PAGEVIEUWS

vrijdag 15 augustus 2014

Lundeberg naar Kerteminde


Om kwart over tien varen we de haven van Lundeberg uit, hier komen we nog graag eens terug want het is een mooie haven en de prijs van 160 kronen inclusief water en elektriciteit is vrij normaal hier.
Het windje wat er staat is iets achterlijk dan dwars en we lopen 4,5 op het log maar 5,5 over de grond en dus 1 mijl stroom mee.
Om twaalf uur moet het oliezeil erbij want de wind is helemaal ingekakt.
Om dertien uur dertig, oftewel halftwee varen we onder de brug door bij een deel dat 28 mtr doorlaathoogte heeft, mijn route had ik al gepland door het meer naar het landgelegen deel maar bij nader inzien was dat toch te laag met een doorvaart van 18 mtr..

    Zo nu eerst een witbiertje

Hier vandaan is het nog zo'n 12 mijl naar Kerteminde en onderweg kunnen we de regenbuien allemaal net ontwijken, echter zo nu en dan voelen we wat druppen maar de echte buien vallen allemaal om ons heen.
Opeens zijn er uit de middel of nowhere twee meeuwen die als straaljagers achter elkaar aan zitten en dat allemaal om onze boot heen, ze vliegen steeds rakelings langs onze voorstag. Karel die buiten zit doet het geschreeuw van de meeuwen na, en zit met de vleugels omhoog want hij zou natuurlijk ook wel even om de boot heen willen vliegen.
Dan zijn we bijna bij de jachthaven en we hangen alvast onze rubbers klaar in het gangboord en ook de landvasten liggen voor het grijpen.

   Ons uitzicht aan het begin van de haven.

We varen tussen de rode en de groene ton door en dan varen we de Haveningang binnen, er is een Duits jacht vlak voor ons naar binnen gevaren, en die parkeerd z'n boot door in een te nauwe box aan te meren met veel gepiep en geknars van stootkussens.
Wij klooien nog een poosje door de haven, maar er is nergens iets vrij en dus zeg ik tegen Aafke dat ik naar de vissershaven wil, maar zij wil hier toch liever een plekje zoeken, nou dat gaat mooi niet door want de manoeuvreerruimte tussen de steigers is miniem en ik wil niet liggen klooien en misschien ergens tegenop of aanvaren.


Ik vaar de haven weer uit en we vinden gelijk een prachtige plek direct bij de ingang van de haven, na
een mislukte poging door de stroom die het schip met de kont wegzette, maak ik een nieuwe bocht en meren we exact op de plaats waar ik hem wil hebben.
Even later zitten we alweer aan een blonde rakker, en wat tuc koekje's, wat wil een mens nog meer.


Na onze biertje's te hebben opgedronken, later we Karel op het schip passen en gaan wij even naar de Havenmeester z'n kantoor, er staat weer een betaalautomaat en deze keer betaal ik voor een schip van 10 tot 15 mtr 150 Deense kronen en dat komt neer op 21 euro.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten