu eerst de motor starten en de lijnen achter een beetje slack geven en dan de keerkoppeling in z'n vooruit zetten zodat we daardoor meteen ook wat beter op en af kunnen klauteren.
Deze keer lukt het ons wel om de plasticslangen op hun plaats te krijgen en ook blijven ze daar zitten nadat ik de keerkoppeling weer in neutraal heb gezet, zo dat is ook weer geregeld, ik ging trouwens bij onze eerdere poging bijna door mijn rug en ik ga dus maar even een poosje liggen na al dat geharrewar.
Om elf uur gaan we van boord om naar de winkels te gaan voor o,a, een prepaidcard voor de IPad, en een Dsluitinkje voor de vlaggenlijn en ook gaan we brood, groente en ander proviand inslaan.
Het postkantoor waarvan ik gister dacht dat die wel prepaidcards zou verkopen blijkt ze niet te hebben en wijst me de weg naar de supermarkt Brügsen die binnen een kiosk heeft waar ze waarschijnlijk wel een kaartje voor de IPad hebben, nou mooi niet dus en na de proviand te hebben ingeslagen gaan we verder zoeken.
Onderweg komen we langs een scheepswerf waar ze een houten schip aan het bouwen zijn, vorige keer dat we hier waren lag alleen de kielhalen er en twee spanten dus er word nog wel wat gedaan al hadden ze daar vroeger veel sneller een boot klaar.


Naast het postkantoor was een TV en Radiozaak en daar probeer ik het ook maar eens even, maar ook nul op het request, die stuurt ons de hoofdstraat op en daar moet een winkel zijn die in computer
handeld.
Dan komen we langs de bank, en ik probeer nog maar even of er nu geld uit de automaat is te krijgen, maar helaas mislukt het ook deze keer, en loop ik maar even naar binnen, na even wachten op mijn voorgangers word ik geholpen en als ik heb uitgelegd wat het probleem is gaat de baliemedewerkster met mij mee naar buiten en probeer ik het dus nog een keer, maar uiteraard vreet het ding mijn pasje niet, en zegt dat er zich een technische fout heeft voorgedaan. De Mevrouw zegt dat mijn pasje niet goed is en dat er niets mis is met de geldautomaat, ik zeg tegen haar dat ik zojuist nog zonder problemen heb gepind bij Brügsen, maar het mens blijft bij haar mening, wel stuurd ze me naar een andere bank een straat eerder en dus beproef ik daar mijn geluk en met succes, geen centje pijn en ik haal er 2000 kronen uit.
Dan ga ik naar de winkel voor een D sluiting en die krijg ik voor 22 kronen en zo is dat ook weer voor de bakker.
Aafke ziet opeens een ijssalon die softijs verkoopt, dus ik haal er twee, eentje voor Aafke van 20 kronen en voor mij een grotere voor 30 kronen, de griet die de machine bedient doet ze allebei in een gelijk hoorntje, en op die van mij zit een iets grotere punt, het is me al eens eerder overkomen dat ze dat doen en op die manier word je dus weer een oor aan genaaid.
Na het ijsje naar binnen te hebben geslobberd gaan we weer op jacht naar een prepaidcard bij de computerwinkel, we vinden hem redelijk snel en ik loop naar binnen, er zijn twee klanten voor mij en het duurt dan ook lang voor ik aan de beurt ben, ik leg hun uit wat de bedoeling is, maar de man die er het meeste verstand van heeft is er vandaag niet het enige wat ik kan krijgen is een card die zeven dagen mee gaat en die is 1Gygabyte dataverkeer voor 199 kronen dat is omgerekend 30 euro voor maar 1Gb nou dat is mij veel te duur en ik zeg tegen hem dat ik vorig jaar in Zweden en Finland 25 euro voor 3 Gbyte betaald heb.
De verkoper zegt dat ik het beter bij een telefoonzaak in een grotere plaats op het vasteland maar moet proberen, en dat lijkt me een strak plan.
We gaan nu maar weer naar de boot, en we willen proberen om naast het havenkantoor, dus dicht bij de WiFi te skypen met John en Marina en dat lukt, de verbinding is hier snel genoeg en ook video werkt prima.
Marina spreken we slechts heel kort want die moet om één uur op haar werk zijn, maar met John en de twee meiden praten we wat langer bij hun is alles oké en John z'n vader komt vanmiddag helpen bij het plaatsen van het hek om het huis.
Na een kwartier zijn we wel uitgepraat en stoppen we ermee, thuisgekomen op de boot ga ik nog een stroomaansluiting maken onder de buiskap voor de IPad, ik heb het redelijk snel klaar want stroom was daar al doordat de zender voor diepte en speed er eerst heeft gezeten.
Dan is het al weer etenstijd en de kok heeft pannenkoeken op het menu staan, nou die gaan er wel in, ook bij karel want van elke gebakken pannenkoek wil hij ook een stukje hebben, ook nog steeds als wij aan het eten zijn, hij maakt veel lawaai door met het deurtje van zijn kooi te knallen.
Aafke gaat na het eten zitten puzzelen, en ik doe even een tukje na al die pannenkoeken.
De vlaggenlijn zal tot morgen moeten wachten want het waait nog steeds 20 tot 28 knopen en dat is dan houwen en keren voor Aafke in de mast ze hoeft maar tot de eerste zaling, maar dat is nog steeds vrij hoog en we willen wel veiligheid voor alles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten